Stegräknare vid ridning, funkar det?

kopparberg

Trådstartare
Ngn som vet om det "ger utslag"?
Funderar på att skaffa en stegräknare, men då vill jag att min ridning också ska registreras som "steg", annars är jag för snål att köpa en stegräknare!
Ngn som vet?

Eller kan man på ngt sätt "montera" stegräknaren på hästen?

Och till sist, vart hittar man att köpa en stegräknare?

Sv: Stegräknare vid ridning, funkar det?

Ja, det ger utslag. Ungefär dubbelt så många som du skulle få. Inte så konstigt eftersom hästen har fyra ben :) Sätt den på dig som vanligt. Det finns nog att köpa på Clas Ohlsson t.ex.

Haha, ja det gör den verkligen! Efter ett normalt ridpass i ridhuset visade min på 89 tusen-nått steg! :rofl:

Jag har stegräknaren på mig, inte på hästen. Ett dressyrpass ger 8-11 000 steg. På mitt stora halvblod räknas skrittstegen, men inte på den mindre, lånade unghästen. När jag en gång var ute och töltade på ett islandsevenemang blev det nästan inga markeringar alls.

Så det verkar bero lite på hur hästen rör sig. Rör den sig så lite att steget inte räknas, är det väl heller ingen ansträngning alls att sitta på.

Det ger utslag, förstår nog egentligen inte varför man vill "fuska" sig till steg? men ja absolut, den ger utslag.

Fast jag ser det inte som att fuska utan som ett kvitto på min aktivitet, likväl som jag har den på mig vid bollsport eller aerobics eller vad det nu kan vara.

Jag har haft liknande funderingar, men min gällde huruvida man kan montera den på hästens ben istället för att räkna ut hur många km ridturen blir... nån som vet om det funkar?

Jo, förvisso kan man göra det, men frågan är vad man mäter när man räknar steg när man rider. Kan man inte lika gärna titta på klockan då?

Räkna med ridningen i de rekommenderade 10000 stegen per dag skulle jag nog inte göra eftersom den rekommendationen gäller rekommenderad belastning på skelettet, och jag tror inte att man uppnår den typen av belastning till häst.

Som nån sa så kan det vara olika på olika hästar. På nån av mina hästar visar den inga utslag alls, och på nån av mina hästar så visar den massor av utslag.
Däremot så finns det en tabell på tappa.se där man omvandlar ridningen till antal steg.
Då finns tre olika alternativ.
lugnt tempo 70 steg/min
medel tempo 105 steg/minut
hårt tempo 140 steg/minut

Det där med belastning på skelettet var nytt för mig, jag trodde det var rörelse i allmänhet, men jag är nyfiken på hur man menar!

Det kanske är jag som har inbillat mig, men jag har alltid fått för mig att de 10000 stegen anger daglig rekommenderad belastning på skelettet för att få en bibehållen hög bentäthet.

Men jag kanske är ute och cyklar.

Jag har testat att rida med stegräknare. Den satt då på mig. Vad jag minns blev det en väldig massa steg. Det var en vanligt ordinärt uteridningspass i alla gångarter på ca 1 tim. Tror inte att det funkade, kilometerräknaren sa att vi ridit mer än en mil tror jag...

Jag har själv inte en susning men föreställde mig att det var rörelsen som var det viktiga. 10000 steg ligger väl i närheten av att promenera, röra sig i två timmar och att hälsovinsten skulle ligga där.

Men frågan är ju intressant, vem har sagt 10000 och varför. Beats me!

En bra fråga, jag har precis försökt googla men inte hittat något svar som verkar vara tillförlitligt.

Jag har ett mejlärende till en kusin som har disputerat på osteoporos, jag kan flika in frågan i mejlet och se om hon har ett bra svar. Eller så har kanske CillaW svaret!

Ibland ger den utslag - ibland inte, bl a beroende på hur stötigt hästen du rider rör sig. Det är alltså väldigt "vanskligt" och ger inte en rättvisande bild av hur mycket du rört dig. (En lugnt ridtur på en stötig häst kan ge mer utslag på stegräknaren än ett tufft ridpass på en häst med mjukare steg!)

Vitsen med stegräknaren är ju att få ett mått på hur DU ansträngt dig - därför bör man vid alla andra aktiviteter än promenader ta av stegräknaren och istället använda de tabeller som t ex tappa.se har för att räkna om hur många steg som denna typ av aktivitet motsvarar.

Jag håller nog med dig, för om man skrittar 1 km eller går 1 km så får ju kroppen röra på sig mer och får mer träning av att man går själv. Det blir ju inte riktigt rätt, men tappa.se var ett bra förslag, man kanse ska leta på de där stegräknaren igen :D

Tycker du inte ridning är motion? Hörde tom på ngt av alla "dietprogram" på TV där ngn behöver banta att ridning brände rejält med kalorier! Dock minns jag inte exakt hur mkt, och jag vet inte hur mkt andra fysiska aktiviteter bränner.

Och eftersom ridning är stor del av min fysiska aktivitet, så är jag nyfiken på hur mkt jag rör mig. Och just stegräknare finns ju en hel del mätningar på hur "nyttig" man varit. Så för mig är det ju rejält missvisande att bara ha stegräknaren när jag går, då kommer ju inte alls hela dagens fysiska aktivitet med.

Intressant! :)
Med de uppgifterna hur mkt ridning motsvarar kan jag ju tom spara pengarna stegräknaren kostar! ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 893
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar