starta ponny avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skippan
  • Startdatum Startdatum
S

skippan

Har länge funderat på att starta upp ponny avel (shetlandsponny) är det någon här inne som har erfarenhet utav detta? alla tips är välkomna. är det något speciellt man bör tänka på? hur går man tillväga osv. tacksam för svar

Sv: starta ponny avel

Till att börja med så ska du vara medveten om att just shetlandsponny är lite speciell att avla på av två orsaker. Dels så finns det många som gör det så att det är svårt att få avsättning för avkommorna. Med andra ord man får vara beredd på att man kan få hålla dem ganska länge innan de blir sålda. Det andra är att det är en ras som är väldigt högt representerad med svåra fölningar.

Sedan är det med avel att dessa underbara små hästar samma som med andra raser att man får vad man betalar för. Så vill man ha fina avelsdjur får man köpa de lite dyrare ponnierna. Man också fundera på om vill föda upp för ponnytrav eller om det är något annan gren och välja avelsdjuren efter det.

tack allt det vet jag redan.. jag har ett sto med superstam och har fått jätte bra poäng. har även en hingst med superstam och skall ställas ut snart..

men det jag vill veta är hur man går till väga för att starta upp själva verksamheten

Är det verksamheten rent förtagsmässigt du menar så ska du nog lägga tråden under Hästverksamhet istället för avel. Är när det gäller avel så blir ju det första du ska göra att visa och avelsvärdera hingsten så att den blir godkänd. Om den blir det så ska du sedan föra språngrulla över de ston som ha betäcker och redovisa till stamboksförarna.
Här finns reglerna för vad som krävs av hingsten. http://www.svehast.se/allm/2010Hingstregl.pdf

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 500
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka