Steg FÖr Steg

E

eamus

Saken är enkel,
jag vill att ni skriver ner, steg för steg och början till slut hur ni lärde era hästar att stegra, buga, pussas och/eller komma till dig på kommando.
:bow:

Sv: Steg FÖr Steg

Kan väl inte säga att jag är jätte-proffisionell, men jag kan berätta hur jag gjorde med bugning...:)
1. Jag började med att ta en lång morot och hålla den mellan benen på pållan, så att hon bara böjde på halsen.
2. Efter ett tag märkte jag att pållan blev väldigt snabb med att ta moroten (hon såg ju inte vad hon gjorde, så min hand blev lite *host* mörbultad ;) ). Jag började istället att kittla henne lite på benet för att hon skulle böja på halsen och göra en "enkel" bugning. Direkt när hon hade gjort det var det morots-dags.
3. När pållan kunde det bra, så började jag med att ta upp och "dra fram" vänstra benet på henne, och kittla henne på det högra. På så sätt blev det en lite finare bugning :)

finns det inte andra trådar om det? :p har för mig att jag läst om det

Kan väl inte säga att jag är jätte-proffisionell, men jag kan berätta hur jag gjorde med bugning...:)
1. Jag började med att ta en lång morot och hålla den mellan benen på pållan, så att hon bara böjde på halsen.
2. Efter ett tag märkte jag att pållan blev väldigt snabb med att ta moroten (hon såg ju inte vad hon gjorde, så min hand blev lite *host* mörbultad ;) ). Jag började istället att kittla henne lite på benet för att hon skulle böja på halsen och göra en "enkel" bugning. Direkt när hon hade gjort det var det morots-dags.
3. När pållan kunde det bra, så började jag med att ta upp och "dra fram" vänstra benet på henne, och kittla henne på det högra. På så sätt blev det en lite finare bugning :)

Intressant, ska absolut prova det!!
Det ska bli spännande,
jag tror att det kommer gå riktigt bra - pållan är väldigt lättlärd!

Min häst kan pussas :)
Började med att ha godis i munnen på mig själv och peka på min mun så tog hon godisen. Fortsatte med det tills hon fattade att när jag pekade på munnen så skulle hennes mun dit :p Började sedan säga puss och fortsatte lite med godis osv. Nu säger jag bara puss och pekar lite ibland. Men får hon inte godis någon gång ibland så tröttnar hon ;P

Kommer i hagen osv gör hon när jag ropar hennes namn, dock inte mutat där.
Lämna henne lös i stallet och säga till henne att stanna medans jag hämtar något, kan hon oxå göra, hör jag minsta lilla steg så ropar jag stanna igen och så står hon still. Inte övat nånting med det heller, hon bara vet vad som gäller ;)

Glömde lägga till att hon kan pussas också, och lägga upp huvudet på min axel (och i famnen):love:

Det är inget jag har lärt in, hon är bara så kärleksfull!

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
231
Senast: MiaMia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar