Status (non-pro, amateur) bara qh?

lakrits

Trådstartare
Jag funderar lite på det här med Non-pro, amateur osv osv.
Gäller dessa regler med alla raser inom westernridningen eller är det bara kring quarterhästar?

Sv: Status (non-pro, amateur) bara qh?

Det gör jag :D.

Men funderade på om detta bara gäller inom AQHA/SQHA klasser eller om det är samma även inom allbreed?
Idag används ju så många olika raser inom westernridningen och antar att även en del lämnar iväg sina hästar till tränare med önskemål om tävling kanske även inom dessa raser.

Senast ändrad:

Tävlar du inom tex NRHA/SRHA eller NSBA finns det liknande indelningar. AQHA/APHA har bara youth, amateur och open. Inom grenförbunden finns tex novice, non-pro osv.

Hur det är på allbreed klasser på tex en AQHA show vet jag inte, men jag tror de går under samma regler som WRAS, det vill jag dock inte svära på..... Det ver säkert någon annan bättre!

Tävlar du inom tex NRHA/SRHA eller NSBA finns det liknande indelningar. AQHA/APHA har bara youth, amateur och open. Inom grenförbunden finns tex novice, non-pro osv.

Hur det är på allbreed klasser på tex en AQHA show vet jag inte, men jag tror de går under samma regler som WRAS, det vill jag dock inte svära på..... Det ver säkert någon annan bättre!

Delvis *kl
Allbreedsklasserna på rasshowerna brukar vara i Open så där är alla välkomna... Men går säkert att anordna i annan form också.

Sen en fråga från mig, Skillnaden på Amatör och proffs är ju ganska klar det har jag förstått, men NonPro, Novice o.s.v. är väl alla en form av "amatörklasser" vem får tävla dessa klasser och vem får inte ? :confused:

Proffsen får väl egentligen bara tävla Open,Junor,Senior, snafflebit och futurity/Maturity klasser, eller ?
:confused:

Ex Aqha Novice får endast ryttare som ej har ridit i hop 25 Aqha poäng starta, gäller Youth, Amatör.

Senast ändrad av en moderator:

Non Pro är väl för dom som inte tränar, tävlar eller handhar andras hästar mot ersättning, så då borde väl den vara ganska öppen förutom för dom ...eller har jag fel?

Senast ändrad:

Non Pro är väl för dom som inte tränar, tävlar eller handhar andras hästar mot ersättning, så då borde väl den vara ganska öppen förutom för dom ...eller har jag fel?

Alltså som en amatör?

kollar i en gammal startlista...
Maj-Britt Lemay i en "non pro" :crazy: hon är väl professionell?

men vart går gränsen "green as grass" då?
green?
rookie?

Non pro och amateur är samma non pro kallas det i NRHA/NSBA osv och Amateur om det är AQHA/APHA

Gränserna för green as grass, limited open, rookie osv (dessa indelningar är till 99,9% inom NRHA) är intjänade pengarenligt vad som står i regelboken skulle det vara något annat förbund så står det säkert i proppen

Malin

Som vanligt är okunnigheten stor och frågetecknen många kring dessa frågor, jag skall göra ett tappert försök att bringa lite klarhet i frågorna.:)
Amateur; finns inom AQHA, APHA samt några andra rasförbund. Detta är en person som inte har tränat hästar eller männsiskor mot ersättning i någon form de senaste fem åren. Du ansöker om ett amateur kort hos föreningarna genom att skriva på en försäkran att du inte har gjort ovanstående. OBS! Här gäller även engelskridning dvs ridlärare i engelsk ridning liksom körning dvs travtränare osv.

Non Pro; finns inom Appaloosa, NRHA, SRHA och kanske några andra förbund. Detta är precis samma regler som ovan men det förändringen att NRHA har åtta år och dessutom gäller det bara om du rider hästen gränsle.

Inom WRAS; som Tender säger slipper man detta, här tävlar alla vuxna mot varandra oavsett om du är tränare eller fritidsryttare dvs inga klasser för den som inte har lust att tävla mot sin tränare.

Och Erik, det finns inga "proffs klasser" dom heter open och det är samma open som inom WRAS, dvs här får alla ryttare tävla oavsett ålder, kön eller yrke.

När det gäller M-B L så är hon inte Amateur inom APHA, AQHA eftersom hon är domare, men däremot inom NRHA/SRHA är hon Non Pro efterom där är det tillåtet av vara det trots att du är domare så länge u inte har hästar eller människor i träning mot ersättning.:idea:

Inom rasföreningarna finns Open, Amateur och Youth helt riktigt men under Amateur och Youth finns en lägre klass för dem som är nya nämligen Novice klasser. För att läsa dessa regler så får du sätta dig med regelboken eller komma och fråga på nästa tävling.
När det gäller reiningen så har man green as grass, Rookie, limited osv och det har att göra med hur mycket pengar du vunnit, detta registreras i USA och lika dant där du får kolla med respektive förbund var gränserna ligger, dessa ändras ju också ibland, därför är det något alla måste ha koll på.

De flesta regelböcker finns numera på nätet och kan med fördel läsas där om man inte får dem i fysisk form.

Old Sorrel:)

Off Topic...hmm...jag funderar på om jag inte vet vem du är ..hmmm.
Äsch..jag kanske har fel.

Nåja...NSBA har också Non Pro vet jag och som du skrev, där gäller 8år.

Ja, det här med regelbok är nåt som får inhandlas..har ju bara den från 2006.
Ska jag ut 2008 så är det väl bäst att beställa en sådan ;), även om jag inte ska vara med i de tävlingar/klasser som vi diskuterat nu.

Tack så mycket Old Sorrel för ett informativt inlägg :bow:

Och Erik, det finns inga "proffs klasser" dom heter open och det är samma open som inom WRAS, dvs här får alla ryttare tävla oavsett ålder, kön eller yrke.

Menade Openklasser, kanske inte fick det rätt formulerat men "proffsen"(/Yrkesryttarna) rider ju Open/J/S typ..
Tack för övrig info.
/Erik

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 752
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 489
Senast: Sel
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 239
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur