Starta eller vänta

Sv: Starta eller vänta

Som vanligt går jag lite mot strömmen :D
Jag skulle nog för hästens skull tränat mer innan jag åker ut....

På tävling tycker jag att hästen skall känna sig väldigt duktig och verkligen klara av vad man begär.

Allt för självförtroendet, utstrålningens skull !!

Fast just det styr man ju HELT själv! Jag håller helt med dig att hästen ska känna sig duktig och klara det men begär.

men om hästen t ex inte klarar galopp i ändamålsenlig form, jag då låter man bli att kräva det och låter den gå friare/högre/djupare/vad den nu klarar än så länge. Begär inte mer än den klarar av.

och sen berömma massvis, även om procenten var långt under 50%.

HÄSTEN har ingen aning om vad som står i protokollet, HÄSTEN har ingen aning om vad skillnaden mellan att gå in och få en rosett eller att inte få någon rosett är.

Det är RYTTAREN och enbart ryttaren som styr om hästen ska känna att den varit superduktig och klarat av allt man begärt. Och att inte begära mer än den klarar.

Jag skulle ju debuterat fbldonnan i helgen om hon inte skadat sig. Hon har/hade grava problem med höger galopp, och min plan var helt enkelt att endera inte ens begära höger galopp och ta en nolla på den bedömningspunkten, eller att om fattningen blev fel låta henne rulla i vänster och ta nolla/låga poäng. Istället för att 'bråka' med henne och hon skulle behöva bli stressad över att inte kunna göra rätt.

Och alla andra skulle ju se/veta att 'där gick den där galoppdelen käpprätt åt helvete'. Men HÄSTEN skulle inte ha en aning om det om inte jag förmedlade det.

Däremot, om man som ryttare inte kan släppa prestationskraven, och bara rida för att ge hästen en behaglig resa och upplevelse och skita helt i poängen - då är det bättre att inte starta. För det är ryttaren som är helt avgörande för om hästen känner sig duktig och bra eller ej - oavsett vad den presterat.

Det var standard på min :D, vit plastpåse i diket:eek:, men trängas med timmerbilar, skördetröskor mm på smala grusvägar, rörde honom inte i ryggen. Han kunde vara lite läskig eftersom hon ansåg bilar som totalt ofarliga kunde han om han var på sitt spökhumör sladda ut med rumpan i vägen om han plötsligt fick syn på en farlig fläck i vägkanten:cool:

Den här däremot har stenkoll på allt som händer och hur vägen ska se ut och om det sker minsta förändring, tex att nån flyttar en vedhög, eller en skylt och lämnar tomt utrymme. :eek::rofl::rofl: Jag brukar sitta och småskratta åt hennes minspel när hon ser nya förändringar.

Låter som de är av samma modell ;) Jag vet inte riktigt om han helt hämtat sig från den traumatiska upplevelsen av när vi bytte soptunna för två år sen ;) Saker ska minsann stå där de alltid stått, och se ut som de alltid gjort, annars är det LÄSKIGT.

Snöhögar och timmerstaplar ska man aldrig underskatta faran av, det KAN bo troll i dem :devil:

Sista dressyrstarten vi gjorde så gjorde vi vårt bästa program någonsin, halva programmet. Sen fällde en utställare ner rampen på en transport ½ meter från banan (mot banan) och han tappade koncepterna och fick ett frispel precis en fattning, och det tog hela långsidan att få honom kontaktbar igen, lagom tills vi var - bokstavligen - back on track, så får han syn på en FJORDING utanför banan på kortsidan. Där någonstans var det totala sammanbrottet ett faktum.. Samma fjording hade han två veckor innan sett målad i neonfärger med en punkare på ryggen vid en maskeradhoppning utan att bry sig..

De är inte så logiska de små liven ;)

problemet är ju då att det inte alls alltid blir som man tänkt sig.
hästen känns bra hemma...hästen kan kännas hemsk på tävling.
därav miljöträning. Det är bättre hästen flamsar runt lite om den är orutinerad. Dessto tråkigare om den gör det om den känns kanon på träning. Det betyder att miljöträningen saknas. Vissa hästar kan behöva titta på dressyrstaket ett par ggr,,blomsterarregemang, högtalare, massa folk, hästar etc..sånt som kanske inte finns hemma när man tränar.

Håller med ;)

Sen håller jag med alla om att man inte ska kräva mer än vad hästen klarar, när jag var iväg valde jag att rida på hästens nivå, valde tex. en låg form i galoppdelen för att hon känner sig trygg där, tryggheten gjorde att hon ville visa upp sig och ja det finns 8or i protakollet, men det är bara en bonus för mitt självförtroende till nästa gång det vet ju inte hästen om, hon vet bara att jag var glad och tyckte hon var duktig. De flesta programm under La nivå går att rida på ett sätt så att "de passar hästen" så länge man inte har för avsikt att placera sig.

Jag tycker du ska åka!
Det är ju både miljöträning, du får chansen att känna hur hästen (och du) beter sig i tävlingssituationer OCH du får goda råd av domaren efteråt vad du ska öva på, ta det som en träningstävling, ha roligt!
Ta galoppen som "vanligt", kräv inget extra och beröm!
Klart man vill visa en häst som kan och allt ska vara perfekt, men det är ju er första tävling tillsammans (som jag förstått).
ÅK! :D

Mia

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 639
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 304
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar