Starta pay&ride - tips?

Jessica_M

Trådstartare
En hoppryttare på hobbynivå som virrat in sig i dressyrträsket.
Hittat en pay & ride som går på hemmaklubben i nästa vecka och tänkte att det kunde vara kul att testa och få en bedömning,
men hur mycket krävs egentligen för att "våga" sig ut och starta ett dressyrprogram?
Har kikat igenom programmen och LB:1 verkar vara det som passar bäst som debut, det går på kort bana (ett krav då jag inte kan övriga bokstäver :p)

Så vad krävs för att kunna få medelmåttiga poäng i en LB:1? Vad får man ha för utrustning, dressyrsadel - träns med tredelat bett antar jag att jag får ha... Får man ha benskydd eller lindor? Flughuva?
Och hur gör man när man har starttid, blir man inropad och får rida ett varv eller man rider in direkt på medellinjen när man blir insläppt?

Tacksam för svar och tips, givetvis tar jag inte detta på liv och död men lite information skadar inte att ha med sig :angel:

Sv: Starta pay&ride - tips?

kl

måste skriva så jag inte tappar bort tråden!

Sitter i ungefär samma sits som dig! Allt är en enda stor djungel :p

Lycka till!!:banana:

Du får ha en vanlig engelsk sadel, även bomlös om den ser ut som engelsk sadel.
Lindor, skydd, spö, hjälptygel(dock bara vissa sorter tror jag) får endast användas på framridning/pris utdelning.

Man får rida ett varv innan man börjar tror jag, vet ju dock inte hur det är man rider i ett ridhus med exakta mått.
Godkända bett + nosgrimmor finns i Tävlingsreglementet för Dressyr på sidan 20.
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_22175/cf_559/TR II_2012_korr-Sista.PDF

Flughuva vet jag inte, men skumma igenom TR borde stå där någonstans =)
LB:1 är väl lätt har jag för mig? Tror det räcker men en välriden häst som lyssnar på ryttaren och går i form. Vägarna är viktiga=)
Lycka till!

P&R Är ju ingen riktig tävling, vårdad klädsel brukar gälla. Med andra ord kan du toligtvis ha sådant som du normalsett inte får ha på vanlig tävling. Flughuva är ett exempel. Lindor/skydd får man vanligtvis endast ha på framridning/prisutdelning. Spö får bara bäras på framridning, sporrar är valfritt. Alla hjälptyglar är strängeligen förbjuda. ;) Men eftersom det inte är en riktig tävling så kan du nog få rida med vad du vill, fråga de som anordnar P&R!

När du blir inkallad på banan/runt banan (beror på om man kan rida runt hela banan eller inte) så rider man omkring och inväntar domarens startsignal, visselpipa eller klocka. Domaren ropar oftast ditt namn samtidigt och ställer sig upp. Då har du 45 sekunder på dig att påbörja din inridning.

I Lätt B vill man se fina noggranna vägar, en jämn form på hästen och mjuka, tydliga övergångar. Brukar man klara dig långt på ;)

Lycka till!

Jag är lite i samma sits, ska snart debutera min dressyrstammade unghäst och utöver att kolla med arrangören vad som gäller har jag investerat i nya TR 2013 samt Svenska ridsportförbundets DVD där etablerade dressyrryttare o tränare ger tips!
Om du inte redan gör det, ta hjälp av en dressyrtränare för tips och träning.

Är det P&R är det lättast att höra med arrangörerna om vad de godkänner. Är ingen "riktig" tävling så i vissa fall godkänner de nästan vad som helst. Har ridit P&R:er där de går strikt efter TR och allt annat blir uteslutning och även ridit P&R:er där en person fick rida programmet barbacka pga sadelstrul samt en annan gång fick man ha både skydd och spö.

Så det kan skilja sig enormt från ställe till ställe.

En bra sak att veta är också att P&R är uppmuntrande tävlingar dvs domarna väljer oftast att sätta en högre poäng på ritten och se mellan fingrarna för vissa saker för att somsagt uppmuntra till fler tävlingar, bli därför inte lessen om poängen på en vanlig tävling ev kan bli lägre.
Men alla domare är olika så det är bara åka ut och prova och ha skoj med det!

Ett jättebra initiativ att annordna P&R. Hoppas det ökar ännu mer i år. :bump:

Det var inte så många starter så jag var bombsäker på att det inte skulle bli av, sen låg jag utslagen i sängen med dundrande huvudvärk i tisdags kväll så det var tur i oturen att jag beslöt mig för att inte anmäla :crazy:
Men nu har jag tränat in LB1ans program iallafall, här neråt skåne/blekinge börjar komma en hel del P&R. Känns lite bättre att debutera på en sådan än att ge sig ut på en lokal direkt - man känner sig vilsen som hoppryttare! :o

Kl

När hade ni "vågat" anmäla er till en p&r? Jag är lite sugen men ponnyn jag börjat rida är inte så välriden och har svårt för ena galoppen.

När som helst! p&R är skapade för att de som inte känner sig redo för riktiga tävlingar ändå ska få chansen att träna på att tävla.
Min första P&R med ungisen lyckades jag endast få till tre galoppsprång i och de va dessutom i korsgalopp :grin:
Så bara ut och rid!

Så fort vi är tillräckligt styrbara och att den kan gå i alla gångarter.

Ser det som ett ypperligt tillfälle till miljöträning, kvalificerade kommentarer, ett inslag i vardagsrutinerna och lägger grunden till en mer van häst när det blir dags att tävla på riktigt!

Liknande trådar

Dressyr Kära Buke - Jag har anmält mig till en Pay & Ride i mitten av Maj, funderar redan på vilken av mina hästar jag ska ta med och vilket...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Smulan75
·
W
Dressyr Hejsan!! Jag tänkte starta en dressyr tävling bara en LB:1 men ändå :D Det är en ponny jag har och vi tävlar annars hoppning men ändå...
2
Svar
22
· Visningar
1 642
Senast: Ylva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix