A

AlterPride

de är så att jag har en liten tös (1 år) som tycker att det är väldigt kul att stå på bakbenen
jag har fått bort de när jag leder och busar.
och hon är då from som ett lamm.
Men nu har vi kommit till tömkörningen
(kör inte ofta eller länge)
jag vill ju säga att de är fel att stegra (och hon vet de)
men de är så mkt bus och spring i kroppen

så hur ska jag tillrättavis?

jag har henne i bara grimma.
vi har hitills bara varit ut 3 gånger

och är i övrigt väldigt nöjd med henne.

Sv: stegrar

En del hästar bara måste ställa sig på två ben, jag hade hand om en Lippizaner-Newforestkorsning, en unghäst som också jättegärna stod på två ben och faktiskt kunde promenera långa stycken på två ben. Våran gemensamma specialite var att hon gick upp på två ben och ställde framhovarna på mina axlar. Jag kunde också ta tag i en framhov och säga "upp" så reste hon sig och sen promenerade vi hand i hov. Jag har inga råd att ge dig, men försök göra nåt kul av det under kontrollerade former, då vet hon när det är tillåtet och inte.

Ride on skrev:
En del hästar bara måste ställa sig på två ben, jag hade hand om en Lippizaner-Newforestkorsning, en unghäst som också jättegärna stod på två ben och faktiskt kunde promenera långa stycken på två ben. Våran gemensamma specialite var att hon gick upp på två ben och ställde framhovarna på mina axlar. Jag kunde också ta tag i en framhov och säga "upp" så reste hon sig och sen promenerade vi hand i hov. Jag har inga råd att ge dig, men försök göra nåt kul av det under kontrollerade former, då vet hon när det är tillåtet och inte.

HJÄÄÄÄLP :eek: :eek: :eek:

Jag tror inte det är speciellt bra att göra det till en lek. Jag skulle iaf inte göra det med min ett åring (hingst). Min hade en period då han stegrade sig mycket men efter att ha sagt till honom (lugn men bestämd röst-"NEJ") så har han faktiskt slutat med det nu. Har dock inte börjat tömköra honom än. Är bara ute på små promenader. Tror du inte att ditt sto testar dig lite nu när ni har börjat med något nytt?

Jag är helt säker på att hon testar.
och vill ju på nått sätt visa att de är fel.
Men vet inte hur jag ska bära mig åt när jag tömkör henne.

Hon är väldigt dominant (började kaxa mot dom andra hästarna 22 och 6 år i hagen när hon var 7 månader)

Hon får ställa sig på två ben..
men inte när jag är med.

kom föresten på en sak till.
Hagen är väldigt lerig just nu *svär liten ramsa om norrland*
och dom är ovanligt inaktiva i hagen (står mest kring höet där de är ganska torrt)
och så tar jag in dom tidigare då jag mår dåligt över att ha dom ståndes i hagen när den ser ut som den gör
aå dom går "bara" ute ca 8-10 timmar
ist för 14 - 18 timmar beronde på väder

så de är mkt överskotts energi i de hela.
Men, de är ju iallafall inte tillåtet.
Hon får vara pigg,
men inte stå på bakbenen.

Jag har hållt tyst länge nu men... Allvarligt talat, du tror väl inte själv på allting du skriver..?

:smirk:

Tassetass skrev:
Jag har hållt tyst länge nu men... Allvarligt talat, du tror väl inte själv på allting du skriver..?

:smirk:
Jösses människa, om du bara visste så mycket galenskaper jag hittat på med dom hästar jag haft om hand. Den enda hästen jag aldrig busade och larvade med var den som sparkade mig. Han hade IQ som en Mums-Mums och fattade inget överhuvudtaget. Dom andra däremot har alla varit eller blivit riktiga busfrön. Tyvärr finns det inga bilder på mina upptåg då jag busade med hästarna under en period i mitt liv när jag inte umgicks så mycket med folk.

Jag skulle inte nedlåta mig till att ljuga om mina upptåg då det finns vittnen till ett flertal "cirkusföreställningar".

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka