starta d-ponny i kat C?

B

Bellson_

på en hopptävling, om man bara vill hoppa t.ex L:b med sin d-ponny och om man tycker det är onödigt att åka iväg för att bara rida en klass, får man då starta i kat C utan tävlan, alltså bara rida klassen?
hoppas någon förstår vad jag menar:)

Sv: starta d-ponny i kat C?

Men alltså, LB för C ponny är ju 90 cm , varför inte bara hoppa LC = 90cm och sen LB med D ponnyn ? :confused:

Okej då förstår jag :p Men svaret är Nej men får inte starta
i annan kategori även om det är utan tävlan, tyvärr

på en hopptävling, om man bara vill hoppa t.ex L:b med sin d-ponny och om man tycker det är onödigt att åka iväg för att bara rida en klass, får man då starta i kat C utan tävlan, alltså bara rida klassen?
hoppas någon förstår vad jag menar:)

nej det får man inte. skulle bli enormt rörigt om var och varannan ryttare tävlade utom tävlan.

Om man vänder på det då, får man starta en c-ponny tillsammans med d-ponnyerna? (inte för att jag hade tänkt det, men blev lite intresserad nu :angel::D )

fast bland dressyr är det en bponny som startar bland c, fast i tävlan.. Kanske beror på att de programen inte finns för b egentligen..

Men den kan ha klassat upp B-ponnyn till c-ponny t.ex på grund av att ryttaren är äldre än 14 år, men fortfarande vill tävla sin b-ponny.
det är samma med D-ponnyer... de kan man klassa upp till storhäst och tävla mot de stora...en bakant har gjort det på grund av att hon är över 18, men fortfarande vill tävla ponnyn och den har inget problem att gå mot de stora hästarna.

Men när du klassar upp en ponny så kan du inte sedan klassa ner den igen med samma ryttare

ah, fast 14 är hon inte, ekipaget är bara utomordentligt bra, och det är bra rutin för tjejen att ha ridit dom klasserna!

Men den kan ha klassat upp B-ponnyn till c-ponny t.ex på grund av att ryttaren är äldre än 14 år, men fortfarande vill tävla sin b-ponny.

kan man verkligen göra så? har jag aldrig hört talas om faktiskt. Att man kan klass upp till storhäst vet jag men inte att man kan klassa upp ponnykategorier... men det kanske man kan, har ju aldrig varit i behov av det iomed att jag tävlar häst så har aldrig lärt mig hur det är:p

kan man verkligen göra så? har jag aldrig hört talas om faktiskt. Att man kan klass upp till storhäst vet jag men inte att man kan klassa upp ponnykategorier... men det kanske man kan, har ju aldrig varit i behov av det iomed att jag tävlar häst så har aldrig lärt mig hur det är:p

Nej, man får inte ta upp B-ponny till C-ponny. Hade en kompis som försökte, men inte fick igenom det. Ponnyn skulle slutmätas det året dessutom, och hon fick inte mätmännen att få hästen till 130,1 cm - den var 129,6 cm. Så jag tror att de är ganska hårda på det där.

fast bland dressyr är det en bponny som startar bland c, fast i tävlan.. Kanske beror på att de programen inte finns för b egentligen..

Fast det brukar ju inte vara så många B-ponnyer som tävlar dressyr så kategorierna kanske bara brukar slås ihop när hon är med?

Ofta (hos oss iaf) är det så få B-ponnyer anmälda att man lottar ihop dem med kat C för att få ihop en klass.

Den Henchen syftar på är B-ponnyn Findus. Den går med C-ponnyerna då den utklassat B-ponnyerna och jag gissar att hon vill rida högre program och kanske NM?
Precis som C-ponnyn Favorite Love gick med D-ponnyerna förra året för att få gå EM. Precis som Juno Rory gjort.

Precis! Det är den ponnyn jag tänker på. Hon vill som sagt rida högre för att få rutin och liknande!

Det tycker jag dessutom är ett utmärkt vis. Ponnyn och dess ryttare har klart och tydligt visat att de är överkvalificerade i B-ponnyernas program och väljer att utveckla sig i högre program. Och att då få möjligheten att rida internationellt gör ju inte saken sämre ;)

Jag instämmer totalt! Efter att ha vunnit det mesta och slår b.ponnyer hela tiden är det väldigt bra för detta ekipaget att dom får göra så! Sen att hon vinner över c-ponnyer också, det bevisar ju bara att ekipaget är grymt duktiga!

Det är ju inte särskilt kul för övriga B-ponnyekipage att "veta" att de aldrig kan vinna heller. Precis som det inte blir någon utmaning för en duktig att harva runt i LA-klasser hela tiden.

Nej precis! Det är ju inte roligt att tävla längre då.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix