Starthäst/ridning

SmizzSpeedy

Trådstartare
Undrar lite hur ni tränar era starthästar. Finns det någon som dressyrtränar sin häst "seriöst" som komplement till travträningen?? När var o hur i så fall?? Ska ta B-tränarlicens snart, på tal om annat kul!! :bump: Det är bland det roligaste jag vet att få köra fort. Försökt förklara för mina "ridhästvänner" vilken känsla det är , men tror inte de fattar :confused:. Ska min häst ut på banan vill jag göra allt själv (förutom loppen då).

Hej!
Vad kul att du ska ta licens det skull ejag åxå vilja men det har bara inte blivit av. Nåja åter till din fråga, min kompis som har travhäst (numera bara en, en 3åring), som hon precis ridit in... Men dom förra hon haft har hon ridit alla. Dressyr. Hoppat oxå. T.o.m hoppat clear rounder. Dressyr är ju jättebra att rida på sina travare, din blir mjuka å fina i sina muskler då dom har en tendens till att bli lite stela ibland.

Man bör vara ganska försiktig med "seriös" dressyr träning av en travhäst i startkondis!

Dels för att dressyren kräver väldigt mycket kraft och energi, hästen lägger på sig helt annan muskulatur än den som används vid trav.
Sen är det ju ganska tufft att rida dressyr pass på en häst som redan innan tränas väldigt hårt...

Nu menar jag ju inte såklart att det är fel att rid träna och mjukgöra en häst... på en låg och lugna nivå :)
Men att knöla ihop den i form och göra massa avancerade krumelurer, tycker jag inte man ska göra medans hästen travtränas.. :)

Varför är det tufft att rida ett dressyspass på en häst som redan innan tränas hårt? Tränas den så hårt så borde den orka med ett dressyrpass utan problem (så länge det är i nivå med hästens utbildningsståndpunkt).

Knöla ihop i form tycker inte jag heller att man ska göra. Däremot tycker jag att man ska rida den i form, men med olika grad av samlign beroende på vad hästen orkar med och är tränad för. Krumelurer är bra, de är mjukgörande.

Om du läser en gång till så hoppas jag du ser att jag menar att man inte bör rida HÅRDA pass... men tycker det är helt ok att man rider dressyr som kompliment!

men det är ju så att dressyr kräver en helt annan muskulatur och att både köra fort och rida hårda dressyr pass är rätt tufft för en häst! Både trav och dressyr sliter ganska mycket...

Krumelurer för mig är inte att rida volter, skänkelvikningar (som ju är mjukgörande) osv... utan högre skolor i dressyr, det gäller även att ha hästen i rätt form vilket ju är en förutsättning för dressyr!Men för att klara av att träna upp en travare till att klara av att gå i form och bära sig korrekt inom dresyr kräver sin ryttare.. och är man inte DEN ryttaren så gör man mer skada än nytta.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 312
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 907
Senast: Lycan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 898
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama