stel hasled?

N

Nora

Jag har en fundering som jag tänkte att jag kanske kunde få några intressanta input på.

Hästen ifråga är en 17-årig fredriksborgare som tävlas i körning. Han har går och har gått rätt hårt i större delen av livet men har av mina (ganska säkra) källor aldrig varit halt annat än någon hovböld eller balltramp. Till saken hör eventuellt (??) att han har en felställning i vä fram där han är vriden i knät, dock rak från knät och ner. Han sätter i vä hov snett men har som sagt aldrig haft några problem med det (annat än att han slår och trampar sig lätt fram).

Nu till saken, innan jul var han på hälsokontroll hos vet och böjde bl.a. Hon böjde inte var led för sig utan hela benet. Han var helt ren ända fram till hö bak där han visade lite grann. Då han vart så bra i de andra lederna och det gick över på tillbakavägen böjde hon igen och då visade han ingenting. Brukar ju andra sidan bli värre vid en inflammation. Hasleden på hö är NÅGOT större än vä men följer varandra (skillnaden är alltid lika stor även om båda går lite upp och ner).

Vad kan det bero på? Är han helt enkelt lite stel i leden och behöver mjuka upp den mer? Kan det ha något att göra med hans framben som visat sig på lite äldre år?

Hur skulle ni "ta hand om" den? Jag försöker linda när jag kan (när jag är i stallet på kvällen) men har inte märkt någon större skillnad morgonen efter. Förutom det ser jag till att värma upp ordentligt.

Ska kanske klargöra också att han inte har några problem av den nu men jag vill såklart försöka hålla det så och ta hand om honom ordentligt så det inte ska kunna bli något problem heller.

Sv: stel hasled?

Svårt att säga. Men du beskriver ungefär en Nordis jag kände en gång. Han hade hemskt vridet framben, hela hoven landade helkonstigt när han sattee ned den. Denna häst var trots detta frisk och fräch i många år, han reds lite då och då med, tills en dag den travade i hagen och såg helskum ut på ena bakbenet. Det såg skitstelt ut och ungefär som han hade börjat tåsläpa. någon tid efter detta åkte han in för röntgen av detta stela ben, och det var spatt. Troligtvis utvecklad av hans vridna framben. Han avlastade antagligen så mycket av skevheten till motsatt sida bak ( enl vet ). tids nog fick denna häst äöven överbelstningafång pga av alla skevheter/spatten, så han fick tas bort.

Man kan ju säga som så att, om en häst avviker ganska markant i sin benställning så måste ju detta ta stryk någon annan stans, oftast får någon av de 3 andra ev korrekta benen ta mer belastning.

Så min första tanke var faktiskt spatt.

Ohh, det där lät ju inte kul! Men den du beskriver gick inte så mycket säger du... Min häst har ju gått rätt hårt större delen av livet och visar ingenting nu heller i gången men en viss indikation på böjprov (som ändå blev bättre vid andra böjningen...:confused:) Försökte hitta någon bild på hans framben och den här var den bästa jag hittade... Det är ju helt klart vridet men inte så extremt ändå tycker jag (eller har jag vant mig vid det??).

c0c5a335c2b24e413e966f6871c50882_451_640.jpg

Någon som orkar berätta kort för en oinvigd om spatt? Vad är det fysiologiskt? Vad gör man åt det?

Ska jag vara ärlig så ser jag faktiskt inte att det är vridet, men det är lite svårt att se eftersom det inte är precis framifrån, men jag tittade lite på internet om spatt! läs här:

Spatt är en kronisk torr inflammation i hasleden med nedsmältningsprocesser i ledytorna och benpålagringar i ledkanterna, i de flesta fall på hasens inre främre del (sk. spattknöl). Hasen består av fyra leder och det är oftast de två nedersta lederna som drabbas.

Spatt är en progressiv ledinflammation orsakad av upprepade kompressioner (sammantryckningar) och rotationsrörelser. De nedre lederna som oftast drabbas, är sk glidleder och inte direkt involverade i böjrörelsen av bakbenet - till skillnad från den översta leden, som har störst betydelse för hasens totala rörelse. Det är tur eftersom sjukdomen alltid resulterar i en sammanväxning (fusion) av lederna (och därför ingen smärta förenad med rörelse).

Fusionen medför alltså att två benbitar växer samman och leden upphör att existera och kan inte medverka till hasens rörelse över huvud taget. Den hälta som uppstår vid spatt och som förvärrats ju längre spattförloppet fått fortskrida, minskar när de berörda lederna väl har vuxit ihop för att slutligen i stort sett upphöra helt.

Det är vanligast att båda hasarna drabbas, men ensidig spatt förekommer.

Det råder många skilda meningar hos veterinärer och annat kunnigt hästfolk, om varför vissa hästar drabbas. En vanlig mening är att spatt är en följd av överansträngning av bensystemet, ofta i kombination med exteriörfel och dålig uppfödning. Unghästar med dålig mineraltillförsel kan drabbas av spatt. Anlag för spatt kan nedärvas i form av exteriörfel.Vid alltför krävande arbete kan en häst med denna svaghet utveckla spatt, muskelknutor och spänningar i skankpartiet, vilket ofta skapar motstånd

Oj! Tack! Men jag vet inte om jag känner igen mig (eller hästen...) i beskrivningen. Han har ju ingen ledinflammation och har vad jag vet aldrig haft det och jag vet ju inte mer än vad som du hittat men borde det inte visat sig tidigare?? Han är ju ändå 17 år...

Men på hästar med större risk för spatt eller de som har en påbörjad, vad gör man åt det?

Bilden där är som sagt inte så bra då den är tagit lite snett framifrån och med lindade ben och boots. Men den visar kanske att det inte är extremt men en viss vridning.

Okej! nej jag är inte så insatt i sånt här, men eftersom han inte haltar eller något, så borde det inte vara någon fara. mitt varmblod brukar vara lite svullen vid hasen på ena bakbenet,men visar ej hälta och är inte varm. kan komma av att de är överansträngda eller kanske av en liten vricking i hagen. men som sagt, eftersom det bara är en svullnad så är det nog ingen fara :)

Nej man ska nog inte oroa sig i onödan. Får hålla koll på det bara!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 726
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka