Starta i tävlingsmässigt skick?

Gabbi

Trådstartare
Under elitloppshelgen slantade jag in lite på en häst jag inte kände till, som jag ännu inte hade sett på banan. Den var inte favorit, för det ger inte mig så mycket att hämta ut 1,4 gånger insatsen.

Inför loppet kommer sedan 12 hästar in på banan varav 11 ser ut som genomsnittliga hästar, och en sticker ut på lång väg som oengagerad, letargisk, trött, den riktigt lunkar. Ja, ni gissar rätt, givetvis "min" häst. Ja, tänker jag, men det måste ju bara vara stilen, den måste ju vara lika mycket förberedd som de andra. Loppet startar och ett halvvarv efter de andra lunkar "åsnan". Helt sist i mål, den slutade loppet lika letargisk som den började.

Jag undrar, nu för tiden måste man ju tom informera spelarna om hur hästarna är skodda osv, allt för att de ska kunna göra så bra val som möjligt. Finns det i all denna informationsmängd inget krav på att ställa upp med en häst i så pass bra skick att den åtminstone har en rimlig möjlighet att vara med i loppet? Är det mer intressant att veta att nr 3 nu går med framskor, än att spelarna får veta att nr 12 inte har på en bana att göra?

Sv: Starta i tävlingsmässigt skick?

Jag vet inte riktigt hur du menar?
Men du skulle vilja ha ett medium som kan tala om att den lata sega hästen kommer tända till i loppet eller inte och den som dansar fram i värmining o ser ut som en rund mille, faktiskt inte alls har lust att springa idag?

Finns ju alla sorter och det är ju svårt veta om man inte känner till hästen sen tidigare o hur den brukar bete sig i värmning o defilering...
Men lyssnar man på för snacket så brukar man ju få reda på en del sånt...

Jag undrar mest varför man väljer att lägga pengarna på den ende som inte ser bra ut? :confused:

Jag undrar mest varför man väljer att lägga pengarna på den ende som inte ser bra ut? :confused:

Öh, fast det skrev jag ju? Jag hade inte sett hästen. Inte tidigare, inte i värmningen, men något var det väl som tilltalade mig...(Minns faktiskt inte vad..)

Jag vet inte riktigt hur du menar?
Men du skulle vilja ha ett medium som kan tala om att den lata sega hästen kommer tända till i loppet eller inte och den som dansar fram i värmining o ser ut som en rund mille, faktiskt inte alls har lust att springa idag?

Finns ju alla sorter och det är ju svårt veta om man inte känner till hästen sen tidigare o hur den brukar bete sig i värmning o defilering...
Men lyssnar man på för snacket så brukar man ju få reda på en del sånt...

Nej, jag menar såhär. Jag undrar helt enkelt varför man åker och selar ut en häst som ser ut som en rullig melon och uppför sig som en sådan. Det är inte rättvist mot spelarna. Nu ser jag mig inte som någon extremspelare, och det var inga större summor jag hade satsat heller, men jag anser att alla hästarna i programmet bör vara i tävlingsmässigt skick, annars strykas. Dvs, alla ska köras för vinst. Sedan är det trav och allt kan hända. Hästen i ledningen kan vika ner sig, osv men den här hästen var ovillig från den minut den satte sina hovar på banan tills de körde av. Det finner jag lite ironiskt när seriösare spelare än jag själv kräver information i stil med om hästen druckit efter transporten, hur den är skodd och vad den gjorde på 1500 m i värmningen.

Men du får ju den informationen om du lyssnar på t ex värmningstipsen på banan.
Även tränarens information kan du få via tidningar, internet osv...

Om hästen för dagen ser ut som en rullig melon så brukar ju det nämnas och kommenteras precis som om den ser ut som en miljon o bara glänser?

Så infon brukar ju finnas där om man lyssnar o söker den.

Om du inte sett hästen och inte tagit reda på något om hästen och spelar på den så tycker jag faktist att du får skylla dig själv.. Även om man bettar på en häst som brukar gå bra kan ju dagsformen va helt skit den dagen och hästen vill inte.

Om du inte sett hästen och inte tagit reda på något om hästen och spelar på den så tycker jag faktist att du får skylla dig själv.. Även om man bettar på en häst som brukar gå bra kan ju dagsformen va helt skit den dagen och hästen vill inte.

Det var inte till mig va? ;)

Jag kan leva med det i detta fallet, men jag håller inte med dig. Om jag står på ICA och vill göra en V7a i sista sekund tycker inte jag att jag ska behöva åka till valla för att se värmningarna, utan jag tycker det ska finns en minsta gemensamma nämnare för hästarna, och detta ska helst inte vara att de har fyra ben, utan att de som kommer ut för start ska vara friska (banveterinär kontrollerar) och i ett allmänt tävlingsmässigt skick.

Dock, visst kan mycket hända. En praktikant kan sela ut hästen fel och den tappar både knäkappor och bandage, det kan man inte heller skydda sig emot.

Jag kan leva med det i detta fallet, men jag håller inte med dig. Om jag står på ICA och vill göra en V7a i sista sekund tycker inte jag att jag ska behöva åka till valla för att se värmningarna, utan jag tycker det ska finns en minsta gemensamma nämnare för hästarna, och detta ska helst inte vara att de har fyra ben, utan att de som kommer ut för start ska vara friska (banveterinär kontrollerar) och i ett allmänt tävlingsmässigt skick.

Dock, visst kan mycket hända. En praktikant kan sela ut hästen fel och den tappar både knäkappor och bandage, det kan man inte heller skydda sig emot.

Då läser man tidningar o ser på försnack som sagt...

Vad är ditt förslag? Att det ska stå i programmet eller vaddå?
Jag fattar fortfarande inte riktigt tror jag :o

Fast jag förstår inte heller riktigt hur du menar??? Hur kan man begära att ett djur, som inte kan prata, ska vara i toppskick varje gång? Enligt reglementet så ska tränaren se till att hästen är i tävlingsmässigt skick, följs inte dessa får hästen oftast 5 dagars anmälningsförbud + friskintyg och det brukar följas. Bara för att man spelat en häst och den kommer sist behöver man inte tjura ihop, trots allt är det definitivt inte roligt som tränare att plocka ut hästen i dåligt skick heller, det är pinsamt när hästen kommer sist på ett dåligt sätt, men det finns dock oftast anledningar, som bara kommer fram i loppet när hästen är dåligt, till att den är dålig. En sådan anledning kan vara en begynnande infektion, syns inte innan men kommer fram och syns på prestationen i loppet. Svårt att se vad man än gör för undersökningar om hästen är på väg att få en sådan, som är ganska vanlig idag.

Att hästen såg lat och oinspererad ut... Tja, det kanske den brukar göra? Hästen har säkert gjort en hel del bra lopp för att bara få plats under elitloppshelgen så ägarna var säkert väldigt besvikna på den prestationen...

Bara för att man spelat en häst och den kommer sist behöver man inte tjura ihop, trots allt är det definitivt inte roligt som tränare att plocka ut hästen i dåligt skick heller, det är pinsamt när hästen kommer sist på ett dåligt sätt, men det finns dock oftast anledningar, som bara kommer fram i loppet när hästen är dåligt, till att den är dålig. En sådan anledning kan vara en begynnande infektion, syns inte innan men kommer fram och syns på prestationen i loppet. Svårt att se vad man än gör för undersökningar om hästen är på väg att få en sådan, som är ganska vanlig idag.

Att hästen såg lat och oinspererad ut... Tja, det kanske den brukar göra? Hästen har säkert gjort en hel del bra lopp för att bara få plats under elitloppshelgen så ägarna var säkert väldigt besvikna på den prestationen...

Jag har givetvis inte tjurat ihop över några förlorade tjugor, men jag funderar ganska mycket, och då råkade det här bli en av de saker jag funderade över.
Det är möjligt att det är som du säger, att den brukar se sådan ut med ändå prestera bra, och att något särskilt gjorde att den sprang som den såg ut just i detta lopp. Bra kusk hade den också.

Vad är ditt förslag? Att det ska stå i programmet eller vaddå?
Jag fattar fortfarande inte riktigt tror jag :o

Jag har inget förslag, jag funderar bara. Funderar över ironin att man å ena sidan måste lämna jättemycket information om vissa saker, medan andra saker som i slutändan spelar en större roll är betydligt svårare att ta reda på. I just det här fallet hade jag kunnat se att hästen såg slö ut i värmningen, men som Cambrie säger, tänk om den brukar se slö ut men tända till i loppet?
Om hästen haft infektion i kroppen tex som ingen märkt tycker jag att det gör mindre, än om folk anmäler hästar dit de inte hör hemma bara för att det är kul att starta dom på valla. Nu var ju detta elitloppshelgen så förhoppningsvis var det något oväntat som drabbat hästen.

Angående det där med att lämna massor av information...

Med den uppsjö av skor det finns tycker jag det är rätt tveksamt om spelarna verkligen har nytta av barfota-infon.

Men det är mitt personliga tyckande.

Jag har inget förslag, jag funderar bara. Funderar över ironin att man å ena sidan måste lämna jättemycket information om vissa saker, medan andra saker som i slutändan spelar en större roll är betydligt svårare att ta reda på. I just det här fallet hade jag kunnat se att hästen såg slö ut i värmningen, men som Cambrie säger, tänk om den brukar se slö ut men tända till i loppet?
Om hästen haft infektion i kroppen tex som ingen märkt tycker jag att det gör mindre, än om folk anmäler hästar dit de inte hör hemma bara för att det är kul att starta dom på valla. Nu var ju detta elitloppshelgen så förhoppningsvis var det något oväntat som drabbat hästen.

Det var ju det jag menade tidigare, att hästar ser olika ut i värmning o defilering o informationen om det finns i försnacket t ex. Där brukar det komenteras om hästen ser ut som vanligt eller sämre/bättre. Så visst finns informationen.

För att det är kul på valla?
Kom hästen med elitloppsdagen, så lär det inte varit en häst som man startar för att det är kul på valla, utan det är ju hyffsat höga krav på hästarna den helgen..

Men som tränare skulle jag gärna ha hästar som ställer sig med benen i kors de dagar de inte har lust att tävla, det skulle spara mig massor av tid, pengar, enerigi och nervositet ;)

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 765
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 229
Senast: iiantazie
·
Trav Egentligen kanske det inte har blivit något problem av detta ännu, men jag gruvar mig lite över detta. Tre gånger har min häst gått...
Svar
11
· Visningar
1 688
Senast: Tagliabue
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka