Jaha, det är ju bara att gratulera alla som har hästar som aldrig någonsin har lagt en brakskit och studsat till...
Jag håller givetvis med om att din hästs tendenser till att inte vilja stå still inte är bra.
Men jösses, komma med att man ska ändra utrustning, tömköra i ett par år osv bara för att hästen en gång halvreste sig och stack ut på ett fält..:smirk:
Jag vill understryka att en häst givetvis ska vara välinkörd och att alla ev. "olater" ska arbetas bort men samtidigt så undrar jag om alla eminenta kuskar här inne lär sig så mycket på om det aldrig händer någonting orörutsätt under en körtur!
Jämför det med en ridhäst som har en del tendeser till att steppa osv och som kanske drar iväg ibland.
Ska ryttaren gå bredvid hästen och börja om på nytt om den har stuckit en gång?
Jo, jag VET att det är mer förödande om den har vagn efter sig men jag menar ändå på att trygghetstänket går till överdrift ibland..
Kallblodstravaren är generellt sätt en häst med mycket go i.
Det där beror en del på vilken stam den har osv med.
OM hästen skulle fortsätta med dessa dumheter ja då är det läge att komma med det tunga artilleriet..
Jag tycker du gjorde helt rätt som tog ut henne på en körtur redan nästa dag!
Du upplever ju inte det som något problem mer än att hon har svårt att stå stilla!
Detta får du självklart jobba med enligt dom råd du har fått.
Ta med dig "medköraren" ut så att denne får se hur du gör i olika situationer. Efter ett tag kan hon säkert ta över tömmarna igen!
Lycka Till!
//Trygg Kärringen mot strömmen