Starta lösdrift/bete?

T

TeamTop

Undrar om det finns någon efterfrågan på och lönsamhet i att starta lösdrift och sommarbete för unghästar?
Bor i södra småland och har en del mark och skulle kunna tänka mig att gå och pyssla med en lösdrift på dagarna men det måste ju vara lönt så att man inte går hemma gratis...
Vad tror ni? Vad är folk beredda att betala för en lösdrift till sina unghästar? *nyfiken*

Sv: Starta lösdrift/bete?

Jag har betalat 1400 kr/månaden för min, med helinackordering. (Sen tillkom ju hovslagare, vaccination, avmaskning mm utöver det.)

Undrar om det finns någon efterfrågan på och lönsamhet i att starta lösdrift och sommarbete för unghästar?
Bor i södra småland och har en del mark och skulle kunna tänka mig att gå och pyssla med en lösdrift på dagarna men det måste ju vara lönt så att man inte går hemma gratis...
Vad tror ni? Vad är folk beredda att betala för en lösdrift till sina unghästar? *nyfiken*

Jag tror det är mycket svårt att få det lönsamt om du menar att du ska kunna ta ut en rimlig låg lön för endast det. Som kompletterande verksamhet, eller deltidsarbete kan det fungera. Fast det gäller att man har rätt förutsättningar.

Fast det är klart - gör man sig ett namn på sikt och kan ta emot hundratals unghästar kan det nog gå att leva på.

Priserna som tas ut häromkring är inte så fantastiska.
"2000 kr på naturbetesområde för 5 mån." är klippt från en som gör just detta.
Det är svårt att göra någon vinst på de nivåerna.

nej va spännande, jag har gått lite i samma tankar...med undantag för att jag inte har mark ännu.

men vilka raser är det du funderar över? alla?
har du andra egna hästar?

hur mkt mark har du?

hur många hästar tänkt du dej att du vill ta emot?
har du erfaranhet av unghästar?
är ju nästan ett måste då man ofta får hjälpa unghästägarna att ta in hästarna och verka, avmaska m.m.
alla kan ju inte komma ut själva.

hade du tänkte ha hingstar eller ston eller kanske både och?(skilda beten såklart).

Det beror ju helt på efterfrågan, vad som finns att tillgå i området och vad du har att erbjuda.

Hos oss kostar det 1500:- för lösdriftaplats inkl grovfoder samt eget kallstall, ridhus, ridbana, superbra ridvägar och omgivningar men utan några som helst tjänster. Vi sköter allt själva, förutom ev att halva hagen på våren med traktorn. Men vi lagar staket, sköter fodringar, vattnar på sommaren, sköter inackordering av nya hästar, ihopsläpp, etc.

Hagmarken vi har är ca 15-30 hektar (beror på vilka marker vi utnyttjar). Vi har plats för 18 hästar men är bara 5 just nu, vill inte bli för många, ca 10 max.

Jag kunde betala mer om det fanns ett ställe som låg närmre där jag bor (åker nu ca 2 mil) och hade alla de kvalitéer som jag önskar. Det finns aldeles för litet utbud av lösdrift tycker jag, som inte kan tänka mig att hålla häst annorlunda.

Priserna som tas ut häromkring är inte så fantastiska.
"2000 kr på naturbetesområde för 5 mån." är klippt från en som gör just detta.
Det är svårt att göra någon vinst på de nivåerna.

Förutsättningen för att göra vinst stavas då "EU-ersättning". ;)

Antar att den lösdriften inte ligger i närheten av Gnesta :( Som sagt, det finns alldeles för få och bra lösdrifter!

Tyvärr, norr om Sthlm, i Uppsala läns nedre spets. :( Vi behöver fler vettiga och roliga människor så det var hemskt synd att du bodde så långt bort. :(

Jag hade inte tänkt att ta emot så många, men får ev föl nästa år och skulle i samband med det ta kanske 3-5 st till unghästar (men skulle även se fördelar med blandad flock då jag tror att de behöver umgås med olika åldrar) och beroende på kön på min unghäst väljer jag i så fall inriktning på lösdriften mor sto eller hingstar/valacker!

Min tanke var att allt ingår, tillsyn/fodring med kraftfoder 1-2 ggr/dag då de binds upp i ligghall (under tillsyn naturligtvis), fri tillgång till halm, salt, mineraler, vatten och ensilage. Kraftfoder är ju lite individuellt så det faktureras månadsvis efter behov tillika avmaskning, veterinär och hovvård!

Jag har sedan tidigare jobbat i stall med unghäst-lösdrifter och haft många egna som vi haft på lösdrift. Jobbat med inridning och tillridning samt egen uppfödning så jag skulle aklla mig erfaren i unghästsammanhang. Gällande ras är det mindre viktigt men mina hästar är halvblod.

Min tanke med det hela är att få sällskap på lösdriften till min egen unghäst samtidigt som man kan utnyttja det till att tjäna lite extra på sitt intresse...

Mina funderingar är mest vad man måste ta betalt för att inte gå back och helst få något för jobbet utan att det kostar så mkt att folk inte har råd att hyra in sig...

Skulle även kunna tänka mig att baka in inridning av unghästen i det hela om det finns intresse för det från hästägarens sida!

Finns stort intresse kan jag öka på med fler lösdrifter efetrsom jag har tillgång till mer mark om jag behöver (har 6 ha eget men kan nog flörta med grannarna)

Det här söker jag i en lösdrift:

*mkt grovfoder (antingen fri tillgång eller rejäla fodringar), bra grovfoder (hygien och proteinvärden fram för allt. Analyserat)
*Bra stor ligghall med minst 2 utgångar så hästarna inte känner sig trängda
*rejäl hage, helst ordentligt kuperad och varierande (helst rejält skogsparti i hagen)
*Helst halm i ligghallen
*Tillgång till box om de blir sjuka etc
*Stå inomhus när man sadlar, skor, veterinär
*Ridbana (eller ännu hellre ridhus också)
*trevligt folk. Ridsällskap
*möjlighet att köpa eget kraftfoder. Räcker med en kraftfodring/dag för oss
*inte lerigt runt grinden eller ligghallen. Gärna "sluss" på vägen ut så man inte får med sig hela flocken, speciellt om det är ett gäng buffliga unghästar i hagen ;)
*bra tillgång till vatten året om
*mockning i ligghallen kan ingå eller att man hjälps åt, samma med fodringarna även om det är allra skönast om det ingår.

Jobbigt. :( Skulle det inträffa här hade jag blivit tvungen att hyra mark själv. Vad har du för krav då?

I skogen! Same as you. :D

I Bålsta ligger det. Ca 4 mil från Sthlm och 4 mil från centrala Uppsala. Ca 10 minuter från E18, västra avfarten mot Bålsta (dvs den närmast enköping).

Min tanke är ju att hästägaren ska kunna lämna ifrån sig sin häst och veta att någon annan tar hand om den. Självklart är de som vill greja med sin häst välkomna och då står vårt stall till förfogande, men de ska inte känna sig tvingade att komma varje dag heller!

Aha. :)

Slussar är enda punkten där jag inte håller med dig. Jag tycker faktiskt att man ska kunna hantera en flock vid in och utsläpp, och vi rider också med flocken ibland. Det är jätteviktigt för mig att människor har bra hästhållning och att flocken respeterar och respekteras. Jag ska kunna ta ut tre av fyra hästar samtidigt utan att få den fjärde över mig eller trängandes ut brevid.

Det handlar om ren och skär uppfostran, tillit och förståelse. Några slussar ska inte behövas. Men det är min åsikt. ;)

Mockning i ligghallen gör vi gemensamt 1 gång om året med traktor, efter som att de så sällan använder den behövs det inte mer hos oss.

När det gäler stall instämmer jag verkligen! Ska man rida så måste man ha ett stall att vara i och man måste också ha en box att tillgå om tex en häst blir svettig eller liknande, och behöver torka en stund. Detta ser jag som en självklarhet när man bedriver lösdrift för ridhästar. :)

*Tillgång till box om de blir sjuka etc

Det här behöver du inte ställa krav på eftersom det faktiskt bara är att följa regelverken (citat hämtat från SJV):

"Box för sjuka hästar
Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme som har ett klimat som djuren är vana vid. För hästar som du under den kalla årstiden håller i utomhusliknande klimat ska utrymmet kunna värmas upp. Utrymmet ska minst ha de minimimått som gäller för box. Vid behov ska du kunna hålla hästarna individuellt. Om en veterinär säger att du kan hålla en sjuk häst på något annat sätt än det vi skriver här ovanför går det också bra.

För hästar som hålls i grupp eller för uppbundna hästar bör det utrymmet kunna hysa minst vart 25: e djur."

Efterfrågan finns det säkert om du bor i ett hästtätt område. Om det är lönsamt är en annan sak (det mesta som har med hästar att göra brukar inte vara det känns det som:crazy:).

Jag är själv på jakt efter en lösdrift av den typ du funderar på - åt en unghäst - där man som ägare inte behöver komma varje dag utan där nödvändig skötsel ingår - men jag har inte hittat något tyvärr.

Känner någon till något i Uppsala-traken så skicka gärna ett PM!

Jo jag håller med dig om sluss, men står man i ett stall/lösdrift med massa olika hästar/ägare, så är det vare sig kul eller troligt (eller vidare poppis) att man ska uppfostra allas hästar ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 629
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar