Sv: Stel gammal hund.
Det finns en hel del att ge mot ledvärk, men vad som är bäst beror lite på varför hunden är stel/har onda leder. Så en veterinärkoll är en bra start.
En del hundar är väldigt hjälpt av t ex glukosamintillskott och liknande preparat som man kan köpa 'över disk'. För andra hjälper det bra i kombination med receptförskrivna preparat och för åter andra är det bara receptpreparat som hjälper. Och det som hjälper den ena hjälper inte den andra osv.
Så första steget är en veterinärkontroll.
Min äldre hane (11 år i år, stor ras) började bli stel i våras. Jag trodde det var åldersrelaterad ledstelhet och ledsmärta. Provade glukosamin som hjälpte sådär, och tog honom då till vet för att få 'kraftigare' grejer. Och min herre är glad och smärtfri idag, men det var INTE lederna som spökade! Alls. Inga fel på hans leder inte utan de är mjuka, fina och smärtfria. Däremot visade sig han ha dubbla diskbråck, ett mellan två halskotor och ett i ländryggen. De gjorde ont i sig såklart, men det fanns även muskelspänningar och muskelsmärta.
Han sattes på det lite 'annorlunda' valet Paraflex.comp. Inledningsvis 1- 2 tabletter 1-2 ggr/dag (dvs ganska 'hög' dos). Efter en månad trappade jag ner medicineringen lite, och kunde faktiskt sätta ut den helt och han var pigg, glad och smärtfri. Sen blev det en lite sämre period och då fick han igen, men 1 tablett varannan dag. Sen kunde jag ta bort den igen och han hade flera månader av total smärtfrihet, men nu kring jul när det började bli kallt och så så fick han en liten känning igen (LITEN, han hoppade fortfarande obehindrat in och ut ur bilen och upp och ner i sängen etc), så nu får han 1 tablett var tredje dag. Och är som ung. (Eller nu är det ett jävla tabletttrixande iom att P.C har slutat tillverkas så vi får kombinera tre olika andra tabletter för att 'bygga' en P.C)
Men i min hanes fall skulle ren smärtlindrig visst hjälpa, men inte på samma sätt som smärtlindrig, lätt antiinflammatoriskt samt - VIKTIGT - muskelavslappnande gör.
Så, stela leder är inte alltid just stela leder, och preparat beror lite på intensitetn av problemen och så vidare. Så jag skulle rekommendera ett besök hos veterinären, de är ganska vana med sådana besök för äldre hundar.
Och det finns rätt mycket man kan göra, sen hur mycket man anser man ska göra, var gränsen går osv är ju en fråga från fall till fall. Men en pigg, glad och i övrigt frisk hund som lider av åldersrelaterade ledbesvär brukar kunna få flera fina år med rätt medicinering/hjälp.
I övrigt har jag inga direkta tips, min förra vovva blev 13 och var i perioder ruggigt stel, och slutade hoppa upp i soffan etc, men visade aldrig någon direkt smärta, och fickd ärför gå omedicinerad. Men med bägge hundarna, både henne och hanen så var att se till att de höll igång på lagom nivå något som gjort stor skillnad. Dvs motionera dem regelbundet (dagligen) så de håller kroppen igång (naturligtvis måste motionen vara på hundens villkor, men du fattar)