stegrande föl

Sv: stegrande föl

Tack för omtanken :)

Ja, jag kommer i alla fall inte att hantera henne mer än nödvändigt utan hon får gå på bete så länge det bara är möjligt.

Men det är ändå intressant med tips på hur man hanterar det längre fram!

Ursäkta trådkapning :o

Är du gravid i 9:e månaden så tycker jag inte att du ska hantera den här hästen. Det är helt enkelt inte värt risken (enligt mig i alla fall). Be andra med hästvana om hjälp eller släpp på bete tills du fött.

*knapplån*

Dra INTE om kull ert föl!!! Jag har en liten unghingst på fem månader , som tremånaders ställde han sig utan förvarning rakt upp i luften. Jag var inte beredd på det och höll emot, av någon konstig anledning trillade han rakt på sidan/bakåt och resultatet blev en fraktur på halskotpelaren. Det önskar jag inte något föl!!!

Gör som CK säger, i sådana situationer skulle jag också släppa ut ungen och låta den vara ett tag. De har sina "trotsperioder" och då spelar det inget roll om man som ägare ska träna den varje dag, det blir inte bättre! Låt en vara ett tag, och sen tar du upp det igen om några veckor, han är säkert bättre då!

Grannens föl dog på liknande vis i förra veckan. De skulle leda in sto + föl för verkning och strax utanför stallet stegrade han sig och gick omkull, han blev inte direkt omkulldragen utan tappade balansen själv där han gick i grimma och grimskaft. Först trodde grannen att fölet var chockat och inte reste sig för det, men han var död... typiskt, deras bästa föl i år, fick 48 p på visningen några veckor innan... så mitt tips är också att man inte ska omkull hästen på flit.

vilken tur att jag inte lydde dom sa att jag skulle dra omkull mitt föl för då kanske han hade varit skadad eller död nu.. det räcker att han höll på att dö ifrån mig vid födslen..

1980 hade jag en som gick över på rygg och slog huvudet i backen och spräckte skallbasen (vilket gav balansrubbning och avlivning), man får vara försiktig när dom reser sig och släppa efter på linan så dom inte går över när dom tappar balansen,

Jag var och besökte mitt föl som går med andra kompisar nu och det är som natt och dag.. Visst han gnäggade och kände igen oss när vi kom men han hade en inre ro mot förut.. För buset han gjorde med oss gör han med sina kompisar istället och jag kan tänka mig att han tycker det är så mkt roligare med dom än med oss.. Skönt att se när saker och ting går åt rätt håll.. ibland krävs det inte så mkt för att lösa en del probelm..:)

Visst är det lustigt att man kan få föl hanter-bara genom att inte hantera dom!:)

Visst är det lustigt att man kan få föl hanter-bara genom att inte hantera dom!:)

Ja verkligen.. Tack snälla för sparken jag fick i rumpan så jag vaknade upp och tog tag i saken innan det var försent..:)
Nu väntar bara frysmärkning och att han skall skiljas vid från sin mamma. Skall nog inte skilja vid förrän nästa år, han är ju inte så gammal än..

*knapplån*

Ursäkta att jag lånar tråden en gång till...:o

...men är det ingen som har tips på vad man gör med en äldre häst som stegrar sig vid ledning? :confused:

Tycker inte du ska fixera dig så mycket att göra nåt åt själva stegringen. Förmodligen är det ett ledarskapsproblem eller vad man ska kalla det. När du får ordning på det så kommer den nog inte att stegra sig mer.
Min häst kunde stegra när vi var ute och gick, men kunde vara hur snäll och trevlig i andra lägen. Därför tyckte jag att jag bara hade problem med stegringen eg. Jag trodde inte att det var så illa med mina ledaregenskaper eftersom jag bara haft lugna och trevliga hästar innan. Denna lilla häst fick mig att inse att jag var helt värdelös på att säga nej. Eller rättare sagt en tjej i stallet som är mycket duktig på att hantera hästar utan att vara våldsam fick mig att inse det. Utan henne hade jag nog idag haft en häst som jag inte skulle vilja hantera.
Min häst kan fråga om det är ok att göra saker och jag sa inte nej och om jag gjorde det, inte tillräckligt tydligt. Efter som han är så tuff och envis så var det ingen bra kombination.
Av denna tjej i stallet fick jag lära mig att hantera honom på volt i repgrimma på lina tills jag lärde mig och han förstod vad det handlade om. Detta handlade inte om våldsamheter utan om kroppsspråk.
Jag hade dock ganska mycket att jobba med i början då jag lärt honom att vissa saker var ok.
Jag får varje dag vara tydlig med det jag gör och inte släppe en tum, men gud vilken skillnad på häst. Han har aldrig stegrat mer och han är nu lugn och harmonisk. Han mådde inte bra innan när jag inte kunde ta kommandot och det försökte han tala om,men jag förstod inte...

Förut kunde han inte stå stilla om man stod i paddocken och pratade i 5 min. Nu ställer han sig snällt och slappnar av.

Alla hästar har olika personligheter och är olika med olika människor. Min häst ansåg att det var mina ledaregenskaper jag var tvungen att träna på och det har jag gjort. Jag har även haft nytta av det i jobbet sen dess och inser hur jag nu tänker på ett helt annat sätt.
Jag har lång väg kvar, men det är så inspirerande att jag ändå fått något att börja med.

Sen anser jag att det är skillnad mellan bestraffning och tillrättavisning. En bestraffning sker när man själv är i ett uppjagat tillstånd och inte vet vad man gör. Är man däremot i ett lungt och harmoniskt tillstånd kan man säga till vad som är rätt och fel och då förstår också djuret. Eftersom allt i grund och botten handlar om vilka enegier vi sänder ut, inte vad vi säger.

Vet inte om det funkar på din häst, men jag har sett en annan äldre otrevlig (lite elak) häst förvandlas till en mjuk och trevlig häst med samma träning.

Hej, Jag har en russhingst, född i år. Han stegrade sig också innan, jag pötte ner honom men det verkade inte som att det funkade ändå.. Så småningom växte det bort bara. Nu är han en 5 månader gammal stegringsfri russhingst :)

Hej, Jag har en russhingst, född i år. Han stegrade sig också innan, jag pötte ner honom men det verkade inte som att det funkade ändå.. Så småningom växte det bort bara. Nu är han en 5 månader gammal stegringsfri russhingst :)

När han stegrade så mycket vid hantering så ville jag inte hantera honom lika mycket längre, så det blev väldigt minskat. sen så hade han bara slutat.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Varulven äter för tillfället Onsior men jag är inte nöjd, är Librea så mycket bättre? Jag hade tänkt ta bort honom nu i höst, men det är...
Svar
12
· Visningar
1 067
Senast: Hgfy
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama