stegrar sig vid körning

S

snuttis_linsan

Vad har hänt med min häst?! Min medryttare ringde just och sa att hästen skenat när hon var ute och körde med några kompisar. Hon har aldrig gjort det! Bara visat att hon inte gillar att stå stilla med mera men aldrig stegrat och sen skenat iväg?.. Hur ska jag lösa problemet. Nån som haft liknande problem.

Hästen är en nordis och väldigt stark men har alltid varit hur snäll som helst. Trots att hon är gammal travare :(

Sv: stegrar sig vid körning

kom igen! Vill ha många svar :(

I vilken situation hade hästen skenat? Hur pass erfaren kusk är din medryttare? Lite svårt att spekulera så här över internet utan mer info :)

Hon hatar somsagt att stå still.. så dom skulle stanna vid en väg och då fick hon nog och stack. Eller hon stegrade och sedan var det full fart, som tur var fick hon sväng på hästen så dom kom ut på en äng. :crazy:

Min medryttare har gått naturbruksgymnasiet häst, och har då grunderna i körning.

Det konstiga är att hon aldrig gjort så med mig.Hon har stegrat men aldrig stuckit :(

Det absolut viktigaste innan jag spänner för en häst öht är att hästen kan stå still! Den ska stå still tills man säger något annat och kan den inte det är den inte redo att köras, det är för min del den absolut viktigaste säkerhetsåtgärden vid körning, stanna på proo och STÅ STILL, oavsett vad som händer runt omkring (sen kan givetvis den säkraste häst bli rädd, när det kraschade en luftballong på gärdet brevid oss kunde nog ingen träning i världen få hästen att inte springa ifrån faran, men det är lite skillnad tycker jag).

Håller med Nussikan. En häst som inte kan stå still kan sk man inte köra! Är den dessutom benägen att stegra sig så ska man absolut inte tänka på att köra förrän den är säker.

Vad har hänt med min häst?! Min medryttare ringde just och sa att hästen skenat när hon var ute och körde med några kompisar. Hon har aldrig gjort det! Bara visat att hon inte gillar att stå stilla med mera men aldrig stegrat och sen skenat iväg?.. Hur ska jag lösa problemet. Nån som haft liknande problem.

Hästen är en nordis och väldigt stark men har alltid varit hur snäll som helst. Trots att hon är gammal travare :(

Om det var kompisar med, så är det lätt att dom sitter o pratar om annat, kanske fnittrar o skrattar högt. Om den inte är körd länge så kan det minsta lilla från rutinen få den ur balans.

Man får räkna med att inkörningsperioden tar ca 2 år.

Du måste ju ha en häst som lyssnar på dig i alla lägen.

För många år sedan hade jag en körning för studenter.
På skolplanen så var det högljutt med skrik o blås i trumpeter, till råga på allt så kom det en helikopter och landade några meter från min häst och där var det en hårsmon från att hon inte ville lyssna längre, men det gick.

Men hon var ju välkörd o tävlade också

Ni ska veta att det inte är jag som kört in hästen! sen så kan hon absolut stå still.. det här är en dumhet hon utvecklat senare. :mad:

Så jag vill ha tips på hur jag kan åtgärda detta förutom att träna på att stå still det gör vi i stort sätt varje dag! Hur kan man göra för att hon ska utvecklas snabbare eller vad man ska säga?

Enligt min erfarenhet är det rätt vanligt att f.d travare har väldigt svårt att stå still. Även att dom blir stressade av det. Det kan vare det som hände din häst. Att den blev så stressad att det "slog slint" och den fick nog och rusade iväg.
Min teori.

Det verkar vettigt .. Men tror du bomull skulle hjälpa? Hon är ute i stort sett varje dag rids och körs. pågrund av att hon annars blir stressad som sagt så :crazy:

ALLA hästar kan lära sig att stå stilla. Jag har haft en stessad kallblodstravare som absolut inte ville/kunde stå still men med ett års träning i bara skritt och med mycket halter så kunde hon stå stilla hur länge som helst!! Träningen skedde både med vagn (efter ett halvår) på bilfria vägar och i ridning. Från början vid handen. Visst tar det tid och är tålamodsprövande men det går!

Att ha en häst framför vagn på allmänna vägar som det slår slint för om hon måste stå stilla en stund (för det kanske kommer en bil eller nåt....) kan inte vara rolig att köra...hua.

Jag har ingen aning om bomull skulle hjälpa men det tror jag inte. Jag tror det ligger i träning. En av mina hästar behöver träna varenda dag, hon är 17 år och det var över 10 år sen hon gick av travbanan. Ibland går det bättre och ibland sämre. Ibland jättebra och ibland knappt alls.
Mina hästar (de två som varit travare) t.ex blir jättestressade av att vara ute och "springa av sig", dom behöver skritta skritta skritta.
Så mitt råd är, bort med energigivande kraftfoder och ut och skritta och ja.. träna på att stå still :), korta stunder i taget. I början kanske man inte kräver för mycket av hästen då hon uppenbarligen blev väldigt stressad av det.

Jag har ingen aning om bomull skulle hjälpa men det tror jag inte. Jag tror det ligger i träning. En av mina hästar behöver träna varenda dag, hon är 17 år och det var över 10 år sen hon gick av travbanan. Ibland går det bättre och ibland sämre. Ibland jättebra och ibland knappt alls.
Mina hästar (de två som varit travare) t.ex blir jättestressade av att vara ute och "springa av sig", dom behöver skritta skritta skritta.
Så mitt råd är, bort med energigivande kraftfoder och ut och skritta och ja.. träna på att stå still :), korta stunder i taget. I början kanske man inte kräver för mycket av hästen då hon uppenbarligen blev väldigt stressad av det.

Tack för tipset! hon får inget foder utan bara hö.
Idag blir det att jobba från marken med halt övningar då :d

Min shettis är som tur var trygg och säker men han har lite bråttom ibland oxå men har tränat en hel del på att stå stilla så nu är det ganska så lugnt.
Hmm vet inte riktigt vad du kan göra med din häst.Om den har bomull i öronen så blir den mer fokuserad på sin sak och struntar i saker som den har runtomkring sig för det mesta.Det är därför dom har det till travare som tränas på travbanan.

Det går inte att stressa sig fram till säkerhet. Det tar den tiden det tar.

Det var inte så jag menade .. det är bara så att jag har en medryttare som numera har blivit rädd för att köra. Men det konstiga är att när jag kör henne har hon aldrig skenat. Jag körde henne dagen efter detta hände och hon försökte bara stegra sig men när jag bara satt lugnt i rockarden så slutade hon ? Jag tror det är medryttaren som gör fel och blir arg och mannar på henne :crazy:

Jag tycker det är du som gör fel som öht sätter henne i vagn när hon försöker stegra! Ställ av vagnen tills ni har kommit såpass långt i träningen så hon kan stå still och inte stegrar!

Jaa men hon har ju aldrig gjort så förut ? Tror du jag skulle skicka iväg medryttaren om jag visste att hon skulle göra så ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
596
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 859
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka