L

lindaplutt

Mitt lilla russto har börjat komma på att det är mycket roligt att stegra. Trodde först att hon hade ont någonstans men vi har haft en duktig equaterapeut (<--Hur stavas det?!:p ) ute och hon kunde inte hitta något speciellt. Sadeln har vi också kollat, och den sitter perfekt. Det konstiga är att hon gör det när hon inte har någon press på sig, när vi t.e.x är på ridbanan så kan hon få för sig att stegra sig när vi rundar ett hörn, helt utan andledning. Sen tar vi fram några bommar och jobbar på halvhalter och ingångsättningar, då är hon snäll som en ängel. Jag har inga problem med henne annars, hon är snäll i stallet och följer snällt med vart jag än går.
Så jag har kommit fram till att hon nog testar om jag blir rädd eller nått.

Så hur ska jag få bort denna olat? Några som har något tips? :D

Sv: Stegra?

Tror inte att man ska förlita sig så mycket på equiteraputer och såna, en veterinär är antagligen bättre. Om felet inte sitter i kroppen skulle jag ändå gissa att stegringarna är en protest mot något, min islänning tex stegrar sig när man börjar komma åt honom, dvs när man kräver att han ska flytta vikten bakåt, då blir det jobbigt och då tror han att han slipper ifall han stegrar sig.
Om stegrandet har börjat nyligen kan du ju börja fundera på om du ändrat någon som skulle kunna påverka, tex fodret, ridningen, utrustningen eller något. Om du inte har det så kanske du bara ska ignorera stegringarna och berömma bra saker, fjanterier brukar ju upphöra om man inte uppmuntrar dem.

Men det jag tycker är så konstigt är att när jag kräver saker av henne så är hon jätte snäll, det är när jag inte gör något speciellt som hon får dom där rycken. Hon är bara fyra år och därför kräver vi inte någon speciell form eller någonting, utan vi jobbar mest med halter volter och igångsättningar. Det tycker hon bara är kul och har öronen framåt hela tiden!
Min kompis ska veterinär besikta sin häst imorgon, så jag kanske kan få han att ta en titt på min kuse också.
Utrustningen är som sagt kollad, och jag har inte ändrat någonting vad jag vet..
Jag har ignorerat stegrigarna, men jag tycker endå bara det blir mer och mer. Det är ganska skumt att hon fortsätter, för jag blir inte rädd eller någonting. Hon är ju bara en liten mes :D ;)

Hmm om hon är så ung och ganska nyligen inriden är det ju ganska troligt att hon testar dig. Kanske är det så att när du inte kräver någonting tror hon att du är ouppmärksam och det bara är för henne att leva rövare. Många hästar tycker det är trist när dom inte får göra nånting, skulle tro att din häst skulle behöva aktiveras mentalt, kanske du inte behöver ta så mycket "pauser" när du känner att snart kommer hon börja stegra så kan du hitta på nått, göra lite volter, backa eller nått för att tala om för henne att du visst är vaken :angel:. Låter bra om du kan få veterinären att göra en liten snabbkoll bara för att vara på den säkra sidan. Men antagligen testar hon bara gränserna, kanske borde du göra det obehagligt för henne när hon stegrar, genom at slänga dig fram eller nått, då kanske hon lär sig att stegra=obehagligt.

Kanske är det så att när du inte kräver någonting tror hon att du är ouppmärksam och det bara är för henne att leva rövare. Många hästar tycker det är trist när dom inte får göra nånting
Min kille i ett nötskal:o Jag får vara jäkla bestämd med honom för att kunna skritta igång, han är av den filosofin: Varför skritta när man kan trava:angel:

Han visar sitt missnöje genom att lätta lite på framändan och göra små kast med huvudet. Hjälper inte det kan han även prova att låtsas vara rädd för något spöke:angel:
Men han vet att det i grund och botten är fel, så han lyssnar ganska bra när jag ber honom skritta på framåt i stället (fast oftast gör han det bara av farten och fortsätter som vanligt efteråt) annars slutar han alltid när vi börjar trava, vilket vi skulle kunna göra betydligt fortare om det inte vore för herr tjurskalle:devil:

"Some horses are like people, some people are like horses, but some are just in between" Ibland är det verkligen som man känner vad som bara är fjant och vad som är äkta..:D

Ja, men ibland undrar jag om han själv vet om han menar allvar eller inte:rofl:

Det finns många trådar i ämnet, bara att söka.

Däremot ska man komma ihåg att hästar ogärna bränner energi i onödan, och att stå på två ben kostar massor energi. Den försöker säkert berätta något.

Jag är själv en motståndare till att hästar skulle "testa", jag skulle vilja säga att de; reagerar. Och de reagerar som en häst, inte som någont överintelligent monster som tänker: "Känn på den här du!"

Jag tror att hon testar dej lite granna hon är ju inte så gamal så hon lär nog komma på något nytt snart :p unghästar är ju lite speciella

Jag är själv en motståndare till att hästar skulle "testa", jag skulle vilja säga att de; reagerar. Och de reagerar som en häst, inte som någont överintelligent monster som tänker: "Känn på den här du!"

Jg tror att hästar testar. Tänk om man släpper ut en ny häst i en hage med en väl etablerad flock, hästen ifråga är van att vara hög i rang och efter ett par dagar så vet den var alla hästarna ligger i rangordningen. Eftersom hästen är van att ha hög rang så går det kanske fram till flockledaren och testar vad som händer om han sticker fram mulen och lägger bak öronen. Om den andra då reagerar med att bita eller nåntinganat så har ju hästen två alternativ; testa om han kan ta ledarens plats i rangen eller om han ska backa undan utan en fight. Det är ju sammasak när man rider och hästen hittar på saker som inte har med fysiska problem att göra, då är det troligt att dom ifrågasätter rangordningen, dvs testar vad dom får och inte får göra för den andra hästen ( i detta faller personen ).

Jag tror oxå att den testar dej. Min gör nämligen samma sak:P. Fast jag tror att dom har en trotsålder vid fyra fem årsåldern. Har haft min i 3 månader och den gör allt möjligt knäppt som att stegra och bocka typ sammtidigt. Hoppas det löser sej!

Försök känna efter hur det känns precis när hon "laddar" inför en stegring.
På vissa hästar är det väldigt svårt, men de e bara o försöka..
O sen när du känner att det är på gång, gör en volt lr nått så hon kommer i andra tankar,,

I övrigt, hur gör DU när hon stegrar sig..??
Efteersom hon är så pass ung är det ju viktigt att du lär henne att det är FEL att stegra.

När hästen gjort sådär några år är det inte så speciellt kul.. :crazy:
Speciellt inte om du tänkt försöka sälja den lr liknande som ridhäst.
Med tanke på att det är ett russ kommer det väl isf förmodligen till ett barn dvs det kan bli väldigt farligt.

snabb sak att göra NÄR hästen stegrar: Klappa med handflatan mellan hästens öron, detta gör INTE ont på hästen utan det blir mer en chock "oj ja slog huvet i något" och slutar..

jag gjorde detta på en femtonårig pigg valack som var jätteivrig när man skulle sätta igång mot hinder, och gjorde det en gång under lektionen och slapp stegringarna resten av lektionen.. så det fungerar..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 618
Senast: mollyphlox
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·
Islandshäst Jag misströstar nått så in i... snälla hjälp! Min islänning, 10 år i år, kunde tölta rent (men efter slit och tandagnisslan, perfekta...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar