Starta hästverksamhet. *låångt*

L

Lantlolla

Hejsan. alltså jag måste få skriva av mig, och få lite tips inför framtiden!
Det är såhär att i helgen så pratade jag och mamma, ja om vad som kommer hända med min pappas och farbrors gård när farbror inte längre orkar med att sköta korna och allt runt omkring. Det hela kommer bli för mycket för min far, som tydligen ifårn början inte ville jobba på gården alls!
Så säger min mamma att när jag va yngre så ville jag starta ett stuteri ( vill väl alla småtjejer, med fölen och hästarna och ALLT), nu menar hon helt enkelt att jag ska göra en affärsplan på de hela, och senare lägga fram det för min pappa och farbror, så att jag kan börja nästan med en gång när detta inte orkas med längre.

Men vafasen, vad ska man tänka på? Okej att vi har haft mjölkkor, så de blir ju till att bygga om. och vi har två ladugårdar ja, den ena används och den andra inte! Vi har MASSVIS med skog och marker.

Och ju mer jag ätnker på detta, visst vore det härligt. För jag vill inte direkt att markerna ska säljas, detta är ju mitt hem. Men det är stort så det måste ju brukas längre fram också!

Så ja, vi tar vårt egna hö och ensilage nu, samt havre. Jag menar om man hade fortsatt med det, så blir de ju iaf endel kostnader mindre. Klart maskinerna ska ju underhållas, men ändå!

Det hela kanske vore något. Men vad ska jag tänka på? Mer än att jag ska få inkomsterna till att stiga över utgifterna. Men de kommer ju inte bli så ibörjan då saker och ting måste byggas om! Visst att jag och pappsen kan göra mycket själv. Mycket men inte allt!

Så snälla bukefolket, skriv ner lite om ja hur de gick för er när ni startade eget! Vad man ska tänka på osv!

Tanken är ju då att jag vill ja föda upp hästar, men ja ingen speciell ras. Inte som jag tänker på nu iaf! :P

Sv: Starta hästverksamhet. *låångt*

Rent krasst kan du inte räkna med att få någon direkt inkomst på att föda upp hästar, så du bör ha en annan bisyssla som drar in pengar alternativt en sponsror.

Vilken typ av hästar tänker du föda upp? Ridhästar? Travhästar? I vilken omfattning? Hur ska de utbildas och av vem? I vilken ålder ska de säljas? Hur ska du ha råd att köpa in ston och var ska du hitta dem?

Många frågor att fundera på innan man överväger att starta eget tyvärr! Och även om man kan göra mycket själva så kostar allt i byggnadsväg mycket pengar, materialkostnaderna stiger hela tiden...

Med mycket mark och stroa hagar kombinerat med hästuppfödning tänkre jag genast på Hjemskyl. Detta är en gård som inackorderar hoppston och deras avkommor och tar hand om fölninger och utbildning av unghästarna. Det som är speciellt med Hjelmskyl är att både fölston och unghästar går i stora lösdrfitshagar med gånag och hinder som uppmuntrar hästarna att röra sig och hoppa. Detta skall enligt gårdens filosofi göra hästarna till bättre hopphästar.

Kan du tänka dig någon sådan verksamhet och om du har kunskapen eller kan anställa någon som ha kunskapen iallafall under fölningssäsong så tror jag på konceptet. Hjelmskyl har en hemsidan, har inte adressen nu...

Att satsa på avel själv är dyrt och går tyvärr väldigt sällan med vinst, det är helt enkelt lönsammare att ta hand om andras hästar.

Lycka till med ditt företagande!

Häls Embla

mm, de vore ju något. tänkte även på inakording. menar har två stora ladugådar, båda har ganska bra takhöjd, den är lite högre än den lägsta. men det går ju att höja.

Nåja många år kvar, men gäller ju att vara beredd... så fler tips och kommentarer uppskattas = )

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 194
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka