Starta Lösdrift

Taz

Trådstartare
Hej!

Jag går i tankarna att börja med lösdrift och skulle behöva tips och idéer från er med erfarenhet då jag endast har erfarenhet av uppstallning. ( Haft inakoderingar i 25 år på stall så den erfarenheten har jag )

Min tanke är 4 inakoderings hästar, jag har 5 Ha mark.
Stall med 4 boxar finns vid ev oväder eller likn.

Hur stort behöver skjulet vara i mått?

Fodring? En enkel men bra lösning för det?
Jag har ingen egen häst själv just nu men en bekant har en lättfödd häst som hon vill ha hos mig, e det lättast att hyra ut platser till bara lättfödda hästar då?
Hur fodrar ni dom lättfödda om dom inte kan ha fri tillgång?

Strö i hallen, vilket är bäst?

Mockning? Hur gör ni med det?

Ja alla tips o idéer är välkommna 😊
 
Minimimått hittar du på jordbruksverkets hemsida. Måtten går på mankhöjden, så tänk igenom noga vad du tänkt ha för hästar i första hand. Om du inte vet så bygg tillräckligt stort så du kan inhysa 4 av största storlek.

Det är lättast att ha hästar med ungefär samma näringsbehov i lösdriften. Där jag har min häst är det fri tillgång, men i ena lösdriften där det går dräktiga och unghästar är fodret bättre än hos det andra gänget med äldre valacker. Vill man inte ha fri tillgång fungerar det ju att fodra dem med höpåsar precis som i ett "vanligt" stall.

Där jag står har vi grus i botten av lösdriften, och sedan är ungefär halva ytan upphalmad med permanentbädd på vintern. Halm eller torv tror jag fungerar bäst.

Vi har rullande schema för ansvaret för lösdriften, och då inkluderas mockning och koll på vattnet. Vi har en thermobar och en vattenkopp i hagen. Kan verkligen rekommendera thermobar. Vi har en modell med flottör så den fyller på sig själv. Då behöver man bara tömma ur vattnet och rengöra baljan med jämna mellanrum. Gällande mockningen tar vi vi bara ut högarna. På vintern brukar det räcka med att mocka någon dag under veckan, och under sommaren står de inne mer när det är mycket insekter, så då mockas det ca varannan dag.
 
  • Gilla
Reactions: Taz
Om du vill att hästarna ska använda ligghallen så bygg dubbelt så stort som de tillåtna måtten. Min ena hall är tillåten för 4 stora hästar, jag har två hbl där och det är knappt att båda går in samtidigt (trots två ingångar).
Så du kan aldrig göra för stor hall.
 
Jag har ingen egen gård, utan har mina hästar inhyrda på en gård med välfungerande lösdriftssystem. Vi har islandshästar, och det finns enbart sådana på gården, där vi har två valackflockar och en stoflock med 5-8 hästar per flock. Självklart måste det inte vara hästar av samma ras för att fungera, men att ha hästar av någorlunda lika storlek o näringsbehov underlättar helt klart!

Vi har inte fri tillgång på mat, utan fodrar 3 ggr per dag i foderbord som står i grushagar i anslutning till ligghallarna. Under den tiden på året då det är kladdigt i hagarna (höst o vår) har de bara tillgång till grushagar + ligghallar, och under betesperioden samt när det är kallt o snö på vintern öppnar vi till gräshagarna (som är möjliga att ändra lite i storlek beroende på mängd bete). Grushagar o ligghallar mockas varje dag, kan inte riktigt förstå hur man kan klara sig utan att göra det - hästarna skiter ju lika mycket oavsett om de står på box eller lösdrift, liksom... Men självklart är det mindre att mocka på sommaren då de oftast går på gräset!

Vi har rullande veckoschema för mockning o fodring bland oss inackorderingar, stallägarna tar "bara" fodring på morgonen vardagar.

Vi har också tillgång till boxar inne i stallet, vilket jag tycker är kanonbra! Jag som har hästar som behöver lite mer mat än de andra (tävlas o tränas i rätt stor omfattning) kan då ställa in dem en timma eller två och fodra lite extra. Det känns också bra att kunna ta in dem för att torka upp efter ihållande regn eller inför hovslagarbesök etc.

Jag har haft hästar på samma gård i över 20 år, så har varit med om "övergången" mellan att ha alla på box nattetid (men ute i flock på dagarna) och att sedan 4-5 år tillbaka ha dem på lösdrift dygnet runt. Det finns givetvis för- och nackdelar med allt, men jag ser stora fördelar med lösdriftssystemet. Flockarna blir lugnare och det blir mindre hetsigt vid fodring (trots att de inte har fri tillgång). Tror dessutom att det är bäst för hästarna att ha möjlighet till rörelse dygnet runt!
 
Jag har en foderhäck med tak och täckta bogstöd, mina hästar är åt det runda hållet så jag har valt att ha ett balnät utanpå balen. Så de har fri tillgång men de får inte i sig samma mängder som utan nätet.
 
  • Gilla
Reactions: Taz
Hur gör ni med hökostnaden? Ingår det i hyran eller ni betalar vad som går åt?
Jag känner att det är omöjligt för mig att veta hur mycket som går åt när det är fri tillgång o därmed ha en hyra där jag inte går minus.
Är det någon som har att dom betalar vad som går åt? Tex delar antalet balar o kostnad på antalet hästar?
Eller det blir orättvist bland hästägarna?
 
Jag har lösdrift med både egna och andras hästar. Hos mig ingår foder i kostnaden för att ha hästen här.
Alla som kan gå på lösdrift gör det men det kan vara bra att tänka på alla hästar inte kan göra det. Det kan vara för att de behöver mer eller mindre foder än övriga, behöver vila mer, är väldigt ranglåga m m. Så här brukar det alltid vara några som behöver komma in på natten av olika anledningar.

En annan sak att tänka på är att det är olika krav på storleken av ligghallen beroende på om man fodrar i den eller utanför. Så tänk igenom ordentligt hur du vill ha sådant när du planerar ditt bygge.
Tänk också på att anpassa antalet ätplatser efter hästarna. Även om man inte har så många hästar finns det individer som inte tillåter andra att äta ur samma "hög/bal" då måste man har möjlighet till fler ätplatser.
 
  • Gilla
Reactions: Taz

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 229
Senast: Tilde789
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 409
Senast: Blyger
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 821
Senast: super
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 691
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp