Startr**k Island

Myzacs matte

Trådstartare
Står i valet och kvalet om jag ska köpa mig en Startr**k Island. Ska ha den på en grövre 4-årig islandshäst med något svankig och kort rygg. Som även är svagt överbyggd bak. Vore bra om sadeln även passar på någon av mina 2-åringar när dom senare ska ridas in, trots att dom inte har den typ av kropsform som 4-åringen då dom är mer raka i ryggen. Är det någon som har erfarenhet av denna sadel? Vill veta allt, både positivt och negativt. ;) Undrar även om den är godkänd att tävla i?

Sv: Startr**k Island

Godkänd för tävling är sadeln utan vidare!

Har själv Dressyrmodellen (som ju i stort är samma sadel), men har häst med rak rygg så det där med svank och överbyggd kan jag inte svara på. Sadeln sägs ju passa många olika slags ryggar, men måste givetvis utprovas som vilken annan sadel som helst.

Ja, alla sadlar behöver ju utprovas. Men just denna sadel är svår att få tag i och den finns tyvärr ingen sadelutprovare i närheten av mig som har dessa sadlar :/ Hur tycker du att du ST Dressyrsadel är kvalitétsmässigt?

Jag hade en st island på min gammelhäst ett tag. Han är lite överbyggd och ngt svankig, har normal manke och är hyfsat bred. Sadeln satt bra på honom iaf. Den satt dåligt på min unghäst med rund och kort rygg dock.

Är i stort sett nöjd med den, men lädrets yta (färgen) har nötts en hel del på utsatta ställen. Dvs mer än på andra sadlar vi haft.
Därtill knarrar sadeln en hel del och det verkar tillta ju mer använd den blir.

För övrigt ligger den ganska bra på hästen (glider lite framåt då magen är stor o rund...) och är jättemjuk och skön att sitta i. :laugh:
Har förstått att det också kan vara skillnad på exemplaren. Någon hade t.ex. fått en Startrekk med mycket smal och låg kanal, medan vår är både tillräckligt bred och hög.

Var i landet finns du? Jag kanske vet någon som har en :idea:
Jag har en själv, bor i stockholm, om du skulle vilja prova.
Skulle tro att den skulle passa, det är rundbossor på den som ju är bra vid lite böjd rygg. Sedan får man se till att ha rätt storlek på järnet också.
Är väldigt nöjd med min sadel, dock som sagt, är läderytan klart mer ömtålig är "vanliga" sadlar tyvärr. Jag tror de velat göra den mjuk och fin.. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka