Statistik över "buskavel"?

Indiv

Trådstartare
Den här frågan kanske inte finns något bra svar till, men finns det någon slags statistik att hitta som talar om hur många procent av all hästavel som bedrivs är "buskavel" (alltså avel utan avelsmål, utan att fokusera på den färdiga "produkten" i sig)?

Alternativt om man kan hitta en statistik över antal födda föl (renrasiga reggade inom alla avelsorganisationer)?
Är det egentligen bara att titta på korsningarna som reggas hos SH eller liknande?

Sv: Statistik över "buskavel"?

Korsningsavel behöver ju inte vara mer buskavel än renrasavel. Vissa renrasiga fölungar är buskavlade iom att man inte tänkt alls på ifall sto och hingst passar ihop utan man har valt någon som är nära, billig eller som man bara tycker om (och då ofta med samma brister som stoet).
Jag tror helt enkelt inte att det går att få svar på din fråga. Många korsningar reggas i radföreningar korsningsregister och syns då inte hos SH samt då detta med renrasig buskavel.
/Shaggy som gjort en 75%arab/25% SWB med "grannens" hingst (det var genomtänkt)

Jag vet att det är ett väldigt omdiskuterat ämne, men det finns väl siffror någonstans på hästar som är tillverkade helt utan stam. Jag syftar alltså inte på hästar med renrasiga föräldrar av olika raser och därmed korsningar, utan de hästarna helt utan härstamning...

Skicka ett mail till SH och fråga hur många som registreras med okänd stam, de har ju även tagit över 99 orna från ASRP.

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 034
Senast: viltmilla
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Avel Jag undrar hur dessa för Sverige "nya" raser bär sig åt, exempelvis Nokotahästen och liknande udda raser. Har de egna stamböcker här i...
2
Svar
28
· Visningar
3 032
Senast: Sylvatica
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 575
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka