Stegrande c-ponny

J

jessicajosefsson

Heej!
Ja skulle behöva lite råd... jag har en c-ponny som stegrar.. det är bara när hon protesterar och de verkar som hon gör de för att hon testar.. men ja vet inte hur ja ska få bort det!... några tips?
Tack i förhand<3
Kram //Jessica!;)

Sv: Stegrande c-ponny

Heej!
Ja skulle behöva lite råd... jag har en c-ponny som stegrar.. det är bara när hon protesterar och de verkar som hon gör de för att hon testar.. men ja vet inte hur ja ska få bort det!... några tips?
Tack i förhand<3
Kram //Jessica!;)

Börjar hon lite eller gör hon det rejält när du känner att det är på gång?

när jag har haft liknande problem och istadighet, inte ofta. Då brukar jag mana KRAFTIGT framåt, eller kan man dra i en tygel åtsidan för att få henne ur balans. Det är ju lite det som det handlar om, när de gör så här.

Hjälper inte detta så får du GAPA på henne och lägga på spöt, en gång för alla. Så hon får en AHA upplevelse för det verkar på dig som att detta är bara dumheter från hennes sida.

Har ni kollat upp ponnyn så det inte föreligger ågra som helst problem? Det är ju förutsättningen för att man ska vidta ovan åtgärder.

Vet att nu är det många och kanske du också som sätter sig emot detta sätt. Men hon verkar mkt bestämd och som vi säger stönig. Bråkig helt enkelt.

Hur du än gör så behövs det "Väckas upp" att detta inte är acceptabelt beteende, från hennes sida.

Hoppas det löser sig.

Hade en märr som var hopplös med att bara när som helst VÄXA FAST i marken. Kunde rida framåt i lugn och fin trav och sedan bara växa fast gick överhuvudtaget inte rubba henne. Hon vägrade. Men kom på efter många otaliga försök att "knäppte" jag henne bakom öronen så var det som att trycka på "on" knappen.:laugh: Hur lustigt som helst. Hjällpte inte med sällskap heller.:grin:

Men alla har sina knappar det gäller och komma på var det sitter.

Lycka till!! Hoppas det ordnar sig.

ta reda på varför hon protesterar. hon kanske har ont eller känner obehag av nått. en häst bråkar inte bara för att. hon försöker tala om nått för dej. antingen smärta/obehag eller så testar hon. men kolla först så att hon verkligen inte har ont/obehag

okeej.. tack så mkt..:)
men hon gör de lixom direkt och mkt på en gång.. de är ju inte så att hon stegrar lite utan hon gör ju reäla stegringar direkt.. har tänkt på att testa som många säger att använda spöt mellan öronen... tkr du ja ska göra de?!

men hon gör de lixom direkt och mkt på en gång.. de är ju inte så att hon stegrar lite utan hon gör ju reäla stegringar direkt.. har tänkt på att testa som många säger att använda spöt mellan öronen... tkr du ja ska göra de?!

aha okeej! men de känns verkligen som hon lixom bara testar just nu :/

Nej jag är inte förtjust i det men det kanske funkar. Men om du försöker dra åt sidan så hon kommer ur balans. Det e det viktigaste. Men det kräver också en balans hos dig och mod. Men det har du nog säkert.:laugh:

Du ser inga tecken alls, innan!?! :confused:

Morra åt henne högljutt, man måste försöka överrumpla henne. E hon känslig för ljud och om du höjer rösten så ryt till och försök som sagt att få henne ur balans genom att dra tygeln åt sidan så hon tappar balansen. Kanske hinner du skänkla till henne i sidan ordentligt. Du vet kanske vad hon reagerar mkt på försök använd det emot henne om du förstår hur jag menar.

Det är bara du som känner och vet om detta kan funka.:crazy:

Det gäller att hitta hennes svag länk.

Lite lustigt jag heter som du , Jessica. Min namne.:p

Om du kan så tycker jag du ska ta hjälp av en bra tränare... De är alltid lättast att lösa en situation när man e där och ser vad som händer. De e ju ganska viktigt att försöka lista ut varför hästen gör de, och vad som funkar för just dig och din häst, så kan nån se när du rider så kan de nog vara till stor hjälp.

Att slå hästen mellan öronen är det absolut sämsta man kan göra. På vilket sätt skulle det lösa situationen? :mad: Istadigheter löser man bäst genom att ligga steget före och "överraska" hästen redan i tanken... Dvs när hon TÄNKER tanken att resa sig, överraskar du.

Men först och främst: Kolla upp hästen på klinik. Det kan vara något som gör ont. Dåligt passande utrustning, ont i ryggen etc. Man måste utesluta ALLT sådant innan man drar slutsatsen att det bara beror på istadighet.

Stegrar hon med alla eller bara med dig?

Nej jag är inte förtjust i det men det kanske funkar. Men om du försöker dra åt sidan så hon kommer ur balans. Det e det viktigaste. Men det kräver också en balans hos dig och mod. Men det har du nog säkert.:laugh:

Du ser inga tecken alls, innan!?! :confused:

Morra åt henne högljutt, man måste försöka överrumpla henne. E hon känslig för ljud och om du höjer rösten så ryt till och försök som sagt att få henne ur balans genom att dra tygeln åt sidan så hon tappar balansen. Kanske hinner du skänkla till henne i sidan ordentligt. Du vet kanske vad hon reagerar mkt på försök använd det emot henne om du förstår hur jag menar.

Det är bara du som känner och vet om detta kan funka.:crazy:

Det gäller att hitta hennes svag länk.

okej.. ja hon verkar lixom lyssna MKT på rösten men ja försöker verkligen vara arg i rösten men ibland går de inte då blir det mer läskigt när man tror hon ska gå över om du förstår.. :(
men ja vet inte om de är så ofta att hästar stegrar över?

Om du kan så tycker jag du ska ta hjälp av en bra tränare... De är alltid lättast att lösa en situation när man e där och ser vad som händer. De e ju ganska viktigt att försöka lista ut varför hästen gör de, och vad som funkar för just dig och din häst, så kan nån se när du rider så kan de nog vara till stor hjälp.

okeej,. ja jag tog hjälp av en tjej i stallet som har en häst som var precis likadan.. han stegrade hela tiden elr ganska ofta.. så hon har hjälpt mej lite och har även ridit Dixie (min häst) lite oså!

Hihi tror du menar TS, eller? :laugh:

Låt en veterinär undersöka henne noga! Hon kan ha ont!!!!!!!!
Det kan man inte veta förrän man har undersökt, så undersök!!! Det är jätteviktigt, det första man gör när hästen börjar göra sådär!!!!
Du måste faktiskt göra det, det är din plikt att se till att hon mår bra.

Senast ändrad:

Att slå hästen mellan öronen är det absolut sämsta man kan göra. På vilket sätt skulle det lösa situationen? :mad: Istadigheter löser man bäst genom att ligga steget före och "överraska" hästen redan i tanken... Dvs när hon TÄNKER tanken att resa sig, överraskar du.

Men först och främst: Kolla upp hästen på klinik. Det kan vara något som gör ont. Dåligt passande utrustning, ont i ryggen etc. Man måste utesluta ALLT sådant innan man drar slutsatsen att det bara beror på istadighet.

Stegrar hon med alla eller bara med dig?

har hört av endel att om man "slår" mellan öronen så tror hästen att den slår i huvudet och förhoppningsvis inte reser sig mer.... men vet ju nt om de e sant!
hon stegrar mest med mej.. hon har stegrat med några andra någon gång. men oftast inte.. så vet inte om det är mej det beror på?

Låt en veterinär undersöka henne noga! Hon kan ha ont!!!!!!!!
Det kan man inte veta förrän man har undersökt, så undersök!!! Det är jätteviktigt, det första man gör när hästen börjar göra sådär!!!!
Du måste faktiskt göra det, det är din plikt att se till att hon mår bra.

okej... får kanske göra de då?!
men de som ja tkr är konstigt att de märks ju bara som dumheter eller så.
som tex när hon inte ville gå in på rid banan en gång så började hon krångla och stegra för hon ville gå till skogen istället... och så.. ?!

har hört av endel att om man "slår" mellan öronen så tror hästen att den slår i huvudet och förhoppningsvis inte reser sig mer.... men vet ju nt om de e sant!
hon stegrar mest med mej.. hon har stegrat med några andra någon gång. men oftast inte.. så vet inte om det är mej det beror på?

Förr i tiden sa man även att man skulle slå hundvalpar med en tidning om de var olydiga/kissade inne. På så sätt skulle valpen tro att det var tidningen som slogs och inte husse. Numera vet man att hundar är smartare än så. Samma sak är det med hästar. Den vet mkt väl att det är du som slår den, speciellt när den inte får ett spö i huvudet om den stegrar utan ryttare...

okej... får kanske göra de då?!
men de som ja tkr är konstigt att de märks ju bara som dumheter eller så.
som tex när hon inte ville gå in på rid banan en gång så började hon krångla och stegra för hon ville gå till skogen istället... och så.. ?!

Det kan vara svårt att avgöra om en häst beter sig illa pga smärta eller "dumheter". Vad som är en dumhet för oss kan vara en självklarhet för en häst. Det är med andra ord ganska svårt att avgöra, speciellt om man inte sysslat med hästar länge (och även då är det svårt).

Jag tycker att det verkar som att hästen har övertaget och bestämmer över dig. Men jag tycker att du börjar med att åka in med den till klinik för att veta säkert att stegrandet inte beror på smärta. När hästen (förhoppningsvis) är konstaterad som frisk, tar du kontakt med en tränare eller en duktig ryttare som sysslar med mjuka metoder, som får hjälpa dig att bli av med detta problem.

Senast ändrad:

Förr i tiden sa man även att man skulle slå hundvalpar med en tidning om de var olydiga/kissade inne. På så sätt skulle valpen tro att det var tidningen som slogs och inte husse. Numera vet man att hundar är smartare än så. Samma sak är det med hästar. Den vet mkt väl att det är du som slår den, speciellt när den inte får ett spö i huvudet om den stegrar utan ryttare...

Det kan vara svårt att avgöra om en häst beter sig illa pga smärta eller "dumheter". Vad som är en dumhet för oss kan vara en självklarhet för en häst. Det är med andra ord ganska svårt att avgöra, speciellt om man inte sysslat med hästar länge (och även då är det svårt).

Jag tycker att det verkar som att hästen har övertaget och bestämmer över dig. Men jag tycker att du börjar med att åka in med den till klinik för att veta säkert att stegrandet inte beror på smärta. När hästen (förhoppningsvis) är konstaterad som frisk, tar du kontakt med en tränare eller en duktig ryttare som sysslar med mjuka metoder, som får hjälpa dig att bli av med detta problem.

OKej tack för svar!
men när ja köpte dixie (min ponny) så sa dom att hon kan stegra om man väger mer än 70 kg.. men de såg vi inte som ett problem eftersom ja väger 40 och så.. sen visade de ju sej att hon stegrade med mej iaf.. de känns som hon stegrar när ryttaren "kräver" av hästen.. tex.. att den ska gå i form, lite öppna och sluta osv..
sen har förra ägarna gjort såhär: varje gång dixie har stegrat sej och vänt ...velat gå hemåt så har dom låtit dixie fått göra det och inte tagit den "sitvationen".. och de är ju VERKLIGEN dumt tkr jag! så ibland nu så räcker de att jag "ryter" till med rösten.. det är lite olika.. men oftast så går de bra med rösten.. hon lyssnar verkligen mkt på rösten.. hon är också tränad mkt NH med förra ägarna!
Mvh Jessica:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 016
Senast: lirco11
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 009
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama