Starta allting på nytt

F

fiolfikus

Hej!
Jag har haft ett hästuppehåll på ett par år.
Nu har jag börjat igen med att ta hand om en häst någon, några dagar i veckan.
Jag funderar lite på hur jag ska börja.
Jag vill ta allting i min och hästens takt.
Jag är orolig att jag ska bli skrämd om något händer (hästen eller jag skadas), eller något annat.

Jag undrar om någon har några tips på hur jag ska sakta bygga upp mig själv och hästen tillit till mig så jag kan bli säker när jag sedan hanterar hästen och rider?

Har tänkt mig ungefär en månads promenader och lek kanske.. Och sen lite skrittande..

Sv: Starta allting på nytt

Kul att du tar upp ditt intresse igen! ;)

Jag tycker det låter bra som du skriver, att börja från marken. Har du tillgång till inhängnad paddock/ ridhus är ju detta ett ypperligt tillfälle att starta med lit NH. Finns massvis av Nhtrådar här på buke :)
Det räcker med att börja med enkla övningar som att följa efter, stanna när du stannar springa efter dig över lite bommar mm. Sedan om du känner dig osäker inom ridningen kan du ju alltid be någon gå med dig i början om möjligheten finns?

Tack för ditt svar!
Jo, jag har funderat lite kring Nh. Tänkte läsa en del och pröva massor.
Jag har tillgång till en massa fina ridvägar och en paddock, så det känns som om jag har en massa möjligheter.

Men jag funderar mycket kring min egen osäkerhet.
Jag vill helst inte ha någon med mig, då jag känner att det skulle vara lite i vägen för mig och hästen nu i början.
Jag hoppas att det kommer med tiden.

Just nu kämpar jag lite med "hur var det man tränsade igen?"-grejer.. :o
Dock verkar ju stallsysslor sitta i ryggmärgen och jag kan nog mer om jag bara gör det automatiskt.

Och när hästen reagerar på något (ex.läskig grej i skogen) och jag blir osäker för att han blir osäker, vad gör jag då?
Jag är så rädd att jag trissar upp honom mer!

Och när hästen reagerar på något (ex.läskig grej i skogen) och jag blir osäker för att han blir osäker, vad gör jag då?
Jag är så rädd att jag trissar upp honom mer!

Behåll lugnet!:)

Jag gör nog lite olika beroende på situation men det mest vanliga (om man nu leder) är att jag bara fortsätter gå i samma takt, med samma andning och inte låtsas se det farliga.
Jag föredrar att leda på slakt, lite längre grimskaft.

Skulle det däremot vara något som jag absolut inte kan missa att reagera på;) så kan jag smeka hästen över halsen, låta den titta till och prata vänligt med den innan jag fortsätter att gå.

Men ignorera-metoden tycker jag är allra bäst!

Haha, jag ska spela så lugn jag bara kan förstår jag!

Jag tänker på om man ignorerar något hästen är rädd för, är man ju ganska nonchalant mot hästen? Känns lite taskigt.
Fast det kanske ändå är bättre att visa att det inte är något farligt genom att bara fortsätta gå?
Fast då känns det inte som man "sett" hästen.

Känner mig som 12 år igen, tusen frågor om allt. :)

Förstår precis hur du känner när du säger att även du blir orolig. Det kan hända mig med, trots att jag vet vad pålle reagerar på och hur jag ska hantera situationen. Det jag brukar göra är att lugna mig själv istället för hästen, för det är oftast jag som är problemet. Försöka att prata mycket, lungnande eller kanske sjunga lite. Det låter kanske konstigt och det känns lite ovant o knäppt ibland, men det funkar :)

Sen lärde en tränare mig ett superbra knep som funkar otroligt bra på min medryttarhäst. Du kanske har sett när ston biter tag på manken på sina föl? Detta är för att lugna fölet och vi kan göra samma sak genom att "massera" med handen. Det gör jag ibland när han känns som ett vrak, och det funkar faktiskt:D

Lycka till :)

Haha, jag ska spela så lugn jag bara kan förstår jag!

Jag tänker på om man ignorerar något hästen är rädd för, är man ju ganska nonchalant mot hästen? Känns lite taskigt.
Fast det kanske ändå är bättre att visa att det inte är något farligt genom att bara fortsätta gå?
Fast då känns det inte som man "sett" hästen.

Känner mig som 12 år igen, tusen frågor om allt. :)

Där tror jag du förmänskligar hästen;). Du har som ledare sett hotet och ansett att det inte är någon fara så det är bara att fortsätta gå. Jag skulle inte bry mig det minsta om hästen ormade undan sin kropp när den gick förbi hotet utan bara släppa efter lite på grimskaftet och fortsätta gå själv.

Det kommer att gå bra det här!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar