Starta lösdrift/bete?

Sv: Starta lösdrift/bete?

Jag vet, men det finns ju gott om stall som inte efterlever alla bestämmelser :crazy::eek:

Det gör iof jag. :p Fast såklart inte våldsamt eller aggressivt.

Alltså, när jag går in i en hage så innebär ju min vistelse där att vi kommunicerar och därav visar vi också varandra vad som är ok och inte. Däremot skulle jag aldrig acceptera våld som att slå mot hästarna, skrämsel, innehav av SPÖ eller skrik och bråk, förstås. Så får ingen bete sig mot någon häst. Men kommunikation med respekt och vänligt sinne är alltid välkommet och ngt som jag tilläpar även på andras hästar när jag bemöter dem. Ingen har någonsin haft invändningar.

Det är ju bara du som kan visa för en häst hur du ska behandlas. En häst som är superlätt att ha att göra med för ägaren kan vara en pain i the as för andra. Därför är det viktigt att alla kommunicerar med flocken och skapar en bra relation till varje individ. Tycker jag.

Men jag förstår också vad du menar. Det kan ju också ta ett tag innan man får en bra relation om det handlar om en flock på ett 20-tal åringar, eller om man inte är ute så mkt. Och då är ju sluss en fördel, absolut. Eller om det finns osäkra personer som hanterar djuren och som kanske inte har samma kontroll som andra.

Däremot tycker jag att det är stallägares (eller liknande) ansvar att se till att alla klarar av att hantera flocken på ett bra sätt. Inte bara för personernas egen säkerhets skull utan också för hästarnas skull. :) Sen kan man ju dock inte påstå att världen är så som den borde jämt, så jag förstår ditt argument.

Det gör iof jag. :p Fast såklart inte våldsamt eller aggressivt.

Alltså, när jag går in i en hage så innebär ju min vistelse där att vi kommunicerar och därav visar vi också varandra vad som är ok och inte. Däremot skulle jag aldrig acceptera våld som att slå mot hästarna, skrämsel, innehav av SPÖ eller skrik och bråk, förstås. Så får ingen bete sig mot någon häst. Men kommunikation med respekt och vänligt sinne är alltid välkommet och ngt som jag tilläpar även på andras hästar när jag bemöter dem. Ingen har någonsin haft invändningar.

Nu blir det lite OT men jag tror vi måste skilja på vad som är uppfostran av en häst och vad som är självförsvar. Jag tror inte alls på att uppfostra hästar med våld. Om en häst däremot håller på att springa ner mig i hagen så använder jag våld för att freda mig. Om man fostrat hästen på rätt sätt skall visserligen inte denna situation behöva uppkomma alls.

Jag är där på min fritid och den är "dyrbar" (har två småbarn hemma..). Självklart hanterar jag de andra hästarna och ber de flytta på sig osv, men JAG vill inte behöva lägga massa tid osv på hästar som försöker kasta sig förbi för att komma ut etc ;)

Nu blir det lite OT men jag tror vi måste skilja på vad som är uppfostran av en häst och vad som är självförsvar. Jag tror inte alls på att uppfostra hästar med våld. Om en häst däremot håller på att springa ner mig i hagen så använder jag våld för att freda mig. Om man fostrat hästen på rätt sätt skall visserligen inte denna situation behöva uppkomma alls.

Om man har behov av att försvara sig med våld anser jag att man ska itu med det problemet bums. På en icke våldrelaterat sätt.

Om man har behov av att försvara sig med våld anser jag att man ska itu med det problemet bums. På en icke våldrelaterat sätt.

Jag håller med till 100% men det hjälper inte just i den akuta situationen. Och om man ibland handskas med hästar som man inte känner och inte är ens egna så kan oväntade problem uppstå.

Det måste inte vara en attack från hästen heller. Om jag tex står i en hagöppning och en häst försöker springa rakt igenom mig för att komma ut så försöker jag faktiskt stå kvar om det inte är för farligt. I ett sånt läge skulle jag mycket väl kunna använda ett spö tex.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 629
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar