starta företag..

A

annizz

Måste man ha en utbildning för att starta ett företag?
Jag har hållit på med hästar sen jag var liten och tränat många unghästar och tävlat mycket, jag vet mycket om den branschen som jag vill starta företag i, jag har kontakter och bra referenser. Men måste man ha gått tex hippologutb eller någon annan utb?
Hur ska man marknadsföra sig om man inte har en utb, om man sätter ut en annons så kanske dom inte tar en så seriöst om man inte har en utb..
Och så en sak till, jag skulle vilja köpa en gård men om man är 22 år som jag är, kan man då ta lån? och hur mycket kan man ta?

Sv: starta företag..

Ang lån så är det ju upp till banken, har du fast jobb vad ligger din årslön på osv. jag är 23 och min sambo 23 vi ska nog köpa gård nu runt 1.5 milj om vi får godkänt får se vi fick ta ett lån på 1 milj för 2 år sedan.

utbildning behöver man juh inte för att starta ett företag: emn kan avra bra om man kan företagsekonomi. Inte helt lätt o jgöra bokföringar o så, inte billigt att leja ut heller.

Ang. lån. Jag som är 20 år med fast jobb med en inkomst mellan 11000-16000 efter skatt/per månad får inte ett lån mer än på 300.000. Sen beror det där helt på bankerna. Hur lätt det är att sälja sen? Hur attraktivt läget är? Hur stor inkomst du har? Tidigare lån ( ej betalde lån ännu) ? Även små lån gör mycket. Hur mcyket skog det finns, bra skog som går att avverka o du akn få in pengar för att betala av lån, dessto större lån kan du få (här uppe iaf).

Ja mycket spelar in. Kontlata din bank och begär att få ett lånelöfte. Då ser du juh hur mcyekt du får låna.

Starta litet vid sidan av ett vanligt jobb. Då hinner du lära dig bokföring och skatteregler samtidigt som du bygger upp en kundkrets. Att "kasta sig på djupt vatten" innan man kan simma kan fungera men man riskerar att stå med en hel del skulder om det inte går bra. Att köpa och framför allt äga gård innebär mycket mer än att bara hålla på med hästar. Jag tillbringar min mesta tid med underhåll av maskiner, anläggningar och byggjobb. Visserligen ser jag djuren oftare nu än när vi har gård men man ägnade nog hästarna lika mycket tid när vi hade dem uppstallade.

Att driva eget kan vara ensamt, visserligen träffar du kanske många människor men de faller i fyra kategorier: kunder, leverantörer, konkurrenter och myndigheter. Ingen av dessa hamnar i kategorin "kompis" även om du är vän med alla.

Vi äger en gård och det fungerar ekonomiskt eftersom vi har två heltidslöner från andra jobb...

Nej, men ska man träna hästar är det säkert ganska bra att ha utbildning i just det.

Bostadslån behöver du ha ett fast jobb - eller någon som har det som går i borgen för dig.

Att försörja sig på hästar är inte lätt, särskilt om man inte är etablerad. Mitt tips är att börja i liten skala och känna efter vad som funkar - innan man sitter med skulder upp över öronen. När man känt sig för i 1-2 år kan man sedan bestämma hur mycket man är beredd att satsa och tror på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 695
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama