Steel Joint och svaga hovar!

M

maxa

Alla ni som har gett eller ger Steel Joint kan väll skriva en rad om hur ni tycker det funkar!? hur avpassar man foderstaten m.m. Tack på förhand :banana: :banana:
 
Vi har gett det c:a 2månad tror jag. Ingen större skillnad ännu men det tar ju tid. Har däremot sett hästar med "stålhovar" :D som fått steel joint under en längre tid!!
 
INNAN man börjar ge Steel Joint för 'reklamens skull' ta och titta hur det passar i foderstaten. Jag snattade nämligen åt mig en broschyr om SteelJoint när jag satt och väntade på vetkliniken och höll på att ramla av stolen när jag sågd et SKYHÖGA kalciuminnehållet och reklamtextens "Svenskt hö har ofta brist på kalcium bla bla". Det stämmer säkert i vissa delar av landet, men här (Uppland) så är problemet tvärtom, det är för MYCKET kalcium i höet så man skådar knappt en enda foderstat utan Ca-överskott. Samma fenomen kommer igen om och om igen när jag räknar foderstater åt folk, höanalysen visar en hög Ca/P-balans och det är sällan det är kalcium man behöver lägga till i slutändan utan de andra mineralerna.

Så räkna på det och se om det går att få in i foderstaten och justera det innan det läggs på 'bara för att'.

(Personligen undrar jag fortfarande VAD i SteelJoint de anser är oöverträffat för starka hovar, okej om det beror på mineralbrist men då kan man ju åtgärda det med lämpligt valfritt mineraltillskott..)
 
Har givit en häst den där "mjölsanden" i ett helt år, då biotin inte gav någon effekt alls. Det gjorde inte SteelJoint heller på den hästen i alla fall.
 
Vad som sägs vara speciellt med Steel Joint sägs vara att´det innehåller kisel. Kisel är knappast någon bristvara för hästar utan finns i stort överskott i hö.
PL
 
Det är väldigt varierande kalcium mängd i hö beroende på vars du bor samt marken. Vi har låg kalcium halt men hoppas nu efter att plöjt och sått om få bättre värden i årets skörd.

Kan tillägga att vi ger det åt en häst som just har dålig hovkvalité för att se om det kommer att bli någon förbättring.

Vad jag upplever negativt med det är att det är "för pulvriserat".
 
Steel Joint?

Ngn som använder det här? Hur är dina erfarenheter?

Min häst har ätit steel joint nu i sommar utan EN ENDA tappsko :)
Det är min enda erfarenhet änsålänge...men ni som använt det längre...hur fungerar det för er? Är det "outstanding" som många verkar säga eller inte?

Jag gillar det...dessutom äter hästen det utan problem han som hatar tillskott i maten annars :smirk:
 
Sv: Steel Joint?

Nickan skrev:
Ngn som använder det här? Hur är dina erfarenheter?

Min häst har ätit steel joint nu i sommar utan EN ENDA tappsko :)
Det är min enda erfarenhet änsålänge...men ni som använt det längre...hur fungerar det för er? Är det "outstanding" som många verkar säga eller inte?

Jag gillar det...dessutom äter hästen det utan problem han som hatar tillskott i maten annars :smirk:
Att din häst inte fått någon tappsko i sommar tror jag inte beror på just Steel Joint. Detta eftersom det är tveksamt att hoven kan ha vuxit ut så långt på så kort tid. Tar nog uppemot ett halvår i varje fall om hoven växer snabbt. Det horn som redan är utvuxet kan ju knappast påverkas.

Däremot är Steel Joint ett bra tillskott. Jag har själv en häst som länge haft problem med sköra och trasiga hovar där biotin och annat inte fungerat alls. Där fick vi riktigt bra resultat av just Steel Joint. Olika hästars hovar växer olika fort, på vår häst växer hoven relativt långsamt så det tog över ett år innan effekten syntes.

Dumma som vi var slutade vi med Steel Joint när hovarna blev bra och tänkte inte mer på saken då allt fungerade fint i ett helt år. Men så blev hovarna sämre igen och när jag funderade på vad det kunde bero på, var det ju självklart. Hornet som blivit "stärkt" av Steel Joint hade vuxit ut och när det sista var bortverkat var hovarna lika dåliga som tidigare.

Lätt att bli efterklok :crazy:. Pållen har ätit Steel Joint sen i försomras så nu är det bara att vänta på att det nya friska hornet skall växa ner.
 
Sv: Steel Joint?

Hej,
Nej jag tror inte att det bara beror på steeljointen att min häst ite haft så många tappskor, men till viss del.

Han har behövt skos om var 4-5 vecka pga att hovarna växt så det knakar nu under sommaren delvis pga en "bra sommar" för oss. Alla hästars hovar har växt så det knakar men dom har också tappat skor på kuppen...
Hovis har bara börjat se en tendens till att hovarna förbättras men sa att det bästa resultatet förmodligen visar sig till hösten.

Innan sommaren (började med Steeljoint i mitten av maj) hade han konstant trasiga hovar, tappskor och hovsprickor, hur vi än skötte dom :( Nu har vi inte sett en enda hovspricka uppkomma och inga tappskor.

Peppar peppar :)

OCH? Ska man räkna in steeljointen i föderstaten? Jag menar när analysen på hö´t är här? Det borde man väll? En i stallet sa att man kunde hoppa det? :confused:
 
Sv: Re: Steel Joint och svaga hovar!

Måste ta tillbaks vad jag skrev om SJ - blandade ihop det med något annat :o . SteelJoint hade effekt på vår häst, men det tog lång tid - över ett år innan vi såg någon skillnad på hans långsamtväxande hovar.

Kalken behöver man inte vara så rädd för i foderstaten, om det blir för mycket. Det viktiga är att man har tillräckligt med fosfor.
 
Sv: Steel Joint?

Jag har inte tagit hänsyn till något annat i foderstaten än att Steel Joint innehåller en hel del kalk. Det är viktigt att man kollar upp foderstaten så att hästen får tillräckligt med fosfor.
 
Sv: Steel Joint?

Nickan skrev:
Ngn som använder det här? Hur är dina erfarenheter?

Min häst har ätit steel joint nu i sommar utan EN ENDA tappsko :)
Det är min enda erfarenhet änsålänge...men ni som använt det längre...hur fungerar det för er? Är det "outstanding" som många verkar säga eller inte?

Jag gillar det...dessutom äter hästen det utan problem han som hatar tillskott i maten annars :smirk:

Jag har slagit ihop din tråd med den här, därför kan det se lite mystiskt ut.

/Moderator Guldmane
 
Sv: Re: Steel Joint och svaga hovar!

Jag bor också i Uppland och det hö jag köper innehåller inga jättemängder kalcium...detta är i o f s ekologiskt hö vet inte om det är det som skiljer?
mvh Maria
 
Sv: Steel Joint?

guldmane skrev:
Jag har slagit ihop din tråd med den här, därför kan det se lite mystiskt ut.

/Moderator Guldmane
Satt just och kliade mig i huvudet när jag läste mina konstiga inlägg och tänkte att jag nästan måste varit på lyset ;) Men nu kom ju förklaringen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag är less på livet just nu, men vill inte ge upp än. Det jag vill göra är att försöka komma i form. Jag var i kontakt med vården, men...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
12 569
Senast: ainasoja
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 835
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp