Starta upp med lite travträning!

Sv: Starta upp med lite travträning!

pröva och göra det.. det vore roligt att veta hur fort "icketravare" travar :p

Med tanke på att hon numera är 19 år och bara promenadrids så hade det varit av större intresse att klocka henne när hon var 5-15 år och i full tävlingskondis och travade ifrån dom flesta.

Med tanke på att hon numera är 19 år och bara promenadrids så hade det varit av större intresse att klocka henne när hon var 5-15 år och i full tävlingskondis och travade ifrån dom flesta.

Jag tänkte på travare som var i träning.

Du skrev nog fel i tidigare inlägget eftersom du skrev i nutid.

jaha.. ja då blev det väl lite svårt kanske ;)

Jag har faktiskt haft liknande funderingar och jag tycker att det är lite synd att inte alla raser får tävla i trav.

Jag har travat ikapp med många hästar och slår dom flesta på min "icke travare"

:)

Jag tänkte på travare som var i träning.

Du skrev nog fel i tidigare inlägget eftersom du skrev i nutid.
Ja det blev ett gramatiskt fel där.

Har haft, har travat är rätt.Slår i slutet ska vara dåtid. Helt rätt!

Bra. Jag var lite rädd ett tag att alla trodde att jag var en fjortis eller ett troll..
Jag är faktikt varken eller. :)

Jag har lite funderingar på varför bara reggade varmblod får starta.
Ska jag starta en ny tråd eller kan jag få svar i den här tråden?

Troll brukar inte ha så många inlägg så det trodde jag inte. ;)

Menar du att du undrar varför oreggade travare inte får starta eller varför andra raser inte får starta?

Jag menar hästar som inte är registrerade som travare. Även andra raser alltså.

Jag menar hästar som inte är registrerade som travare. Även andra raser alltså.

Det händer att stoägare av någon anledning inte betalar levande föl-avgiften till hingsthållaren och då får inte fölet registreras i tävlingsregistret. Man frysmärker normalt vid ett års ålder och ju äldre hästen är, ju dyrare blir det. STC har ju numera även en registreringssnurra för sådana hästar som inte får starta i och med pass-tvånget.

Egentligen skulle det inte spela någon roll om travet var öppet för andra raser för det skulle vara så hiskeligt liten procent som ens skulle klara kvaltiderna men STC är ju även en ras-förening eftersom de har hand om registrering av travhästar utöver tävlingsbiten.
Men nu har man bestämmelser och då är det så...

+ att sk "ringare" inte skall kunna komma in..dvs hästar som kanske har flera miljoner intjänade startar i ett Nollopp, det finns ganska många brunautantecken travare som man skulle kunna blåsa spelet på...därför är alla travare frysmärkta o DNA testade

Har hört nåt rykte om en viss häst, Runsy. Enligt rykten (detta var i lilla bygden) var Runsy inte renrasig kallblodstravare. Pappan kallblod o mamman varmblod, eller tvärtom. Det var farsan som berättade för mej, men man vet ju inte om det stämmer. Arvid Stenbäck som körde hästen. Dom skulle göra DNA-test på hästen, men det gick inte då för hästen gick till slakt.....Nåt fiffel. Men jag vet inte om det stämmer iaf. Inte undra på att travare skall frysmärkas o DNA-testas.
En icke frysmärkt travare kan ridfolk ju skaffa sej lyckligt....

Senast ändrad av en moderator:

Ja kan säga att du är inte Välkommen med ditt Hbl till en travbana och dessutom så är inte hbl gjorda för trav, tänk dig lite för, sen om
du är nybörjare på att vilja köra in din häst då ska du be om hjälp, de
kan gå illa och du kan få en förstörd häst, hur gamal är Hbl ????:mad: :mad:

Jag kan ha missförstått de hela. Men tror de bara är varmblodstaravare som får gå på bana va? Eller har jag fel?
Men vill du ha nån att köra med kan du komma till mej :bump:

Men inte är det väl bara varmblodstravare som får köras på bana, har helt bestämt för mig att jag sett en och annan kallblodstravare där också! Och russ och Shettis också..;)

Jag har en häst (halvblod) som jag skulle vilja testa på att köra lite trav med. Han är inkörd men inte travkörd. Dock har han en mkt bra trav med mkt tryck i steget och är vägvinnande med mkt "häng". Brukar trava ut i skogen i fältsits på honom och han har riktigt bra klipp i steget. Travar lätt ifrån sin kompis som är en kallblodstravare.
Nu till frågan. Hur kommer man igång med travträning om man är nybörjare? Vad behöver man för utrustning? Hästen har en enklare travsele och en rockard, men man behöver kanske nåt bättre? Hur gör man med träning, man ska kanske träna för nån? Finns det travbanor där man kan träna "fritt" under vissa tider om man löser nån form av träningskort?

Nirak

Det e ju jätteskoj att du vill köra din ridhäst!:) Men det vore ganska onödigt att träna trav med den eftersom den ändå inte får starta. Det kommer bara slita på kroppen då ett halvblod inte alls är byggt för att trava fort.
Varför inte testa maraton eller dressyrkörning? Där passar halvbloden bra in.
Och att dra på tempot lite på nån fin raksträcka i skogen eller så skadar ju aldrig om du tkr om när det går undan lite. Men att träna trav är en helt annan sak än att bara öka lite.
Hopas ni får roligt ihop vad ni än hittar på!

Varför ska man travträna ett ***** halvblod överhuvudtaget?
Man kommer ju ändå inte upp i annat än joggingtempo.

Ang min sk trista attityd.. tänkt på att det kanske är för att TS har skrivit så mkt skoj i diverse trådar om travare och ridtravare, har svårt att tro att hon inte fjantar sig nu.

Man kan inte jämföra med ridtravare.. dom kan iaf tävla lätta klasser i ridgrenar, ett halvblod kan ju inte ens klara ett kvallopp.

Asså shit, jag fattar att det säkert bara e skoj, men om det inte skulle vara det då. Visst hon skulle med största sannolikhet aldrig klara ett kvallopp, men vafan om hon och hästen tycker det är kul så ser jag ingen anledning till att hon inte skulle göra det, det är ju inte så att hon siktar på att tävla i trav (eller?) med sitt halvblod, bara testa för skojs skull och köra för att hästen ska få motion och för att de tycker det är skoj, e d något fel med det eller?

Förresten, på tal om att det är förbjudet att tävla andra raser än varmblod på travbanorna, det stämmer säkert, men tex. Malabar Circle Ås han va väl 50% eller 25% fullblod, varför fick han tävla? Bara en tanke... :bump:

Asså shit, jag fattar att det säkert bara e skoj, men om det inte skulle vara det då. Visst hon skulle med största sannolikhet aldrig klara ett kvallopp, men vafan om hon och hästen tycker det är kul så ser jag ingen anledning till att hon inte skulle göra det, det är ju inte så att hon siktar på att tävla i trav (eller?) med sitt halvblod, bara testa för skojs skull och köra för att hästen ska få motion och för att de tycker det är skoj, e d något fel med det eller?

Förresten, på tal om att det är förbjudet att tävla andra raser än varmblod på travbanorna, det stämmer säkert, men tex. Malabar Circle Ås han va väl 50% eller 25% fullblod, varför fick han tävla? Bara en tanke... :bump:

Tänker du inte på Human Behaviour? :angel:

Förr var det OK med 25% fullblod men de ändrade reglerna för ett par år sen...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag har vuxit upp med egna ridhästar och ridit och tävlat hela livet, men pga skada börjar jag nu inse att min kropp kanske inte håller...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Goat lover
·
E
Hästvård Var och kollade på en pålle i helgen. Ett varmblod som var jättefint och var ganska fint musklad (även om mer muslker behövs) Han var...
Svar
8
· Visningar
1 107
Senast: eternalsunshine
·
Träning Har funderat på att börja tömköra min fjording (och ev även shettisen) för att variera och inte bara rida jämt. Fjordingen är inkörd så...
Svar
4
· Visningar
1 373
Senast: pimy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka