Starta företag - sälja hästsaker i webbutik

kolblakkur

Trådstartare
Hur gör man om man vill starta en webbutik? Har hittat en återförsäljare i Indien. Hur gör man med frakten av varorna? De lär komma med båt, men hur hämtar man ut dem? Det gäller lite större saker, t.ex. sadlar. Får man hämta det i hamnen eller ska man överlåta det till ett frakbolag? Hur gör man med betalningen av varorna, samt frakten?

All info av intresse!

Sv: Starta företag - sälja hästsaker i webbutik

Du får börja med att registrera en firma och efter som du tänker ha import från Indien till EU så är bra om du skaffar dig utbildning i tullhantering. Finns kurser t ex genom Tullverket.

För det finns en hel del att tänka på när man importerar till EU. Saker som vilken garvningsmetod är använd till lädret och från vilka djurslag kommer det. Du kommer nämligen att få det som kallas för produktansvar för alla varorna. Så om något av det du tar in på någotvis skadar eller kan skada användarna så är det på ditt ansvar.

Du ska också tänka på att det kommer att komma till tullavgift på varorna. Tullen räknas ut på den samman slagna summan av inköpspris, frakt och försäkring. Moms får du sedan betala på summan av inköpspris, frakt, försäkring och tull.

Det kan också finns licenser och restriktioner på vad du får ta in beroende på EU:s handelspolitik och annan lagstiftning

Om varorna kommer med båt så kommer de också troligen med container. Om det inte är så mycket att kan fylla en hel container själv kan köpa en tjänst med samlastning via det rederi som står för sjöfrakten. Ofta slutar sedan deras ansvar vid gränsen och du får själv eller genom ett ombud anmäla dina varor till förtullning hos tullen. Om du gör det själv så kan du antingen ansöka om att få kredit hos Tullverket eller så får du betala kontant när du hämtar varorna. Om du använder ett ombud så har de kredit hos Tullverket och då är det med ombudet du får göra upp med hur du ska betala.
Lite kommer det också att hänga på under vilka leveransvillkor som du får vid köpet i Indien. Finns en hel massa olika leveransvillkor där CIF eller FOB nog är det vanligaste CIF står för kostnad, försäkring och frakt som innebär att fakturan innehåller alla de kostnaderna. FOB står fritt ombord och då får lägga till kostnaderna för frakt och försäkring. Finns en massa olika villkor som en affär kan göras efter allt från att priset bara avser varan direkt vid fabriken till att allt ingår ända fram innanför dörren hos köparen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 227
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Hejsan! Försöker leta svar men hittar inget, så vart vänder man sig då? ;) Vi köpte i somras ett hus där det tydlig står i pappren att... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 782
Senast: astronaut
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 589
Senast: Cilva
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka