stel båda bak =(

karolinakempe

Trådstartare
blev helt paff när jag nu såg min herre efter 4 dagars ledighet. (tjej kompisen har haft hand om honom) hon sa att han uppfört sig stelt och att hon därför bara promenerat,men detta tar priset.
är jätte stel båda bak, blir oren på volt i trav. Tar inte ut stegen bak och kan knappt galoppera i något varv. ska ringa et i kväll och vet i morgon men det är svårt så här i mellan dagar.
har stretchat honom eftr longeringen igår och det gick bra, ingen värme eller så.
Har någon ett förslag på vad det kan vara.
tänkte massera idag och ut ochgå i skogen.
Hagarna är jätte knöliga och alla hästarna står nästan bara stilla. han har dubbla täcken så varm är han.:( undra undra vi som precis hade kommit igång efter sommar konvalicenten.

Sv: stel båda bak =(

Om han har fått samma fodergiva under ledigheten så gisar jag på att han har fått korsförlamning.

Kram

Muskelskada kanske? Min dam är fortfarande inte bra efter fyra veckors vila. Vet kom ut för två veckor sedan och hon fick "butta" i en vecka, men hon är fortfarande jättestel :(. På henne sitter det i bogmuskeln på vänster sida, enligt vet. En ET kommer ut och kollar igenom henne på tisdag. Hoppas att hon kan hjälpa! Dumma hästen borde kanske ha täcke på sig när det är så här kallt, men hon HATAR täcken och det ser faktiskt ut som om hon blir ännu mer hindrad av att ha ett på sig... Ja, man vet varken ut eller in :(!

Vi har också en jätteknölig hage nu när det är kallt, och det blir ju knappast bättre av att pållan säkert spänner sig hela tiden när hon går runt bland knölarna. Men enligt vet skulle hon ju röra på sig, så inne vill jag inte ha henne heller...

Senast ändrad:

Låter tyvärr som korsförlamning. Hör av med vet om du skall ge beviplex vet. annars är det lugna promenader som gäller och efter detta långsam uppbygnad så det inte blir permanenta skador.
Mvj C A

Jag slog upp Körsförlamning i min gamle ABC OM HÄSTER men tyvär sto det inget om behändling annat an man dra in på kraft foder.
Har dock läs´d i gamle skogskörar boker att man tack över rygg och körs och gå med dom, lita message hjälper val till.
Bli han inte bättre då för du ringa vetrinär.
Arizona

*kl*

Till er med knögliga hagar. Det är en bra idé att ha en hage som bara används när det är fruset så den inte blir knöglig. Så har vi. Funkar väldigt bra.

oftast har man kanske inte tillgång till flera extrahagar och i de flesta stall står ju inte direkt alla hästarna i samma hage. Inte så lätt att lösa alltid

Är det en gammal häst? Äldre hästar blir ju lätt stela om de står för länge, fast fyra dagar borde ju absolut inte vara någon fara :confused:
Vi har två vinterhagar här, en som hästarna bara får gå i när det är fruset och en som är mer söndertrampad och där går de när det är plusgrader, den hagen blir rätt geggig, men hellre en geggig hage än två, för det är guld värt med en hage som är plan när det fryser på som nu.
Hoppas din häst snart är bättre!

Jag har bara EN vinterhage tyvärr. Sommarhagarna finns det fyra av, men de ligger 1,5 mil härifrån ungefär.

Så här har en sjukgymnast förklarat för mig: (mycket förenklat, det är ca 8 år sen det förklarades för mig så detaljerna är bortglömda.)
Vid muskelskador och korsförlamning så bildas (eller läcker ut) ett enzym. (Det enzymet är det veterinären tar prov på för att konstatera om det är korsförlamning) Enzymet måste man få bort och det gör man med långvarig motion av muskeln men utan belastning, typ idrottsmän får cykla på motionscykel länge men med väldigt låg belastning på pedalerna.
Så promenad med hästen, länge och utan backar. Eventuellt lite jogging också.
Jag fick en avsliten muskel och korsförlamning på min häst när han var ung så jag joggade länge med honom, flera månader. Men det var ju även en avsliten muskel då också. Men han blev bra i alla fall.

jag tänkte också på korsförlamning men den enda ändringen i fodret har varit att han börjat gå på kraft rehab för hullet skull.
sen är han inte öm i muskelaturen häller:confused:
massera och stretcha honom och han reagera utters lite på ena sidan. ringde dock ET och hon kommer förbi i kväll och tittar.
Han tappa en sko innan jag åkte men de sattes tillbaka efter bara några timmar funderar på om han sträckt sig då han blev av med den, men det är en fram sko. Dock var han ytters lite varm i den hoven både i går och idag.
suck blir galen. ska ringa min vet i morgon men alla står och kliar sig i huvudet, jag, stall ägaren o.s.v

han bli oren på liten volt i trav , skritten är han ren i

troligen en vrickning och så har han stått och spänt sig p.g.a den. två dagar med massage och et kom ut så var han fräch igen. inge oren finare en vanligt faktist:D
men det krävdes en del massag och en et behandling

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·
Hästvård Mitten av juni: Hästen gått på bete i en månad dygnet runt men ridits varje dag men ej så hårt. Hästen stallas in och börjar tränas...
Svar
14
· Visningar
1 632
Senast: Seabaz
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur