Stega avstånd

vildros

Trådstartare
Har funderat på detta ett tag. Läste nämligen en artikel om att stega, där de sa att man måste mäta från häl till häl eller tå till tå. Annars blir det fel om man mäter häl till tå, tå till häl, och sista steget blir tå till tå, och man därmed inte tar med fotens längd i bedömningen.
Så hur gör ni? Är det något du tänkt på?

Sv: Stega avstånd

Att stega är ju ingen exakt vetenskap, det handlar ju om att lära sig ta meterlånga kliv och är man väldigt ambitiös så kan man ju bara lägga till fotlängden om man nu mätt från häl till tå. Få av oss är så exakta att c:a 2 dm gör någon skillnad.

Senast ändrad:

hmm, nu så blev jag fundersam, har hitintills mätt häl till tå eller helt enkelt mätt med ena foten framför den andra (skon är 25cm så 4 steg är en meter^_^) är ur kass på att stega då det hela tiden blir fel (kanske pga häl till tå metoden), mitt steg är inte 1m ens om jag försöker, så jag mäter hur långt mitt mått steg är och räknar ut hur långt det är mellan ett hinder t ex 80 * 5 = 400 dvs 4 m

Det du säger kan säkert stämma, men egentligen spelar det ingen roll så länge du gör lika varje gång. När jag stegar ett avstånd som i min värld blir 24,5 m, då vet jag hur långt det är, vilken galopp jag kommer behöva rida för att det ska bli bra. Sen kanske distansen egentligen är 24 m och att jag tar lite kortare steg, men jag rider den ju ändå som jag har lärt mig blir bra på den distansen. Hänger du med på hur jag menar? Det är därför jag inte alls tycker om att bara få höra av någon annan hur lång en distans är, sannolikheten att den personens 24,5 m är lika långa som mina är inte alltid 100 %.

Det lät ju rimligt förstås!
Roar mig ofta med att titta på vad för avstånd olika personer får mellan två hinder, ibland diffar det ju en del.

knapp lån off ...

Detta med stega medförde att hopptränaren satte hela gruppen på att stega alla avstånd med en tänkt bana innan vi fick börja hoppa. Ingen träning förrän alla fått rätt med Meter stegen :). Kan avslöja att vi hade varierande kunskap och tävlade olika höjder, inte många fick till rätt avstånd. Men efter denna lektion hade alla fått in Metersteget som senare kollades av lite då och då.

Kan tala om att denna lektion blev det många fniss och utomstående på läktaren undrade nog vad vi höll på med.

Haha, ungefär som när vår tränare skulle ha oss att "rida" på ett rättuppstående hinder för att känna in den rätta hoppsitsen :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 390
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 206
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 143
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
907
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka