Start av akvarium, tips!

Sv: Start av akvarium, tips!

:crazy: Ja, mycket fiskar... hm, lite typiskt mig.

Jag har mycket växter och den enda som jag på ett ungefär vet vad heter är en svärdsplanta, resten har jag ingen aning vad heter. Har haft i Nitrivec varje dag i ca 10-12 dagar och det verkar som det blivit bättre vatten. Fiskarna lever och ser ut att må bra vilket de gjort hela tiden utom scalarena, växterna är fina och där jag köpte de flesta växterna rekomenderade de att jag skulle behålla krukan på genom att jag hade så nystartat akvarium, växterna skulle må mycket bättre av det. Det har inte blivit några fula blad, kanske lossnat något blad men det beror nog på själva planteringen. Köpte växtnäring häromdagen också och hade i, skulle tillsättas en gång i veckan. Läser en akvariebok nu där de precis rekomenderat att inte ha i växtgödning i nystartat akvarium, det är krångligt det här.

Akvariet och alla tillbehör, grus, stenar, stockar och filter har vi lånat och det var igång innan vi lånade det. De tömde och lade sina fiskar i ett litet akvarium till flickorna och vi tog de andra tillbehören och filtret sköljdes vid rengöring. Så allt är inte helt nytt. Det kanske är därför det går "ganska" bra.

Peppar, peppar så verkar det bara bättre nu, full fart på fiskarna och jag matar sparsamt och någon dag har de inte fått nå mat alls.
Nu ska jag titta lite mer på dem, är hemma och är superförskyld och tycker det är roligt att kika på dem. Har haft mycket tid att sitta framför akvariet några dagar :)

Man behöver växtgödning även i nya akvarier, för sa fort plantorna börjar växa till sig sa använder de näringen som finns i vattnet. Anledningen till att man säger att man inte ska ha det är att om man har mycket fisk och nagra fa växter som vantrivs och inte växer (dvs inte förbrukar nagon näring) sa kan det bli övergödning i akvariet, och därmed algtillväxt. Men da är ju grundproblemet att växterna inte trivs, inte näringen i sig.

Vanlig växtnäring innehaller dessutom bara mikronäring (alltsa järn och andra sparelement), sa risken för övergödning är knappast överhängande.

Du ska definitivt inte lata växterna sta kvar i krukorna, det är mycket bättre om de kan rota sig i botten istället för att vara inklämda i mineralull. Det verkar ärligt talat inte vara sa kunniga där du köpte växterna om de tror att växterna vill växa i mineralull (eller ocksa tror de att du är sa dalig pa att plantera växter att du skulle skada dem om du försökte plantera dem) Vad har du för botten?

I början är det bäst om man har snabbväxande växter, och savida du inte har mycket bra belysning, med speciella växtlysrör, sa skulle jag skaffa växter som inte behöver jättemycket ljus, eftersom det är svart att fa dem att växa och trivas ordentligt annars. Har du växter som växer och trivs renar och syresätter de vattnet, vilket gör att dina fiskar far lättare att trivas ocksa. Dessutom sa kommer växterna da använda all nöäring som finns i vattnet, sa att det inte blir särskilt mycket alger. Förutom att det blir ett mycket vackrare akvarium. Olika växter har väldigt olika behov, sa jag skulle absolut rada dig till att ta reda pa vad du har köpt. Precis som du säkert inte skulle köpa fiskar utan att bry dig om vad det var för sort, och hur de behövde ha det för att trivas.

Här är nagra sorter som växer fort utan att behöva sa mycket ljus, är det nagra av dem som du har?

Hygrophila polysperma
Gälört (Limnophila sessiflora)
Javaormbunke (Microsorum pteropus)
Vattenspikblad (Hydrocotyle leucocephala)
Hornsärv (Ceratophyllum demersum)

Tack så mycket för råd :laugh:

Har nu suttit och läst ännu mera i akvariumböcker där de också säger att -inga krukor i akvariet :crazy: (Jag har alltså grävt ner krukorna)
De som sade det har haft akvariumaffär i mer än 30 år, så antingen missuppfattade jag dem de grövsta :o Eller så har jag för mig att det nämndes något pga att det inte fanns nå bakterier eller vad det nu var i botten så skulle växerna trivas bättre i matrialet de stod i.
Har bara vanlig grusbotten och har suttit med akvarieboken och försökt lista ut vad växterna heter... på latin... :cool: Tom det är ju svårt :o

En växt i alla fall har reda skickat iväg tre skott som vuxit sig ganska mycket och det är en växt som har långa smala blad som även ligger på ytan lite runt, runt i ett hörn. Nästa gång jag byter vatten ska jag ta bort krukorna och plantera ner växterna utan krukan. Och jag tänker fortsätta att ha i växtgödning då, sista plantan jag köpte ville gärna ha järn annars skulle den inte trivas. Peppar peppar alla fiskar lever fortfarande :D

De menade nog i sa fall att det inte var nagon näring i bottnen (det är det bakterierna gör, bryter ned bajs och matrester till näring). Snabbväxande växter tar dock vanligen upp rätt lite näring fran bottnen via rötterna, utan via vattnet istället. Sa da spelar det mindre roll hur mycket näring det finns i bottnen.

Växter trivs bättre i lite finare grus eller sand, men grövre grus gar ocksa i nödfall.

Kollade du länkarna om det var nagon av de växterna som du hade?

Jag har nu kikat på länkarna och kanske den andra länken, att jag har en sån.
Lånade en växtbok på biblioteket härom dagen och ska titta om jag hittar vad de heter.
Tack för länkarna, kommer att köpa någon mer växt och då passar ju de bra. Tänkte göra om nu i helgen när jag byter vatten, ta bort krukorna osv.

Om du inte har växtlysrör i akvariet skulle jag verkligen rekommendera att du skaffar det, gör enorm skillnad för hur bra växterna trivs! Och reflektorer. I princip kan man nästan inte ha för mycket och för bra ljus, och ju bättre ljus man har, ju roligare växter kan man ha (rödbladiga och annat fint).

Jag har nu kikat på länkarna och kanske den andra länken, att jag har en sån.

Kolla noga att det inte är Cabomba du fatt, de är tyvärr vanliga i zoohandeln men behöver jättemycket ljus för att bli fina eller ens överleva. Fina men olämpliga för normalakvariet.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 437
Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 979
Senast: cute_beast
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·
B
Övr. Djur Jag tänker köpa ett mindre akvarium att smycka vardagsrummet med nästa månad :) Dock är jag helt ny på akvarium-området och kan absolut...
Svar
4
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka