stegrande föl

Sv: stegrande föl

Visst att vi kallar dem bäbis, det gör jag med. Men titta hur det beter sig ute i hagen, där skulle inte jag vilja vara ivägen.
Vissa är väldigt tuffa fastän de inte är gamla. Det är ju deras sätt att testa hur långt de kan komma, de vill gärna hävda sig, vilket är helt naturligt. Men som människa tycker jag inte att vi ska acceptera detta. DET BLIR FARLIGT då. Bättre att sätta punkt en gång för alla sedan är det oftast bra.
De vet vad som gäller då.

Nog 17 ska man kunna lita på en hingst. De blir ju vad man gör dem till. Enklare kan jag inte förklara det.;)

Jag dra inte omkull ngn bäbis, de åker om kull för att jag håller emot, detta har hänt 2 ggr under mina 38 år med hästar, men de har aldrig gjort om det. Man kan vända och vrida på allt man läser eller hör till ngt väldigt negativt, det är inte frågan om misshandel här, för sånt acceptera inte jag:smirk:

Fast de andra hästarna drar inte omkull dem heller. De visar kroppspråk, biter och/eller sparkar, vad som nu krävs. Visst om de själva går över, men att dra omkull dem..
Klart att det inte ska accepteras.. men det måste finnas trevligare sätt att lära dem utan att det blir farligt. Och ha onkulldragandet som sista utväg. Inte för att jag har några silkesvantar hos hästarna, men att dra omkull dem hade ju aldrig varit mitt förstahandsval.

Oavsett hingst eller inte. Vet inte vad du menar med den kommentaren, men jag är så trött på att just hingstar ska hanteras våldsamt. Visst behöver man ha en ännu starkare ledarposition när man har hingst bland ston och andra hingstar.. men för mig handlar det om respekt, och respekt hör inte ihop med våld. Våld bör väl vara sista utvägen. Och ja, jag anser det som våld att dra omkull dem, skillnad ligger i om de ramlar över av sig själva, det är ju inte mitt fel..>_>

För att du håller emot eller inte håller emot? Jag får inte ihop det hur de skulle ramla för att du höll emot.. missade du ett inte?

Men det är skillnad på att dra omkull dem (ngn skrev ju t.o.m. hur man skulle få dem i obalans så att det gick) och att låta dem ramla över av sig själva.

Sen..är det mindre skaderisk på föl som går omkull? (än vuxna hästar)

Fast de andra hästarna drar inte omkull dem heller. De visar kroppspråk, biter och/eller sparkar, vad som nu krävs. Visst om de själva går över, men att dra omkull dem..
Klart att det inte ska accepteras.. men det måste finnas trevligare sätt att lära dem utan att det blir farligt. Och ha onkulldragandet som sista utväg. Inte för att jag har några silkesvantar hos hästarna, men att dra omkull dem hade ju aldrig varit mitt förstahandsval.

Oavsett hingst eller inte. Vet inte vad du menar med den kommentaren, men jag är så trött på att just hingstar ska hanteras våldsamt. Visst behöver man ha en ännu starkare ledarposition när man har hingst bland ston och andra hingstar.. men för mig handlar det om respekt, och respekt hör inte ihop med våld. Våld bör väl vara sista utvägen. Och ja, jag anser det som våld att dra omkull dem, skillnad ligger i om de ramlar över av sig själva, det är ju inte mitt fel..>_>

Skulle va kul att se när du biter och t ex sparkar dem, hm du pratade om våldsamt.:rofl::rofl::rofl::rofl:

Självklart så är det inte det första som man gör, men är det som tjejen som la denna tråd sa att denna hingstunge håller på med detta för detmesta så måste man verkligen ta i.

VEM har pratat om våld och misshandel. INTE jag.
För mig räcker det med att säga åt dem med en barsk röst, man behöver inte "slå med släggan" det första man gör.

Jag vet inte hur du har fått mina kommentarer = våld.
Vem vinner på detta?

Men eftersom de flesta hingstar har en naturlig drift för att hävda sig så måste man visa på något sätt för dem att de inte kan bestämma. Det är ju då det blir farligt.

Jag har haft en dam som hade ridit 1 år, på min hingst som då var4-5 år, hon kunde inte fatta att han var så snäll och trevlig. HAN är /har en mkt stor hingstkarraktär som kan blåsa upp sig. Men hanterar man honom, t ex som jag gör verkar och grejar med hans fötter ute!!!!!!!, i hagen utan grimma eller något och han står som ett ljus, eller min dotter som borstar och grejar med honom, hon är nu 11 år. Då förstår man att han har respekt för männinskor. Detta hade inte gått , kan jag nästan garantera dig, om jag inte hanterat honom som fölis mm. Han är nu 19 år.:)

Jag förstå inte problemet, lägg ner och håll dig till tråden, ditt dåliga humör får du lämna hemma

oj oj många inlägg här.. jag får nog försöka hitta det som passar mig och miin fölis.. kanske lämna iväg honom innan det är försent..:crazy:

Ja, jag biter och sparkar tillbaka när det behövs.. ganska sällan iofs, de få gånger de testar nu räcker det med att jag kastar irriteratmed huvudet för att dom ska backa. Och ja..jag VET att jag tar det här med hästspråk lite för bokstavligt. Men..det funkar. För mig iaf.

Jag har inte läst dina inlägg för sig när jag skrev, utan reagerat på att i princip alla direkt skriver att hon ska kasta omkull fölet.. Utan att veta (?) vad hon provat tidigare. Kanske hade det varit bättre med like olika råd med olika ''våldhetsgrad'' (hittade nog på ett nytt ord nu) som hon kan prova först.. Men det första alla sa var att dra omkull det (DRA.. inte många formulerade sig ''låta gå omkull'' utan sa ''dra omkull'') vilket jag ser som våld.

Och som jag sa vet jag inte vad du menade med din hingstkommentar.. det sätt jag kunde tolka det som var att man ska vara hårdare mot hingstar, rent fysiskt. Vilket jag inte håller med om. Men som sagt, jag fattade inte riktigt vad du menade så jag svarade mer allmänt. De flesta (läs alla..fast det är inte jättemånga, bara några stycken) hingstar jag träffat har kunnat hanteras helt normalt, som man hanterar hästar. Utan våld, utan helt enkelt respekt.
Kul att dina är lydiga med. Jag har ingen aning om hur du gör med dina hästar, och har inte gått till personangrepp, utan mest börjat undra varför alla direkt säger att fölet ska dras omkull.

Jag är glad att jag inte har föl utan bara en snäll oinriden travare att leka med.

Jag förstå inte problemet, lägg ner och håll dig till tråden, ditt dåliga humör får du lämna hemma

Jag har inget dåligt humör. Jag frågade något.. glömde du ett ''inte'' i texten eller menade du verkligen att de går omkull för att du håller emot? Jag förstår inte hur de kan göra det, ursäkta att jag är dum i huvudet. Kan du vara snäll att förklara istället?

Men jag ska lämna tråden i varje fall. Jag har inte menat att vara otrevlig mot någon. Jag har bara, helt enkelt, undrat varför det första förslaget alla har är att dra omkull hästen, och om det inte finns mindre våldsamma sätt att prova innan man tar till det.
Och för att förstå svaren jag fått har jag svarat hur jag tänker på saken, utan att försöka dumförklara någon men utan att hälla socker över allt heller. Jag ville veta hur ni menade. Förlåt.

(Läste en kommentar i en annan tråd hur ''jag förstår inte'' används som förklaring till att vara emot något..hehe..kom att tänka på det nu..)

Senast ändrad av en moderator:

Nä, gör som de med erfarenhet säger o dra omkull det. Jag ska inte ifrågasätta något mer så det blir nog lugnare nu.

som jag skrev innan här så är inte omkulldragande något för mig.. det låter väldigt brutalt.. utan det finns nog andra vägar att tillgå.. skall bara komma på det *ler*

Mitt enda råd är att skaffa en lekkamrat. Hingstföl speciellt behöer en kompis att busa med. Antingen lånma in ett till föl eller lämna honom på bete/lösdrift med hingstkompis.

Personligen skulle jag inte drömma om att dra omkull mina hästar, föl eller vuxen med tanke på skadorna som i värsta fall följer.

*knapplån*

Dra INTE om kull ert föl!!! Jag har en liten unghingst på fem månader , som tremånaders ställde han sig utan förvarning rakt upp i luften. Jag var inte beredd på det och höll emot, av någon konstig anledning trillade han rakt på sidan/bakåt och resultatet blev en fraktur på halskotpelaren. Det önskar jag inte något föl!!!

Gör som CK säger, i sådana situationer skulle jag också släppa ut ungen och låta den vara ett tag. De har sina "trotsperioder" och då spelar det inget roll om man som ägare ska träna den varje dag, det blir inte bättre! Låt en vara ett tag, och sen tar du upp det igen om några veckor, han är säkert bättre då!

Nu har jag bestämt mig och jag kommer köra mitt sto och föl till en flock med andra sto och föl. Detta är det enda rättvisa mot mitt föl så han får en sån naturlig uppväxt som möjligt.. Så nu skall jag hämta släp och sen bär det av.. Lite spänd är jag på hur han kommer reagera..

Nu har jag bestämt mig och jag kommer köra mitt sto och föl till en flock med andra sto och föl. Detta är det enda rättvisa mot mitt föl så han får en sån naturlig uppväxt som möjligt.. Så nu skall jag hämta släp och sen bär det av.. Lite spänd är jag på hur han kommer reagera..

Grattis till ett klokt beslut! :bow:
Lycka till!

hej hallå!
interissant tråd. Min erfarenhet är att ju mer de hanteras ju bättre blir det. dock inte plockas från sin mamma för tidigt då det är hon som sköter grund uppfostran.
man ska även inte ha dem som en hund utan som en häst.
har haft en del halvblod som blivit bort klemade och varit såååååååååå söta när de var små så de fick följa med på allt de ville runt gården. De blir odrägliga som vuxna.
Svårt att uppfostra en stor häst på 800 kg:confused: går men det är jobbigt.
Fullblod och travare brukar vara så mycke lättare att ha med att gör just pga att de är mycke hanterade från väldigt liten ålder.

Ryck om kull honom behöver du inte göra om du tycker det är jobbigt ,men låt honom stegra så han tappar balansen och fixar det själv. De blir förvånade:banana:
Annars tycker jag du ska ta dig i kragen och säga åt honom på skarpen en gång så kommer det nog bli bra.

Lycka till:D

så nu är han på plats med kompisar och nu var han inte så tuff längre.. Dom är ett par månader äldre så jag tror detta kommer bli bra.. Så nu är jag nöjd..

mycket bra beslut! hästarna fostrar varandra jättebra när dom går i flock så förhoppningsvis får du tillbaka en liten ängel om någon månad.

lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Varulven äter för tillfället Onsior men jag är inte nöjd, är Librea så mycket bättre? Jag hade tänkt ta bort honom nu i höst, men det är...
Svar
12
· Visningar
1 067
Senast: Hgfy
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama