Starta eget bidrag!

Sv: Starta eget bidrag!

Hör med Arbetsförmedlingen. De har frågat mig vid ett par tillfällen om jag är intresserad av att starta eget företag och om jag vill söka bidrag för detta. De kan säkert hjälpa!

Det finns lite olika beroende på i vilken situation man är. Men de brukar vara på ca 30% av det kapital man själv kan få fram. Man kan få bidrag via arbetsförmedlingen, kommunen och t ex Trygghetsstiftelsen.

Starta eget bidrag är väl det man får via arbetsförmedlingen. Bidraget är samma som det A-kassebelopp man är berättigad till, har jag för mig.

Kan man få det om man vill starta företag på sidan av sitt ordinarie arbete, eller är det bara för arbetslösa?

Mia_R skrev:
Kan man få det om man vill starta företag på sidan av sitt ordinarie arbete, eller är det bara för arbetslösa?

Starta egetbidraget får man bara om man är arbetslös och inskriven på AF. Vad jag vet finns det inga andra bidrag som kallas starta egetbidrag, men rätta mig gärna om jag har fel.

Det låter ju både troligt och logiskt, men finns det inte något bidrag för att få fler kvinnor att starta eget? Eller har det kanske funnits men tagits bort? :confused:

Det finns en hel del olika bidrag, som kan kallas för "starta eget" bidrag. Vilket eller vilka man kan få är beroende på under vilka omständigheter som man startar eget. Sådant som om man är arbetslös, riskerar att bli arbetslös, vill starta i en kommun med högarbetslöshet etc.
En del bidrag ger en inkomst under en visst tid och den brukar motsvara a-kassa eller den lön man skulle fått på sitt gamla arbete (som man hade innan man blev uppsagd). Andra typer ger en viss procent av ett startkapital för att starta eget. Dessa bidrag kan man få utan att vara arbetslös men man måste i de flesta fall kunna visa upp en ordentlig handligsplan och kalkyl.
Sedan finns bidrag för redan verksamma företag t ex jordbruk som vill starta upp nya bisysslor på det gamla företaget eller ändra inriktning.
Det är en djungel!

Liknande trådar

Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
400
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Molly Fogelberg, 14, från Råby utanför Nyköping hade svårt att hitta sommarjobb i år. Då bestämde hon sig för att skapa ett eget – en...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Har en batteridriven Bosch grästrimmer som plötsligt inte startar. Batteriet är laddat och fungerar på andra maskiner. Har någon tips på...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rie
·
Fordon Vad har ni för bilar? Vi behöver köpa en till bil i familjen och är ute efter en prisvärd, bränslesnål bil som är pålitlig och alltid...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 840
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar