Stel 23 åring..

E

_Emma_

En av våra hästar, en 23 årig fjordning är väldigt stel i bakkärran..
Han har inte blivit riden så mkt det senaste åren. Ett tag var han i gång satt men har sedan blivit riden lite då & då bara, och nu inte på ca 4 veckor..
Vet ju att det är bäst om en äldre häst rids regelbundet och det är väl tanken att han ska bli framöver i så fall..

Han är en väldigt väldigt pigg och framåt häst ( nästan het ) och älskar att få komma ut i skogen.

Så det jag undrar nu, om en äldre häst är stel, betyder det då att den har ont, eller går det att sätta igång han lite försiktigt nu igen ? ( tex bara ut och skritta med honom till en början ) :confused:

Sv: Stel 23 åring..

Jag tror säkert du kan sätta igång honom lite långsamt med skritt till en början, men först måste du nog kolla så han inte har ont i rygg eller benen.
Min 20-åring kan vara lite stel om han stått någon vecka så jag försöker alltid rida honom regelbundet då håller han sig mjuk och fin i kroppen. Men om han någongång får vila en vecka är han är inte stel just i bakvagnen utan han är mer stel i halsen och sidorna och tar då lite längre tid att värma upp, sedan är han mjuk igen. Ta det försiktigt när du rider igång honom och var noga med att han inte har ont :) Lycka till!

Tack för ditt svar ! :)
Våran kiopraktiker kommer om ca 8 dagar, tänkte då att även hon kan kolla igenom honom lite så han inte har ont någonstans..

Han är ju stel främst i början av ridpasset med brukar bli bättre efter en stund.. men det försvinner inte helt..

Som du ska göra, så är det ju bäst att kolla upp hästen först. Men jag tror nog att det är för att den har gått lite senaste tiden... så sätt igång h*n mjukt i mest skritt från början, och försök att inte låta hästen vila.. jag tror att äldre hästar mår bra av att gå varje dag.
Lycka till!

Ja jag tror också att det är för att han har stått länge .. men bäst att kolla honom ändå :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 236
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar