Sv: stegrande föl
*knapplån*
Ursäkta att jag lånar tråden en gång till...
...men är det ingen som har tips på vad man gör med en äldre häst som stegrar sig vid ledning?
Tycker inte du ska fixera dig så mycket att göra nåt åt själva stegringen. Förmodligen är det ett ledarskapsproblem eller vad man ska kalla det. När du får ordning på det så kommer den nog inte att stegra sig mer.
Min häst kunde stegra när vi var ute och gick, men kunde vara hur snäll och trevlig i andra lägen. Därför tyckte jag att jag bara hade problem med stegringen eg. Jag trodde inte att det var så illa med mina ledaregenskaper eftersom jag bara haft lugna och trevliga hästar innan. Denna lilla häst fick mig att inse att jag var helt värdelös på att säga nej. Eller rättare sagt en tjej i stallet som är mycket duktig på att hantera hästar utan att vara våldsam fick mig att inse det. Utan henne hade jag nog idag haft en häst som jag inte skulle vilja hantera.
Min häst kan fråga om det är ok att göra saker och jag sa inte nej och om jag gjorde det, inte tillräckligt tydligt. Efter som han är så tuff och envis så var det ingen bra kombination.
Av denna tjej i stallet fick jag lära mig att hantera honom på volt i repgrimma på lina tills jag lärde mig och han förstod vad det handlade om. Detta handlade inte om våldsamheter utan om kroppsspråk.
Jag hade dock ganska mycket att jobba med i början då jag lärt honom att vissa saker var ok.
Jag får varje dag vara tydlig med det jag gör och inte släppe en tum, men gud vilken skillnad på häst. Han har aldrig stegrat mer och han är nu lugn och harmonisk. Han mådde inte bra innan när jag inte kunde ta kommandot och det försökte han tala om,men jag förstod inte...
Förut kunde han inte stå stilla om man stod i paddocken och pratade i 5 min. Nu ställer han sig snällt och slappnar av.
Alla hästar har olika personligheter och är olika med olika människor. Min häst ansåg att det var mina ledaregenskaper jag var tvungen att träna på och det har jag gjort. Jag har även haft nytta av det i jobbet sen dess och inser hur jag nu tänker på ett helt annat sätt.
Jag har lång väg kvar, men det är så inspirerande att jag ändå fått något att börja med.
Sen anser jag att det är skillnad mellan bestraffning och tillrättavisning. En bestraffning sker när man själv är i ett uppjagat tillstånd och inte vet vad man gör. Är man däremot i ett lungt och harmoniskt tillstånd kan man säga till vad som är rätt och fel och då förstår också djuret. Eftersom allt i grund och botten handlar om vilka enegier vi sänder ut, inte vad vi säger.
Vet inte om det funkar på din häst, men jag har sett en annan äldre otrevlig (lite elak) häst förvandlas till en mjuk och trevlig häst med samma träning.