Sv: Starta företag - sälja hästsaker i webbutik
Du får börja med att registrera en firma och efter som du tänker ha import från Indien till EU så är bra om du skaffar dig utbildning i tullhantering. Finns kurser t ex genom Tullverket.
För det finns en hel del att tänka på när man importerar till EU. Saker som vilken garvningsmetod är använd till lädret och från vilka djurslag kommer det. Du kommer nämligen att få det som kallas för produktansvar för alla varorna. Så om något av det du tar in på någotvis skadar eller kan skada användarna så är det på ditt ansvar.
Du ska också tänka på att det kommer att komma till tullavgift på varorna. Tullen räknas ut på den samman slagna summan av inköpspris, frakt och försäkring. Moms får du sedan betala på summan av inköpspris, frakt, försäkring och tull.
Det kan också finns licenser och restriktioner på vad du får ta in beroende på EU:s handelspolitik och annan lagstiftning
Om varorna kommer med båt så kommer de också troligen med container. Om det inte är så mycket att kan fylla en hel container själv kan köpa en tjänst med samlastning via det rederi som står för sjöfrakten. Ofta slutar sedan deras ansvar vid gränsen och du får själv eller genom ett ombud anmäla dina varor till förtullning hos tullen. Om du gör det själv så kan du antingen ansöka om att få kredit hos Tullverket eller så får du betala kontant när du hämtar varorna. Om du använder ett ombud så har de kredit hos Tullverket och då är det med ombudet du får göra upp med hur du ska betala.
Lite kommer det också att hänga på under vilka leveransvillkor som du får vid köpet i Indien. Finns en hel massa olika leveransvillkor där CIF eller FOB nog är det vanligaste CIF står för kostnad, försäkring och frakt som innebär att fakturan innehåller alla de kostnaderna. FOB står fritt ombord och då får lägga till kostnaderna för frakt och försäkring. Finns en massa olika villkor som en affär kan göras efter allt från att priset bara avser varan direkt vid fabriken till att allt ingår ända fram innanför dörren hos köparen.