stegrande föl

Sv: stegrande föl

he he ja det hoppas jag med.. ja det var rätt beslut för det är ingen ide att hålla på.. det slutar bara i elände och jag hade fått en urjobbig häst som jag inte hade tyckt om..

Ok, då missuppfattade jag dig helt och hållet, sorry jag med.
Jag menade att när mitt föl drog i väg så höll jag imot när grimskaftet tog slut så var jag ju tvungen att dra till samtidigt och då for hon omkull, men hon slet aldrig mer, det var det enda jag kunde göra för att inte tappa greppet om grimskaftet. Jag hade en tjej hos mig för ca 1 månad sen som skulle hålla i ett 2 månaders gammalt föl medans jag red mamman i 5 minuter, hon släppte fölet istället för att hålla emot, fölet var lös med ett grimskaft som trasslade in sig i ena bakbenet, fölet fick panik, skenade ut på vägen upp på stenmuren, bort mot bäcken och försvann, jag trodde att jag misst mitt underbara föl men 10 minuter senare kom han tillbaka fortfarande skenande rakt över en båtvagn över en skottkärra och rätt in i stallet, jag trodde aldrig att den skulle överleva men han hade änglavakt som tur va, detta kan hända om man inte lär fölet/hästen att gå i grimma:smirk:

ok.

Jo, klart att det är viktigt att de lär sig. Det är mest hur de ska lära sig som är problemet. Men alla har ju olika åsikter.

Jag har en fölhingst på 2½ månad och när man leder honom så stegra han sig HELA tiden för han tycker det är kul.. Hur skall jag göra för att få bort detta beteende utan att skrämma honom?? Jag måste ju sätta honom på plats så han förstår att detta inte är tillåtet men HUR???

Du ska absolut inte dra omkull honom iaf!
Han är bara 2½ månad, fortfarande bebis.
Du ska inte rycka i grimskaftet för det är bara en jäkla dum grej som du kan plocka bort.
Du ska dra hästen, sätt en hand på rumpan och få fram hästen och smacka lite.
Så som sagt sagt ryck inte och slit i honom!
Han testar sina gränser, 2½ mån bebis klart dom är busiga.
Men man måste få bort sådant beteende, hoppas du får ngt nytta av mitt förslag.

Lycka till!

jag kommer inte hantera honom nu. Han kommer gå med sin mamma i en flock med andra föl och föston.. Sen om ett par månader kommer jag kolla för att se om det skett någon förändring..

ok.

Jo, klart att det är viktigt att de lär sig. Det är mest hur de ska lära sig som är problemet. Men alla har ju olika åsikter.

De flesta föl är ju duktiga från första stund, eller tar det bara ett par gånger i gimma/grimskaft så uppför de sig hur bra som helst. Men det finns en och annan som är lite jobbig. Min kompis fjolårsföl vart helt omöjlig att hantera, när hon kastrerat honom, blev han hur snäll som helst. Är ju så olika, precis som med barn. Kan inte ha samma uppfostran på alla;)

*knapplån*

Dra INTE om kull ert föl!!! Jag har en liten unghingst på fem månader , som tremånaders ställde han sig utan förvarning rakt upp i luften. Jag var inte beredd på det och höll emot, av någon konstig anledning trillade han rakt på sidan/bakåt och resultatet blev en fraktur på halskotpelaren. Det önskar jag inte något föl!!!

Gör som CK säger, i sådana situationer skulle jag också släppa ut ungen och låta den vara ett tag. De har sina "trotsperioder" och då spelar det inget roll om man som ägare ska träna den varje dag, det blir inte bättre! Låt en vara ett tag, och sen tar du upp det igen om några veckor, han är säkert bättre då!

:bow::bow::bow:

Tillägg till dom med korkade förslag:
Det borde vara straffbart att över huvud taget dra omkull ungar i uppfostringsyfte :mad::mad:

AM (som fött upp hundratals ungar och håller med CK helt och hållet)

*knapplån*

Ursäkta att jag lånar tråden en gång till...:o

...men är det ingen som har tips på vad man gör med en äldre häst som stegrar sig vid ledning? :confused:

Bra beslut!

Min erfarenhet är också att små hingstföl MÅSTE ha lekkompisar, alltså andra hingstföl att gå med för en så problemfri uppväxt som möjligt. Har de fått busa av sig i hagen så blir de betydligt lättare att hantera. Har de inga kompisar att avreagera sig på så vill de ofta försöka leka med människorna dvs stegra sig, bita osv. Börjar man skälla, gorma, slå, fäkta med armarna så blir det fel i kommunikationen och de tror ofta att oj vad kul matte är med på noterna också fortsätter de...Går de med andra hingstföl blir de mycket lättare att hantera och fostra och man slipper med våld dra omkull och andra tveksamma uppfostringsmetoder.

Jag skulle inte rekommendera någon att dra omkull föl då risken för skador är alldeles för stor. Det räcker som sagts här i tråden innan att de stegrar sig och ramlar själva så kan olyckan vara framme. Hände en bekant nyligen. Det fölet bröt nacken..... Det finns många fall där föl gått omkull som slutat med b la skador på halskotpelaren.

På lite äldre föl/unghästar som vill stegra sig då man leder dem tycker jag att det brukar räcka med att man använder kedja under hakan en gång precis i stegringsögonblicket så slutar dom oftast ganska omgående.

En äldre häst som stegrar sig vid ledning skulle jag ge en snabb snärt under magen med grimskaftet sedan direkt fram. Det är förenat med livsfara att hantera en sådan ouppfostrad äldre häst och man bör allvarligt fundera över hästens tidigare hantering. Något har helt klart missats från ägarens sida. Att hästen ska tänka framåt är a och o inom all hantering så det är bara att backa bandet och lära in den grundläggande träningen.

Led honom i capson och longerlina, ge honom linnan nar han stegrar och sa fort du kan sa rycker du hart i longerlinan som bestrafning, sen sa kandet komma en yterligare stegrin och samma sak igen. Hanskar ar att rekomendera.

Tyvarr sa ar det brutalt, men med vissa betenden sa kan man inte vara en snuttegulle mot sin hast. Ibland ar det for farligt.

Har en hingt i stalllet som gjarna vill stegra, men behover bara pamina honom med ett lat ryck i grimman sa beter han sig fint igen.

Sa angaende resten av traden, jag haller med de som forsprakar att inte dra okull folet, det ar som sagt battre att skicka ut det pa bete och lata han vara hast. Manga rider in sina hastar nar de kommer ganska ohanterade fran beten och de som kan hastar sagar att det ar lattare for de beter sig som hastar och har inga olater. Vissa kanske inte beter sig sa val men de ar i alla fall inte feltranade,

Senast ändrad:

Jo, hon verkar inte vara så mycket hanterad (är dock körd samt visad på premiering och skötte sig då). Att hon inte var så uppfostrad visste jag men var inte beredd på ett sådant beteende. Har bara haft henne en dryg vecka. Hon har dock innan dess gått själv i en månad i en ganska så nerbetad hage och har här fått både hästsällskap och ordentligt med mat så energin och livsglädjen är väl på topp. Icke desto mindre får hon naturligtvis inte stegra sig vid ledning (särskilt inte när man själv är gravid i nionde månaden:eek:). Hon har sedan stegringen gått på stort bete några dagar men stått inne i natt, när jag ledde ut henne i morse försökte hon återigen att resa sig igen, men ett snabbt ryck i grimskaftet (med kedja under hakan) och ett bestämt "nej" verkade faktiskt hjälpa för hon gjorde inget mer. Så jag hoppas att det går över snabbt.

En äldre häst som stegrar sig vid ledning skulle jag ge en snabb snärt under magen med grimskaftet sedan direkt fram. Det är förenat med livsfara att hantera en sådan ouppfostrad äldre häst och man bör allvarligt fundera över hästens tidigare hantering. Något har helt klart missats från ägarens sida. Att hästen ska tänka framåt är a och o inom all hantering så det är bara att backa bandet och lära in den grundläggande träningen.

Är du gravid i 9:e månaden så tycker jag inte att du ska hantera den här hästen. Det är helt enkelt inte värt risken (enligt mig i alla fall). Be andra med hästvana om hjälp eller släpp på bete tills du fött.

knapplån

När jag läst den här tråden så funderar jag på en sak. Varifrån kommer de här idéerna om att man bör rycka omkull föl i uppfostringssyfte? Jag misstänker att det kommer från den för dagen så populära s.k. naturliga hästhållningen?

Visst har det hänt att jag har ryckt omkull hästar som i protest rest sig när jag känt att jag har kommit till vägs ände. Men inte fasen är det något jag är stolt över. Visst, det har varit 100% effektivt, men också mycket farligt.

Varför skulle det komma från ''den naturliga hästhållningen''?
Jag har aldrig sett en häst dra omkull ett föl, eller dra över huvudtaget i en annan häst som vi gör.
Och ser man till Monty Roberts så är det ju just det här omkulldragandet och fastbindandet etc som han vill koma ifrån..
Andra nh folk känner jag inte till så väl, inte för att jag känner till MR mycket heller.
Men varför tror att det kommer därifrån?

Tror det kommer från folk som inte kan skillja på olika djurarter och deras egna beteenden.
En mycket besvärlig hund kan det ju hjälpa att lägga på rygg. Så sker ju hundar emellan. Då tror vissa att samma beteende går att göra och fungerar automatiskt på en häst. Hästar i flock praktiserar ju inte alls den metoden.

Det gamla talesättet som jag fick lära mig när jag började med hästar fungerar ännu.
"Där konsten slutar tar våldet vid"

Kl

Eller annars är det så att vissa tycker det är helt på sin plats att lägga ner hästar och sen sitta på dom...

Dominans och ledarskap...eller vad det nu hette...:smirk:

AM

Ringde idag och kollade upp hur min lille hingst hade det och dom har nu blivit godkända av flocken så det känns skönt.. Och han har det himla bra än så länge.. Ska bli spännande att leda honom om några månader..

Jag undrar om det kan komma från det som kallas imprinting? Jag har hört att en del uppfattar imprinting som att man skall hålla ner fölet och inte låta det resa sig förrän det är färdig-imprintat (eller vad man kallar det). Som ni säkert har anat är jag inte alldeles bekväm med alla nh-teorier.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Varulven äter för tillfället Onsior men jag är inte nöjd, är Librea så mycket bättre? Jag hade tänkt ta bort honom nu i höst, men det är...
Svar
12
· Visningar
1 067
Senast: Hgfy
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama