stegrar sig vid körning

Sv: stegrar sig vid körning

Jag ångrar att jag skapade den här tråden det är ändå ingen som fattar vad jag menar .. bara en massa påhopp

Nej snälla, ta det inte som påhopp. Sug in och ta lärdom istället. Hittills har ingen sagt något som inte är sant eller som dom inte menar.

Träna hästen på att stå still, kör den själv tills du vet att den är en trygg körhäst och njut den dagen din träning ger resultat.

Det är faktiskt ofta hästar beter sig annorlunda med andra kuskar än en själv, kanske för att kusken inte är van, eller utrustningen sitter fel.

Vad har du för sele?

Ibland kan det vara utrustningen som gör att en häst känner obehag o stress av att stå still.

Några ex:
För trånga skaklar, för stora skaklar som slår emot hästen.
Ingen baksele eller broms på vagnen. För löst spänd baksele.
Hårt spänd svanskappa. Man ska lätt få in en tvärhand på korset under svanskappan och bakselen.
Hårda händer.
Piskrädsla
Travhäst.
Bakskygghet. /ljudkänslig.

Gå igenom din utrustning och hästens faktiska utbildning och rannsaka lite. Kanske kan du hitta svaret?

Jaha, det är ju bara att gratulera alla som har hästar som aldrig någonsin har lagt en brakskit och studsat till...:angel:

Jag håller givetvis med om att din hästs tendenser till att inte vilja stå still inte är bra.
Men jösses, komma med att man ska ändra utrustning, tömköra i ett par år osv bara för att hästen en gång halvreste sig och stack ut på ett fält..:smirk:

Jag vill understryka att en häst givetvis ska vara välinkörd och att alla ev. "olater" ska arbetas bort men samtidigt så undrar jag om alla eminenta kuskar här inne lär sig så mycket på om det aldrig händer någonting orörutsätt under en körtur!

Jämför det med en ridhäst som har en del tendeser till att steppa osv och som kanske drar iväg ibland.
Ska ryttaren gå bredvid hästen och börja om på nytt om den har stuckit en gång?;)
Jo, jag VET att det är mer förödande om den har vagn efter sig men jag menar ändå på att trygghetstänket går till överdrift ibland..

Kallblodstravaren är generellt sätt en häst med mycket go i.
Det där beror en del på vilken stam den har osv med.
OM hästen skulle fortsätta med dessa dumheter ja då är det läge att komma med det tunga artilleriet..

Jag tycker du gjorde helt rätt som tog ut henne på en körtur redan nästa dag!
Du upplever ju inte det som något problem mer än att hon har svårt att stå stilla!
Detta får du självklart jobba med enligt dom råd du har fått.

Ta med dig "medköraren" ut så att denne får se hur du gör i olika situationer. Efter ett tag kan hon säkert ta över tömmarna igen!

Lycka Till!

//Trygg Kärringen mot strömmen:p

Senast ändrad:

Jaha, det är ju bara att gratulera alla som har hästar som aldrig någonsin har lagt en brakskit och studsat till...:angel:

Jag håller givetvis med om att din hästs tendenser till att inte vilja stå still inte är bra.
Men jösses, komma med att man ska ändra utrustning, tömköra i ett par år osv bara för att hästen en gång halvreste sig och stack ut på ett fält..:smirk:

Jag vill understryka att en häst givetvis ska vara välinkörd och att alla ev. "olater" ska arbetas bort men samtidigt så undrar jag om alla eminenta kuskar här inne lär sig så mycket på om det aldrig händer någonting orörutsätt under en körtur!

Jämför det med en ridhäst som har en del tendeser till att steppa osv och som kanske drar iväg ibland.
Ska ryttaren gå bredvid hästen och börja om på nytt om den har stuckit en gång?;)
Jo, jag VET att det är mer förödande om den har vagn efter sig men jag menar ändå på att trygghetstänket går till överdrift ibland..

Kallblodstravaren är generellt sätt en häst med mycket go i.
Det där beror en del på vilken stam den har osv med.
OM hästen skulle fortsätta med dessa dumheter ja då är det läge att komma med det tunga artilleriet..

Jag tycker du gjorde helt rätt som tog ut henne på en körtur redan nästa dag!
Du upplever ju inte det som något problem mer än att hon har svårt att stå stilla!
Detta får du självklart jobba med enligt dom råd du har fått.

Ta med dig "medköraren" ut så att denne får se hur du gör i olika situationer. Efter ett tag kan hon säkert ta över tömmarna igen!

Lycka Till!

//Trygg Kärringen mot strömmen:p

Tack så mycket nu känns det som om jag inte gjort helt fel iaf. För själv är man ju envis och vill inte ge sig i första taget. Men om man nu slutar att köra helt i 2 månader så känns det ändå som hästen vunnit nåt på det! det är iaf min åsikt.

Jag kommer nog att tömköra mer nu än förut och träna mycket halter från marken , men problemet sitter inte där eftersom hon kan stå still hur länge som helst utan vagn?

Men om man nu slutar att köra helt i 2 månader så känns det ändå som hästen vunnit nåt på det! det är iaf min åsikt.

Våra hästar tar inte arbetsuppehållet som en belöning utan mer som ett "straff", de är väldigt arbetsvilliga efter bara en veckas vila...

Vad har hänt med min häst?! Min medryttare ringde just och sa att hästen skenat när hon var ute och körde med några kompisar. Hon har aldrig gjort det! Bara visat att hon inte gillar att stå stilla med mera men aldrig stegrat och sen skenat iväg?.. Hur ska jag lösa problemet. Nån som haft liknande problem.

Hästen är en nordis och väldigt stark men har alltid varit hur snäll som helst. Trots att hon är gammal travare :(

Fyy vilken hemsk olycka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 550
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
596
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 859
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka