stegrande föl

W

Wicestar

Jag har en fölhingst på 2½ månad och när man leder honom så stegra han sig HELA tiden för han tycker det är kul.. Hur skall jag göra för att få bort detta beteende utan att skrämma honom?? Jag måste ju sätta honom på plats så han förstår att detta inte är tillåtet men HUR???

Sv: stegrande föl

Hej, jag har försökt med massa olika teknier den korta tid jag jobbat med föl.
men jag tyckte det fungerade bäst att bara slita omkull dem, en gån go sen inte mer, om det inte fungerar försök att springa fram honom när han är på G upp...
Lycka till nu!:)

Jag hade nog i så fall försökt att få fram honom först.. eller helt enkelt vara beredd och hålla honom nere (om man är stark nog)..de KAN ju skada sig när de dras omkull..
Men jag har ingen stor erfarenhet av föl.

Jag fick lära mig när min gubbe va liten
Böj in och ner på halsen. försök honm tappa balansen. ta och vält om kull honom. Det fungerade på min gubbe som stegrade.
Det är svårt att bara kasta om kull dom. Man måste få dom ur balans först. lycka till

Varför är jag inte förvånad...:smirk:
Du ahde ju för ett tag sen en tråd där du ansåg att du var tvungen att hantera ditt föl varje dag, och här har du resultatet.

Det du nu kan göra är att istället för att använda de helt galna metoder du blivit rekommenderad ovan, är att helt strunta i fölet.
Utsätt dig inte för situationer där han får chansen att gå på dig.
Jag skulle tippa att efter ca 2-3 veckor utan mänskig kontakt så har du en toppentrevlig kille.

Är fölet en travare efter Peacen? :-)

Jag har en fölhingst på 2½ månad och när man leder honom så stegra han sig HELA tiden för han tycker det är kul.. Hur skall jag göra för att få bort detta beteende utan att skrämma honom?? Jag måste ju sätta honom på plats så han förstår att detta inte är tillåtet men HUR???

har du en hingst som redan nu vill bestämma så måste du få till det redan nu.
Du kan säga BÖÖÖ, med starkröst, eller när du är i boxen så har du lättare att "fälla" honom. En gång och han kommer att sluta med detta, är han mkt tuff så kan han göra detta en gång till. Men knappast troligt.

Allt beror på hur känslig han är. Men sätta honom på plats ska du absolut göra. Lättare att göra detta nu än senare.

Viktigt är att du senare bygger upp han förtroende för dig.

Lycka till!:banana:

OBS INTE låta det vara som någon här påstod att du skulle göra.

Har 5 hingstar hemma, varav den äldsta är 24 år i år.

Varför är jag inte förvånad...:smirk:
Du ahde ju för ett tag sen en tråd där du ansåg att du var tvungen att hantera ditt föl varje dag, och här har du resultatet.

Det du nu kan göra är att istället för att använda de helt galna metoder du blivit rekommenderad ovan, är att helt strunta i fölet.
Utsätt dig inte för situationer där han får chansen att gå på dig.
Jag skulle tippa att efter ca 2-3 veckor utan mänskig kontakt så har du en toppentrevlig kille.

Är fölet en travare efter Peacen? :-)

Måste bara få inflika en kommentar...
Du påstår alltså att hästen blir mer väluppfostrad om man hanterar den mindre...? Det går inte ihop. Förklara!

OBS INTE låta det vara som någon här påstod att du skulle göra.

Har 5 hingstar hemma, varav den äldsta är 24 år i år.

Och jag har nog betydligt mer erfarenhet av föl/unghästar än dig....:angel:

Jag hoppas av hela mitt hjärta att TS provar mitt tips innan hon börjar ge sig på såna hysteriska tips som ni kommer med. Visst det kan kankse fungera i nåt fall, men är man beredd att betala det pris det kan kosta?
Jag har fått hit mängder av bortklemade hingstföl, och inte har jag behövt attackera dom för att få ordning på dom.

Har man ett föl som visar sånt här beteende så beror det på en enda sak. Att man hanterat fölet för mycket.
Fölet blir väluppfostat av att gå i en flock med andra ston och föl. När man haterar fölet så gör amn det man ska, punkt slut.
Jag brukar säga att man inte ska fråga, utan säga till.
Det är en väsentlig skillad på "vill du ha grimma på dig" mot "kom, nu sätter jag på dig en grimma, vad kul".

Har man den inställningen blir hanteringen enkel. Det gäller alla djur, även människobarn.;)

nu är det så att jag slutade hantera honom efter det att jag fick rådet att göra det.. Bara varit inne i hagen och klappat om dom och kollat över så dom. Jag tror han skulle behöva ha en lekkompis, han har nog tråkigt också.. Jag har ju inte haft möjligheten till kompis eftersom han var sjuk och skadad den första månaden.. Sen Har jag bara en fölbox så jag kan inte ta hem något sällskap heller..

*knapplån, sorry för trådkapning*

Och om det är en äldre häst som stegrar sig vid ledning?

Ja han är efter peacen..
Jag tycker också det låter lite drastiskt att slita omkull dom, det är nog inget för mig..

Tråkigt att du inte kan ordna sällskap åt honom, men så kan det vara.
Men strunta i att klappa om honom. Om jag var i din sits skulle jag inte gå nämre än 3-4 meter, och då bara för att kolla över så han ser okey ut.

Då var det den häst jag trodde. Jag hade ju Peacen!

*knapplån, sorry för trådkapning*

Och om det är en äldre häst som stegrar sig vid ledning?

Då är det en helt annan sak. Det kan även det bero på att den inte har respekt för människor, men inte på samma vis som med föl.

Eftersom jag inte har stegrande föl, så har jag heller inte nån erfarenhet av stegrande äldre hästar.:cool:

Då får du be nån annan om råd.

åh är det du.. *spännande*
Jag litar på dig för du har betydligt mer efarenhet än vad jag har.. Dom står ju inne om nätterna och måste leda ut för annars gå han inte in i hagen..

OK!

Med knapplån menade jag att det var fritt fram för vem som helst att svara :cool:

Då är det en helt annan sak. Det kan även det bero på att den inte har respekt för människor, men inte på samma vis som med föl.

Eftersom jag inte har stegrande föl, så har jag heller inte nån erfarenhet av stegrande äldre hästar.:cool:

Då får du be nån annan om råd.

Tyvärr blir jag inte klokare utav nån av er.
Har haft en del shettis föl som varit envisa och ska försöka komma undan nån gång. Men de har oftast löst sig själv. Och jag lovar att de inte är för att dom är för mkt hanterade el för lite utanför att dom är föl och ska testa. Dom har väl dragit och rest sig nån gång men tyvärr har jag inte hållt i mot när dom gått upp på bakbenen och då har dom tappat balansen och OJ! vad dom blir förvånade.(Aldrig skadat sig el nått Hovis är alltid mkt imponerad av mina fölisar,Oj den här har du hanterat mkt! Jag ler inombords och tänker Javisst jätte...)
Så kan man bara gå fram och klappa dom och tala med dom sen och de är inget mer med de. Stora fölisar (Fullblod) har jag aldrig haft dom problemen med, dom knallar snällt med och tycker de är jätte kul att gå ut en sväng med sin matte.
Blev lite mellan skrift där imitten men satte de inom parantes.

Hej, jag har försökt med massa olika teknier den korta tid jag jobbat med föl.
men jag tyckte det fungerade bäst att bara slita omkull dem, en gån go sen inte mer, om det inte fungerar försök att springa fram honom när han är på G upp...
Lycka till nu!:)

Japp, har de åkt kull en gång så bruka de gå som små lamm sen;)

Har 15 hästar och alla har varit i min ägo sedan de föddes.
Vill nog påstå att du klankar på en som har mkt!!!!! erfarenhet vad det gäller hingstar och ston.

Har efter att jag/vi hanterat dem från att de var födda inte haft något problem vad det gäller deras uppförande. Vare sig det gäller transport med hingst/hingst eller hingts/sto eller sto/sto.

Har när jag tävlat endast haft ett vanligt ordinärt grimskaft på dem fastän de varit i toppform och varit hingstar.

Så det är bara nonsens från dig vad det gäller min erfarenhet av att hantera hingstar och fölisar.
Samt skulle jag velat se dig eller någon annan ägare gå med en hingst som inte fått klart för sig vem som i alla lägen är ledaren.:rofl:
Inte hade de gått med sänkt huvud och myst med dig när du träffar på, transporterar med, brunstiga ston eller andra hingstar som du går kloss intill med.
Eller har jag fel!? Tror inte det.

Pyttsan vill jag bara säga. Inga påhopp här inte, för då går du bet.:angel:

Förresten så rimmar det inte att man kan hantera ett föl/fölisar för mkt.
Alla dessa travare som går premier och kval som 2 åringar. Menar du då att man inte skullat hantera dessa mkt bara för att de är unga???

Du kan inte få en häst som är van och mer välhanterad än en travare. Även om det kan finnas individer som det inte står rätt till med. Men där kan det har varit annat med i bilden, jag pratar/menar nu friska och krya individer.

KL

Nu har inte jag någon erfarenhet av föl.. men är jag ensam om att det låter lite väl hårt att dra omkull en hästbebis? (eller vilket djur som helst men det blir väl inte snällare för att det är ett föl) Varför är det förstahands utvägen?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Varulven äter för tillfället Onsior men jag är inte nöjd, är Librea så mycket bättre? Jag hade tänkt ta bort honom nu i höst, men det är...
Svar
12
· Visningar
1 067
Senast: Hgfy
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama