Startförbud????

Sv: Startförbud????

Jag har stött på fenomenet flera gånger...

Att hästar fått startförbud på grund av obetalda tränaravgifter. Inte helt ovanligt att det drabbar hästar som inte går speceillt bra i löp.
Det tar lite tid innan ägaren inser.... och kostnaden till tränaren springer iväg.

Tränaren i sin tur vill inte ta över, försäljning av hästen inbringar inte summan för träningen. Samt att hästen är inte lovande nog för tränaren att ta över. Varför skall tränaren lägga tid och pengar på en häst som inte inbringat pengar?? Om hästen är lovande och inbringar pengar uppstår ju inte situationen att ägaren hamnar i skuld.

Alltså säljs hästen oftast som ridhäst och med ett startförbud. Och ägaren står kvar med en avbetalningskuld till tränaren.

Hade en av dessa exempel stående till försäljning hos mig för ett år sedan. Skulden till tränaren hade varit uppe 50.000 innan ägaren valde att ta hästen ur träning.

Sv: Startförbud????

Är det ett permanent startförbud borde ju säljaren upplyst dig om detta... Iofs även om det var något annat med klart..

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 120
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 459
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar