Startklar?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Battin
  • Startdatum Startdatum
B

Battin

Hur vet ni där ute när hästen är startklar? Finns det några generella saker man kan titta efter?:confused:

Sv: Startklar?

Om man är osker hemma, så bör dom ju kunna iallafall 20 LÄTT inne på banan...när man har en äldre starthäst så brukar man ju kunna känna igen tecken när dom börjar komma i form...men allt är ju generellt förstås

Beror ju på flera saker som hur du tränar/vilken typ av häst du har, unghäst/äldre osv.

När våra äldre börjar bli klara kan de gå ett visst antal intervaller på vår rakbana med en för hästen bra puls (hästar pulsar ju olika en del ligger alltid högt och andra tvärtom alltid lågt). Det känns också när man kör att hästen är "på hugget". Våra äldre går aldrig banjobb innan start om vi har bra träningsförhållanden hemma, för är de som jag beskrivit ovan är de allt som oftast klara.

Unghästarna är klara när de går visst antal intervaller på rätt tid, med bra puls. Unghästarna brukar vi ta in en gång innan start, det brukar räcka. Unghästarna behöver också ha uppnått en viss mognad innan de kan starta, vilket också brukar kännas i jobben genom att de är fokuserade på sin uppgift, känns "taggade" och inte kränger i vagnen.

Vi kör väldigt lite banjobb, så nån annan får tipsa om hur man känner att hästen är redo utifrån det.

Jag vill lägga till en sak.

När hästen kan springa i grupp utan att spänna sig och hålla på.

Även hos mig är det så med de erfarna att det är formen i intervallerna som avgör när det är dags att starta.

Och hos nybörjarna en tro på (eller vetskap) att de kan en del mer än "ungefär 20" för det räcker inte. :laugh:

Att man vet att hästen kan trava en bit under 1.20 på 2140 m och fortare om men skulle hitta ett kort lopp.

"Ungefär 20" räcker oftast inte till penningplacering på de banor jag startar på. Mest mellanbanor i södra Sverige.

Däremot om de kan gå under 19 brukar man kunna knipa lite placeringar och nån sekund till så är man med och slåss om tätplaceringarna.

Men jag testar inte regelbundet utan nån gång när jag tror det är dags. Är det inte det så tränar jag vidare utan att "köra slut" på hästen.

Min har sänkt sig frånn 23 till ca 18 på någon månad nu. Hon är fyra, kanske dags att anmäla nu då. Går 8 intervaller på ca 700 m med bra återhämtning.

Intressant fråga då jag har en treåring nu. Har inte haft en debutant på säkert...tio år?
Jag vet faktiskt inte riktigt vad som krävs idag. Hon har gått 1.19 hyffsat lätt i jobb. För tio år sen så var det en trolig debutanvinnare,idag är jag inte ens säker hon kommer få pengar :confused:.

En häst som lätt går 19 och om den kan 16 sista 1000 på det hade jag anmält, om du inte tycker det är väldigt viktigt att den vinner debuten.

Tycker mig se tendenser att det inte går lika fort nu som för 2-3 år sedan. Kanske för att vinna men inte för att vara 3a-4a. De mindre kullarna börjar kanske ta ut sin rätt?

Intressant fråga då jag har en treåring nu. Har inte haft en debutant på säkert...tio år?
Jag vet faktiskt inte riktigt vad som krävs idag. Hon har gått 1.19 hyffsat lätt i jobb. För tio år sen så var det en trolig debutanvinnare,idag är jag inte ens säker hon kommer få pengar :confused:.

Läser du resultatlistor så räcker 19-tider rätt bra, det beror på förstås var du bor och hur långt vill du åka och tävla. Det underlättar också om hästen är välförberedd, inte bara tidsmässig. Det finns alldeles för många hästar som kan springa hyfsade tider när hon/han är helt själva men får mental kortslutning när det är dags att springa lopp "under ordnade former".

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
261
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
8
· Visningar
560
Senast: Rumpnissen
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
938
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 233
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar