Starta upp stuteri

Barnardo

Trådstartare
Exakt vad är det som krävs för att kunna starta upp ett stuteri? Vad bör man tänka på, kostnader? Hur kommer man igång med hästar, anläggning? Hur blir man igenkänd av andra? Allt som har med stuterier är av intresse, håller på att jobba med ett projektarbete!!

Sv: Starta upp stuteri

Det här är en fråga som inte går att svara på egentligen. Till råga på allt är jag först och då missar man alltid minst hälften iallafall!
Kan bara spåna utifrån egna erfarenheter samt bekantas.

Det går inte att köpa sig framgång med pengar bara rakt av. Det blir alltid minus i en annan ända. De mest framgångsrika hästar (ponnyer) idag kommer ur gamla etablerade stuterier. Dom har allt som oftast gått i arv genom generationers arbete. en person börjar med en häst som råkar "vara bra" eller hur man uttrycker det. kanske tas ett föl. 1 av 3 föl kanske blir något, mer köps in. Det blir ringar på vattnet och helt plötsligt finner man sig ståendes med vad folk i dagligt tal kallas för stuteri. Jag tror inte man kan välja att helt plötsligt skaffa sig ett place och sparka igång. det krävs massor av kunskap och känsla för att få en fungerande verksamhet. I slutändan blir man då igenkänd av andra och kan sälja sitt koncept.

hmm. mycket svammel. (Får ta lite mer konkreta råd då inte blodsockret ligger i tårna :eek: )

Tja lite ringar i vattnet medtoden blev det för mig iallafall. Det började med att vi erbjöd uppfödaren till vårt ponnysto att ta föl på vårt sto. Vi planerade tillsammans hingst och allt runtomkring. Mkt lärorikt! Sen köpte vi ett 3 årigt sto som visade sig vara en riktig skatt och på den vägen är det. Efter vårt 5e föl så ansökte vi om stuterinamn och nu rullar det bara på. Genom rasföreningen så har vi många kontakter och sen har vi sett till att synas med våra hästar på utställningar och även kvaliteer. Att ta hjälp av erfarna är bra och jag har flera som jag bollar stammar med jag har haft turen (?) att hitills producerat klass I föl. :D

Att bli erkand och igenkand som en person som avlar fina hastar sa maste man avla fina hastar. Vad som ar en fin hast ar upp till var och en mycket. Man kan inte gladja alla, utan man maste nischa in sej pa sin grej lite grann.
Jag tror ocksa att de flesta som startar ett stuteri i dagens lage egentligen inte har stora planer pa att ha ett stuteri, utan det blir bara.

Jag borjade med en valack!! :o Han var riktigt hemsk och elak och jag akte till handlaren jag kopte honom hos for att byta. Handlaren hade ingenting jag egentligen ville ha, tills jag hittade en jattefin d-ponny. Det visade sej vara ett draktigt Connemara-sto. Tanken var att salja henne och folet, nar det kommit ut, men jag har fortfarande kvar bada tva. :angel:
Nar folet kom fick jag mersmak och kopte ett halvblodssto av finare kvalitet, for att avla hopphastar. Dessutom ville jag ha sallskap till mina Connemara fol, och for att jag redan hade en 1-aring av halvblodsstoet som jag verkligen gillade.
Sedan kopte jag ett sto som visade sej vara med fol!! Jag salde henne som ridhast och vid veterinarbesiktningen tyckte veterinaren att hon andades lite tungt, vi scannade och hon var med fol. Hon saldes inte och hon blev kvar. :o
Sedan kopte jag en 2-aring som var mycket vild och nervos. Det visade sej tillslut (ett ar senare) att hon hade hormonimbalans och veterinaren ville ge henne mycket dyr medicin (medicinen kostade mer pa ett ar an vad stoets inkopspris var). En mycket kunnig man sa att jag skulle betacka henne och att cykeln skylle jamna ut sej. Hennes forsta fol kommer nu i mars, och jag maste saga att hon blev en helt annan hast efter att hon vart betackt. :bow:
Sedan bytte jag till mej en b-ponny nar jag salde en d-ponny till en familj, det visade sej att hon var tjuvbetackt och jag hade helt plotsligt ett sto till. :o Hon ar numera dock sald igen.
Till slut stod jag dar med en hel dros med ston!! Dessutom har jag planer pa att kopa mej ett fullblodssto som brutit ner pa banan, som jag kan avla antingen galopphastar eller falttavlans hastar med, beroende pa vad jag valjer for hingst till stoet. Men jag maste vanta tills jag fatt mer betesmark da mina ston gar pa bete aret runt! :love:

Egentligen handlar det inte om att avla hastar som kan vinna OS, aven fast jag har sadana ambitioner ocksa, utan det handlar om att avla hastar som man kan salja, hastar som fungerar till det mesta och hastar som mar bra i skallen.
Visst behover man kunskap om anatomi och draktighet mm, men mest handlar det om at matcha ratt hingst till ratt sto. Folningen ar bara en dag, men en hast ska leva ett lyckligt och fungerande liv i manga ar, sa det handlar om att kunna prioritera ratt.
Dessutom brukar de flesta ston vara bra pa att fola sjalva, sa jag skulle inte oroa mej om nagon inte var sa jattekunnig, vi borjade alla nagonstans. Bara man har nagon som hjalper till ibland sa lar man sej mycket sjalv.

Kostnader beror ju helt pa vad man har for ambitioner. I fullblodsaveln kan det kosta ett par hundratusen kronor att betacka ett sto, medans b-ponnier kostar runt tusenlappen!!

Faciliteter man behover beror helt pa vart man bor. Jag som bor i ett lite varmare land med betesmarker aret runt later mina ston ga ute aret runt, med extra fodringar under vintern nar graset inte vaxer lika mycket. Mina ston foder ute, da jag tycker att det ar naturligast och friskast sa. Annu har jag aldrig haft problem (ta i tra), men jag ar lite av en honsmamma och ar uppe flera ganger i timmen under natten for att kolla in att det gar som det ska. Tur att man bara kan kolla ut genom koksfonstret!! :love:

Det ar bland det mest underbar att se alla folen galoppera runt och busa tillsammans under sommaren. Jag skulle byta bort det mesta i varlden, men jag skulle aldrig byta bort mina ston!! :love: :love: :love:

Jag försökte få lite svar tidigare gällande stuterier men känner att jag behöver lite mer direkta svar, så jag försöker igen!

Vad är det som krävs för att man ska kunna starta ett stuteri?
Vem ska man kontakta för att kunna registreras som stuteri?
Innebär detta några kostnader?
Vad tycker NI är det smartaste sättet att starta en stuteriverksamhet?
När man kommit igång med verksamheten, finns det möjlighet för inkomsterna att täcka alla utgifter?
Vilka säljer bäst - unga hästar eller äldre, mer utbildade?
Ska man bara köpa en gård och sedan utveckla den utefter hur stor verksamheten blir (förutsatt att det går bra), eller ska man sätta ett mål för hur stort det ska bli och sedan låta det bli så och inte mer?
Vilken ras tjänar man bäst på att avla?

Det finns massa frågor jag skulle vilja ställa. Detta är dels för min egen del, men också för att jag har ett projektarbete i skolan.

Jag har försökt hitta information på Internet men jag tycker inte att jag funnit någonting som är ren fakta på hur man startar upp stuteriverksamhet.

Skriv gärna så mycket ni kan och utefter vad ni själva kanske har eller vet.
Kan ni någon sida som utger den information jag behöver så länka till den!

Mitt projektarbete går helt enkelt ut på att jag ska ta reda på vad som behövs för att starta upp ett stuteri, hur många år det tar, vilka hästar man tjänar bäst på, om man måste utbilda dem osv osv... Det är ett stort område som täcker mycket så ge all information ni möjligtvis har!!

Tack på förhand!

Barnardo skrev:
Jag försökte få lite svar tidigare gällande stuterier men känner att jag behöver lite mer direkta svar, så jag försöker igen!

Vad är det som krävs för att man ska kunna starta ett stutereri?
Hästar/ponnyer lämpliga för avel och någonstans att ha verksamheten. En del kapital är inte heller fel vissa raser kostar ganska mycket i avgifter innan det finns några föl.
Vem ska man kontakta för att kunna registreras som stuteri?
Tror att det bara är i ponnyaveln som man kan registrera stuterinamn och att det krävs en hel del, som ett visst antal uppfödningar innan. Sök inne på avel det brukar vara uppe där med jämna mellanrum. Annars är det Skattemyndigheten om man ska driva det som en rörelse. Eventuellt också patent och registeringsverket (tror det heter så) för att få ett namn registerat.
Innebär detta några kostnader?
Ja, vet inte hur mycket.
Vad tycker NI är det smartaste sättet att starta en stuteriverksamhet?
Köp en som redan finns och är framgångsrik :smirk:
När man kommit igång med verksamheten, finns det möjlighet för inkomsterna att täcka alla utgifter?
Om man är skicklig och har tur i avels lotteriet, så ja.
Vilka säljer bäst - unga hästar eller äldre, mer utbildade?
Beror lite på vilken ras det handlar om, men jag tror att de flesta raserna ger bäst betalt för lite äldre tränade individer. Men man ska tänka på att det kostar att hålla hästarna och att utbilda dem, så det går kanske jämt upp i slutet, beroende på hur mycket man kan göra själv. Trav och galopp kan vara trärtom, att åringarna kan ge bäst utdelning för uppfödaren..
Ska man bara köpa en gård och sedan utveckla den utefter hur stor verksamheten blir (förutsatt att det går bra), eller ska man sätta ett mål för hur stort det ska bli och sedan låta det bli så och inte mer?
Det får nog vara upp till var och en hur man ska driva sin rörelse.
Vilken ras tjänar man bäst på att avla?
Det beror ju på vilka förutsättningar man har. Som utrymme och areal, hur mycket pengar man har tillgång till m m.
Vissa raser kostar mer i inköp och underhåll men kan ge mer vid försäljning. Andra kostar inte så mycket men ger heller inte så stora vinster. Sedan är avel ett lotteri, man vet aldrig vad som kommer ut i slutet. Inte heller hur fölet kommer att utvecklas fram till den är vuxen, mycket kan hända på vägen.

Själv har jag avel av halvblod och har förnärvarande sju ston i avel. Det hela började med att jag inte längre kunde rida som innan på grund av en skadad rygg och betäckte ett sto som jag hade på foder. Sedan har stona mer eller mindre ramlar över mig från olika håll. Ofta fina halvblodsston som tävlat och sedan p g a ålder eller skada inte kan fortsätta med det. Där ägaren inte själv är intresserad av avel.

okej, tack så mycket för informationen! hoppas andra också skriver på=)

Kan brodera vidare lite på mitt förra inlägg.
Jag hyr stall på en gård 500m hemifrån, jag är ensam i stallet men har ett sto inackorderat hos mig.
Just nu så föder jag upp alla 4 sekt welsh men det kommer sig av att barnen har 2 Mountain ston som vi passade på att betäcka när vi nu ändå har en mountainhingst på station. Sekt B har vi haft några föl utav och vi kommer troligen att köpa oss egen hingst till sommaren. jag brinner för cobbar vilket kan för en del tyckas konstigt då jag har 3 fina cobston med bra stam och så säljer jag först det ena stoet och det andra är utlånat och kommer troligen att säljas. Det första stoets kemi passar inte med mig, hon står som inackorderad hos mig och jag har kontrakt på 2 föl :) det andra stoet förlorade sitt föl i somras och behövde miljöombyte därav att hon kte. Hur som helst så bidar jag min tid lite. Har man litet stuteri som jag har så får man lov att se lite till vad man har privat i vissa lägen. I framtiden ska jag bara föda upp cobbar men som det är nu så upptas vissa boxar av barnens ponnier........
När fölen säljs påhösten så får jag in pengar till årets foderinköp. Jag har valt att stanna kvar i Stockholms trakten och hyra stall då jag får hjälp att motionera alla hästarna mot betalning av mina stalltjejer. De betalar i stort sett stallhyran och hjälper mig med morgonutstläppet på helgerna. MEN det som är kvar att betala är ju all veterinärvård, försäkringar, utrustning och inköp av hästar. Ett tag så gick stuteriet plus minus noll men nu går det mest i förlust........
Mitt stuterinamn kostade runt 1000lappen att lösa ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar