Starta upp med lite travträning!

Sv: Starta upp med lite travträning!

Jag har faktiskt en vän som travtränade sitt halvblod. Den kom aldrig under 1,50 trots att han höll på i nästan ett år ....
Men det finns ju tusentals gårdar som har en egen travbana ute på campen, där gäller inga dumma regler utan ger gårdsägaren tillåtelse så e de ba o kör.:D

Haha varför gjorde han det? För att det var kul? :rofl:

Ja men varför skulle man inte kunna göra det som ett kul experiment lika gärna som att man använder travare till allt möjligt annat?

Jag tycker att man kan använda sina hästar till vad man vill, och sen är det ju ofta omkringliggande regler som sätter begränsningarna.

Hade någon varit intresserad av att köra trav med andra raser så hade det kanske varit så nu? När jag körde ponnytrav så testades det med trav för kat. C, kat. D och fjordingar men intresset var inte så stort att det blev någon aktivitet. Andra ponnyraser var inte lika lämpade för travet som shettisar och russ (och till viss del welsh).

Inbiten ridkille som ägde ett halvblod. Började jobba extra i ett travstall och började tom köra lopp, började väl snegla på det däringa halvblodet för att se om man kunde använda det till nått redigt :D.
Det kunde man inte men både han och travtränaren (proffs) hade väldigt kul medan de försökte :D

Jag hade en gång en B-ponny welsh som jag gärna hade startat i ponnytrav! Han susade lätt ifrån russkompisen som tävlades när vi körde ikapp hemmavid. Breddade enormt o älskade att springa fort och vara först! Det var hur kul som helst!
Dessutom var han en hopptalang o en snäll barnponny - en riktig allroundhäst!

Jag skulle lätt kunna tänka mig att köra annorlunda raser i trav!
Fast inte med tanke på att tävla mot travare, utan kanske mot andra "vanliga" raser - som galoppen har!
Bara på skoj, fast ändå organiserat.

hmm, förstår inte riktigt meningen med att "travträna" ett halvblod i den bemärkelsen att den ska trava fort som en riktig travare...? :confused:
Vad är det du vill åstadkomma med det?
Varför inte bara körträna i skog och mark som variation till ridningen? (då i ridhästtempo)

Lite nyfiken på hur du tänker.. Du får gärna förklara!

Tjaa, vad är skillnaden på att travträna ett halvblod eller hoppa/dressyra med en travare?

Jag har en bekant som "travtränade" sin hopphäst, men inte för att den skulle bli travare, utan för att få upp en bra ork o kondis.
NiraK här tror jag är ute för att "jävlas" lite med oss :D
Varför kan inte ett hbl bli travare om ett vbl kan bli ridhäst typ....

Det finns ju vissa skillnader faktiskt och ett regelverk som säger att det inte går. Att man sen KAN träna dom i motion är en helt annan sak...det tycker jag bara är förnuftigt och man "spar" säkert hästen väldigt mycket.

Jo det fattar till och med jag :-). Dock hör väl jag till kategorin som inte tycker att travare kan bli bra ridhästar.........

Jag har en häst (halvblod) som jag skulle vilja testa på att köra lite trav med. Han är inkörd men inte travkörd. Dock har han en mkt bra trav med mkt tryck i steget och är vägvinnande med mkt "häng". Brukar trava ut i skogen i fältsits på honom och han har riktigt bra klipp i steget. Travar lätt ifrån sin kompis som är en kallblodstravare.
Nu till frågan. Hur kommer man igång med travträning om man är nybörjare? Vad behöver man för utrustning? Hästen har en enklare travsele och en rockard, men man behöver kanske nåt bättre? Hur gör man med träning, man ska kanske träna för nån? Finns det travbanor där man kan träna "fritt" under vissa tider om man löser nån form av träningskort?

Nirak

Jag kan ha missförstått de hela. Men tror de bara är varmblodstaravare som får gå på bana va? Eller har jag fel?
Men vill du ha nån att köra med kan du komma till mej :bump:

Annars så kan man väl bara åka in till bana (vilken som nu är närmst för dej) Å köra ilag med andra på träningsbanorna. Ja va in å körde snabbjobb med min fast inte på själva banan då å jag har ingen licens. Fast han är ju travare då =)
Kom till mej så kör vi en runda så kan vi ge varann tips. Ja har varken fördommar om travisar eller "ridhästar" Häst som häst i mina ögon

Du har ju banan i Vitsand samt en rakbana några km därifrån.
Du får väl dra hästen dit och följa med på en tur, du bor väl kvar i grannbyn?

Nej jag bor tyvärr inte kvar.. annars hade det varit jättekul! :)
Däremot om jag är hemma och hälsar på vore det kul att kolla in er.. kanske lära sig nåt. Är du och tränar nåt på travbanan?

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Inte på själva travbanan så ofta, mest slingorna runt omkring och på den välpreppade rakbanan. :banana:

Tjaa, vad är skillnaden på att travträna ett halvblod eller hoppa/dressyra med en travare?

Travare som ändå är avlade för att trava fort sliter det på att travträna, då lär det slita rejält mkt mer på ett halvblod som inte är avlad för att trava fortare än såstempo.

Ja men varför skulle man inte kunna göra det som ett kul experiment lika gärna som att man använder travare till allt möjligt annat?

Jag tycker att man kan använda sina hästar till vad man vill, och sen är det ju ofta omkringliggande regler som sätter begränsningarna.

Hade någon varit intresserad av att köra trav med andra raser så hade det kanske varit så nu? När jag körde ponnytrav så testades det med trav för kat. C, kat. D och fjordingar men intresset var inte så stort att det blev någon aktivitet. Andra ponnyraser var inte lika lämpade för travet som shettisar och russ (och till viss del welsh).

Jo men alltså, det sliter ju bara på hästen?

haha... "travfolket" hackar på "ridfolket" för att de ska ha ett halvblod som inte är lämpat för trav i trav... Och "ridfolket" hackar på "travfolket" för att de ska ha en varblodigtravare som inte är avlad för ridning till ridning!

Tyckte bara det var lite komiskt :cool: :o

precis min tanke!!! :) :o

Jo men alltså, det sliter ju bara på hästen?

Varför skulle det slita mer än vad det gör på våra travhästar? Många "vanliga" hästar har ju mer korrekt exteriör än vad våra travhästar har.

Och ju lägre fart, ju mindre sliter det! :idea:

Jag tycker att du har en trist attityd i den här tråden...

Senast ändrad:

knapplån..

Ett litet tips till NiraK... använd ett annat nick så får du nog skojigare reaktioner...:p

Varför ska man travträna ett ***** halvblod överhuvudtaget?
Man kommer ju ändå inte upp i annat än joggingtempo.

Ang min sk trista attityd.. tänkt på att det kanske är för att TS har skrivit så mkt skoj i diverse trådar om travare och ridtravare, har svårt att tro att hon inte fjantar sig nu.

Man kan inte jämföra med ridtravare.. dom kan iaf tävla lätta klasser i ridgrenar, ett halvblod kan ju inte ens klara ett kvallopp.

Liknande trådar

Körning Jag har vuxit upp med egna ridhästar och ridit och tävlat hela livet, men pga skada börjar jag nu inse att min kropp kanske inte håller...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Goat lover
·
E
Hästvård Var och kollade på en pålle i helgen. Ett varmblod som var jättefint och var ganska fint musklad (även om mer muslker behövs) Han var...
Svar
8
· Visningar
1 107
Senast: eternalsunshine
·
Träning Har funderat på att börja tömköra min fjording (och ev även shettisen) för att variera och inte bara rida jämt. Fjordingen är inkörd så...
Svar
4
· Visningar
1 373
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka