Starta i tävlingsmässigt skick?

Sv: Starta i tävlingsmässigt skick?

Om den utgick fefritt eller blev distanserad utan galopp brukar de få för ej i tävlingsmässigt skick. Om det inte finns uppenbara skäl att den blev trött, typ öppnade 07 första 500 över medeldistans men det gjorde ju inte denna om jag förstod dig rätt. Hästen du spelade på måste blivit distanserad om den var ett halvt varv efter.

Många hästar kan se riktigt tråkiga ut i värmningen för att sedan gå ut och bara vinna. Det finns en hel del hästar som är så. Just den här hästen kanske alltid ser ut som en rullig oinspirerad melon i värmningen. Just den här dagen kanske hästen för dagen inte var riktigt kry? DET är inget man kan veta innan. Det händer ju att hästar som fullkomligt glänser i värmningen presterar lika dåligt i loppet sedan, som "din" gjorde här.

Grundförutsättningen är att hästen ska vara i tävlingsmässigt skick. Det är upp till banveterinären att avgöra om en häst inte är det eller inte. Hade denna häst sett så dålig ut hade den nog blivit struken.
Men som sagt, det är rätt vanligt att många hästar i värmningar springer lite snett, lunkar, ser allmänt oinspirerade ut osv...utan att det är nåt fel på dem.

Det kollade jag aldrig. *kikar* Nej. Den var inte halt eller så, bara tråkig och oengagerad.

Alla kan ha en dålig dag,, Har den bara startpoäng som räcker, pengar för att vara startberättigad enligt proppen och inte före start uppvisar mer hälta än att den anses vara i tävlingsmässigt skick så är den oxå startberättigad i loppet.

Jag tror inte du är ensam om att ha satsat på fel häst.

Ett bra tips brukar vara att satsa på den hästen som är mest het i värmningen, springer å rullar å bryter,, många vinnara har jag fått genom att spela på den hästens som ser mest bedrövlig ut i värmningarna.

Som ngn klok sa,, dom brukar skärpa till sig när det blir allvar.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 765
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 229
Senast: iiantazie
·
Trav Egentligen kanske det inte har blivit något problem av detta ännu, men jag gruvar mig lite över detta. Tre gånger har min häst gått...
Svar
11
· Visningar
1 688
Senast: Tagliabue
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka