Start av akvarium, tips!

Sv: Start av akvarium, tips!

Fjärilsciklider är inte sa stora i munnen. Vi har dem tillsammans med grön neontetra (som är väldigt sma) och amanoräkor, och det gar bra.

Men det är klart, hade vi yngel skulle de säkert ga at, de har ju större munnar än tetrorna t ex.

Ja man kan ju försöka. Men som du skriver... det finns ju en risk med yngel.. sen kan man ju få en och en annan glupsk fisk vad det än är...
.. ibland kan black molly vara jäkligare än andra fiskar som är aggressiva.
Och ändå är black molly en vanlig fisk att ha i ett sällskapsakvarium

Det beror ju pa vad man har för fiskar. Vi har inga fiskar som far yngel i sällskapsakvarium, sa det är inget problem.

Aggressiva fiskar är naturligtvis dumt att ha. Det finns väl för övrigt en hel del fiskar folk har i sällskapsakvarium som egentligen inte lämpar sig sa bra?

Det beror ju pa vad man har för fiskar. Vi har inga fiskar som far yngel i sällskapsakvarium, sa det är inget problem.

Aggressiva fiskar är naturligtvis dumt att ha. Det finns väl för övrigt en hel del fiskar folk har i sällskapsakvarium som egentligen inte lämpar sig sa bra?

Ja precis, allt beror på vad man har för fiskar! Vill man föda upp yngel måste man ju vara försiktigare.
Och ja.. tyvärr finns det många som har fiskar som inte lämpar sig i sällskapsakvarium alls!
Jag hade en kund på mitt förra jobb som hade en eldstjärt tillsammans med några slöjstjärtar i ett 60 l akvarium och undrade varför slöjstjärtarnas fenor var söndertrasade.. :rofl:

Det är verkligen inget problem med algtabletter, men många kunder kom till mitt förra jobb pga deras algätare magrat av och dött. Och det är OFTAST lättare att vänta med att ha i dem, pga att det FINNS en risk att fiskarna även hinner före på algtabletten. .

Fast algätarna måste ju stödmatas ändå, ÄVEN om du har alger. Vanliga sketna grönalger på rutan är inte i närheten av vad de äter i naturen.

Ja man kan ju försöka. Men som du skriver... det finns ju en risk med yngel.. sen kan man ju få en och en annan glupsk fisk vad det än är...
.. ibland kan black molly vara jäkligare än andra fiskar som är aggressiva.
Och ändå är black molly en vanlig fisk att ha i ett sällskapsakvarium

Jag ser fortfarande inte prolemet med ciklider. Det är en enorm grupp fiskar, och man får väl välja storlek och beteende efter vad man har för förutsättningar. Jag ser inget problem med Laetacara, Apistogramma, Biotodoma, små Retroculus, Dimidiochromis, Nanochromis, Microgeophagus, Nannacara osv i ett "sällskapsakvarium."

Vänta med att mata malarna tills man släcker akvariumet då ger man malarna större chans på algtabletterna, annars kan man mata med en del grönt som ärtor, gurka/squash det matar jag med våra malar och det älskar dom:D

Aquatan ska man ha i när man startar upp akvariumet fram tills man har i fisken. Den eliminerar klor och binder tungmetaller, "bereder" kranvattnet så det blir lämpligt akvarievatten.
Används sedan vid vattenbyte.
Innan man släpper ner fisken, och sen 10 dagar efter, nitrivec, som oskadliggör nitrit och amoniak.

Har aldrig använt mig av Aquatan i min akvarium inte eller pappa som har känsligare fiskar än vad jag har.

Fast algätarna måste ju stödmatas ändå, ÄVEN om du har alger. Vanliga sketna grönalger på rutan är inte i närheten av vad de äter i naturen.

Ja givetvis, när man skaffar dem har man i algtabletter också. Men JAG tycker att det är bra att vänta med att ha i dem, för OM algtabletten tar slut pga fiskarna är det bra att det finns annat också. Sen allmänt är algätare känsliga och därför är det också bra att vänta tills allt är stabilt i akvariumet.
Angående det andra du skrev, aalla latin-namn på alla ciklider du nämnt, jätteduktig som kan, MEN som jag skrev förut också, min åsikt, att många FÅTT problem med ciklider just för att de KAN vara stora i munnen, de KAN röra runt mycket på botten, osv.
MINA erfarenheter, MINA åsikter, och det finns en CHANS att de inte funkar. Vore jag någon som skulle starta upp ett akvarium skulle jag vilja höra alla tänkbara risker som FINNS, sen om man vill prova, då är det ju ett eget val, eller hur?

Senast ändrad av en moderator:

Har aldrig använt mig av Aquatan i min akvarium inte eller pappa som har känsligare fiskar än vad jag har.

Nej många som inte använder det och klarar sig. Vissa skiter det sig helt för, men går jättebra om de startar upp akvariumet igen och har i aquatan, så, det kan funka, det behöver inte funka. Men för att vara på den säkra sidan så kan man ju prova. Eller inte, om man väljer det. :)

Vi har startat upp ett akvarium. Vad ska man tänka på att göra innan fiskarna inhandlas.
All inredning är klar och många växter finns, ska köpa två till och sätta på andra kortsidan bara. Jag har för mig att vi använde salt när vi hade akvarium för 20 år sedan, men hur mycket till en liter vatten? Ska det vara utan jod?

Det är tänkt att det ska vara lite vanliga fiskar som kardinaltetra, scalarer, någon mal, svädbärare osv.
Vill ha tips på fiskmat, vilken sort är bra. Tänkte sätta i en såndär syresten (luftsten), tips på bra pump. :)

Syresten är inte så bra för växterna, den släpper ut en del CO2 vilket växterna behöver. Resulterar väl i att växterna växer långsammare och på så sätt hinner algernas växtlighet öka. Kanske går att ha en liten syresten som inte bubblar så mycket, utan bubblar bara lite grann. Prova dig fram.

Sanningen är att du skriver en hel del konstiga saker, och inte riktigt verkar veta vad du pratar om. Att jag nämner namn på släkten på fisk har inget med att vara duktig att göra, det är för att man själv ska kunna söka info om dom och inse att de inte uppfyller dina kriterier om yngelätande galna fiskar. Isåfall borde man ju inte rekommendera någon att skaffa tetror heller, eftersom pirayan är en tetra. De är ju inte heller snäll?

Angående det andra du skrev, aalla latin-namn på alla ciklider du nämnt, jätteduktig som kan, MEN som jag skrev förut också, min åsikt, att många FÅTT problem med ciklider just för att de KAN vara stora i munnen, de KAN röra runt mycket på botten, osv.

Fast det är ju inte sant. Köper man en fjärilsciklid sa kan den inte bli särskilt stor i munnen, för den arten har helt enkelt inte sa stora munnar. Inte heller är de stora och starka (eller intresserade för den delen) nog att röra runt pa botten.

Sa svart är det ju inte, det är ju inte som att man gar till djuraffären för att köpa en fjärilsciklid och kommer hem med ett gäng malawiciklider utan att veta det. Att det inte gar att veta vad man köper, utan att man kommer hem med "ett styck ciklid" som kan vara vad som helst. Ungefär som att man inte behöver oroa sig att man kommer hem med en piraya om man tänkt sig köpa neontetror.

Sen finns det ju en massa olika sorters algätare, siamesiska algätare är inte alls särskilt känsliga, tex. Det är ju likadant där, man kan ju faktiskt välja vilken art man vill köpa.

Sanningen är att du skriver en hel del konstiga saker, och inte riktigt verkar veta vad du pratar om. Att jag nämner namn på släkten på fisk har inget med att vara duktig att göra, det är för att man själv ska kunna söka info om dom och inse att de inte uppfyller dina kriterier om yngelätande galna fiskar. Isåfall borde man ju inte rekommendera någon att skaffa tetror heller, eftersom pirayan är en tetra. De är ju inte heller snäll?

Konstiga enligt vem? Sedan när är egna erfaranheter och andras historier konstiga?
Men du är duktig, och jättebra att kunna söka upp dem på internet. Och jag har ALDRIG kallat dem "yngelätande galna fiskar" som du förklarar det och det kan misstolkas av andra.
Jag skulle inte rekomendera att köpa en piraya om man vill ha den med andra fiskar, liksom att ja inte skulle rekomendera neontetra eller grön tetra om man vill ha en fisk som gärna kan ge sig på småfisk vid olika eller speciella tillfällen.
Och istället för att "angripa" på sättet du gör, så måste du kunna förstå att hur duktig du än faktiskt verkar vara, så händer det att folk har varit med om saker och ting som kanske verkar "konstigt" Men det finns en risk att vissa fiskar, och det har förekommit så pass många gånger att man se det som en risk, och därför skrev jag det bara. Inget mer med det. Ingen skada skedd.
Personen i fråga som skade tråden har förmodligen redan införskaffat sig fiskar och pratat med personalen och fått alldeles perfekta fiskar.

Fast det är ju inte sant. Köper man en fjärilsciklid sa kan den inte bli särskilt stor i munnen, för den arten har helt enkelt inte sa stora munnar. Inte heller är de stora och starka (eller intresserade för den delen) nog att röra runt pa botten.

Sa svart är det ju inte, det är ju inte som att man gar till djuraffären för att köpa en fjärilsciklid och kommer hem med ett gäng malawiciklider utan att veta det. Att det inte gar att veta vad man köper, utan att man kommer hem med "ett styck ciklid" som kan vara vad som helst. Ungefär som att man inte behöver oroa sig att man kommer hem med en piraya om man tänkt sig köpa neontetror.

Sen finns det ju en massa olika sorters algätare, siamesiska algätare är inte alls särskilt känsliga, tex. Det är ju likadant där, man kan ju faktiskt välja vilken art man vill köpa.

Nej jag vet, iofs är de rätt så svåra att odla i ett sällskapsakvarium, men OM man lyckas, kan de vara rätt skyddande mot ynglen och de är lite revirhävdande men annars förhållandevis fredliga. Men som jag skrev så har det hänt att de har "attakerat" andra fiskar och så pass många gånger att det klassas som en risk och det var därför jag skrev det till henne, eftersom att det var en fisk de var intresserade av.

Ja iofs är siamensis hyffsat tålig om man jämför med andra, men man vill gärna ha fler av dem, och min personliga åsikt så tycker jag även att man kan vänta med att ha i även dem. Annars så ja, är de en favorit, bra algätare.

Visst kan man få fel fisk på en djuraffär, men att ta till jämförelsen neontetra och piraya...

Det var ju det som var min poäng - gar man för att köpa fjärilsciklider är det ju ingen risk att man utan att veta det kommer hem med papegojciklid. Därför blir det fanigt att varna för ciklider i allmänhet, när det finns sa manga olika arter, varav en del är sma och fredliga. Ungefär som att varna för tetror i allmänhet, bara för att pirayor tillhör samma släkte.

Ett litet tips förresten - Gabbi jobbar med akvariefiskar, sa jag tror faktiskt inte hon behövde googla för att hitta de latinska namnen pa fiskarna. Jag skulle säga att hon kan dem utantill. Dessutom använder man ofta de latinska namnen pa lite ovanligare akvariefisk, eftersom det inte finns nagra riktigt bra svenska namn. Till exempel när det gäller Prionobrama filigera, Aphyocharax anisitsi och Aphyocharax rathbuni, som är helt tydligt olika arter (inte svart att se skillnad), men som alla kan säljas under namnen blodfenstetra/glastetra/rödfenstetra.

Vilken fisk skulle du rekommendera att man börjar med?

Det var ju det som var min poäng - gar man för att köpa fjärilsciklider är det ju ingen risk att man utan att veta det kommer hem med papegojciklid. Därför blir det fanigt att varna för ciklider i allmänhet, när det finns sa manga olika arter, varav en del är sma och fredliga. Ungefär som att varna för tetror i allmänhet, bara för att pirayor tillhör samma släkte.

Ett litet tips förresten - Gabbi jobbar med akvariefiskar, sa jag tror faktiskt inte hon behövde googla för att hitta de latinska namnen pa fiskarna. Jag skulle säga att hon kan dem utantill. Dessutom använder man ofta de latinska namnen pa lite ovanligare akvariefisk, eftersom det inte finns nagra riktigt bra svenska namn. Till exempel när det gäller Prionobrama filigera, Aphyocharax anisitsi och Aphyocharax rathbuni, som är helt tydligt olika arter (inte svart att se skillnad), men som alla kan säljas under namnen blodfenstetra/glastetra/rödfenstetra.

Vilken fisk skulle du rekommendera att man börjar med?

Ja jag vet inte hur man tolkade det, det var inte direkt en "varning" utan skrev bara att det hänt. Sen gör man som man vill.
Nej jag tror inte heller Gabbi googlade upp namnen, hon verkar väldigt duktig, jag kan inte så många latina namn på fiskar. Sen om hon tog illa upp? .. kan hon säkert svara för sig själv. Och vad var tipset förresten? Du skrev "ett litet tips"

Jag antar att du bara vill veta vad jag rekomenderar för fisk att börja med för att se vad jag svarar, du är förmodligen inte det mista intresserad.

Jag vill gärna veta vad man vill ha för slags fiskar eller slags akvarium, hur stort akvariumet är och vad man vill få ut av det innan man skriver något.
Och innan man vet det vill man gärna veta PH värdet i vattnet så man kan köpa fiskar som trivs. ...både i vatten och med varandra.

Men nog om detta.. man kan förmodligen inte skriva en liten punkt utan att någon eller några har något att säga om det?
För jag ville ENDAST meddela att jag har hört att det jag skrev om just fjärilsciklider, även om det var palettciklider det hela började med och de kan vara lite småettriga.
Och sen som sagt... hon har nog redan köpt fisk, och det har nog gått jättebra.
Tråden har ballat ur, mitt sista ord.

Nej, jag undrade faktiskt vilken fisk du tyckte man skulle börja med för att jag ville veta. Det är ju därför man fragar, för att man är intresserad av svaret.:confused:

Tipset var att det blir lite fel att raljera över att nagon har varit duktig och googlat latinska namn, när personen ifraga förmodligen kan dem utantill och helt enkelt kunde plocka dem ur minnet.;)

Senast ändrad:

*kl*

Tack för alla råd och tips :)
Jag har fiskar i mitt akvarium nu och det är så rogivande att sitta och titta.

Jag köpte sånt där på A och hade i så mycket som skulle innan det fanns fiskar i. Någon tid efter hade jag i sånt där på N.

Det fick gå något dygn sedan åkte vi och handlade fiskar :laugh:, 10 kardinaltetror, 10 svartbandstetror (tror jag de hette). 4 svärdbärare varav en var hane. Och tyvärr kunde jag inte låta bli utan jag köpte 4 små scalarer (trots att de i affären sade precis som er, när de blir större :grin: )

Det har gått jättebra och scalarena är för små, eller det finns bara en kvar nu :cry:. Gjorde väl det dära klassiska felet... :crazy: Matade lite för mycket så vattnet blev nog lite i sämsta laget för scalarena + att någon kommit åt doppvärmaren så den sänkts, det blev lite för kallt. De sakerna gjorde att scalarern inte ville äta (tydligen klassiskt vid sämre vatten=matvägran) och två av dem lämnade in under en natt och den tredje dagen efter.

Var ut på nätet och läste vad vi gjort för fel och bytte sedan en del av vattnet och sög upp lite smuts mm från botten, hade i nytt vatten och av det som börjar på A och nu har det gått ytterligare några dagar och det verkar frid och fröjd (vi matar mindre också). Det verkar som scalaren är piggare och åt lite igår (mygglaver). Ska väl köpa en kompis till honom för han letar lite efter kamraterna (eller ge den till någon så slipper vi uppätna fiskar när den blir stor), men jag vill få ordning på vattnet och vill att den här ska börja äta ordenlligt igen.
Häromdagen köpte jag 4 praktbotier och två malar. Längre fram kommer jag nog att köpa en kampfisk, så snygg :love:,(om det passar med nuvarande fiskar) + några honor till honom sedan får det nog vara bra. Är medveten att jag nog fyllt akvariumet lite för snabbt med fiskar men det är svårt att låta bli. Det har gått fyra dagar sedan sista inköpet och det ser bra ut och alla mår bra.

Det är jättekul att hålla på med dem och rogivande att sitta och titta när de små simmar runt:laugh:

Håll noga koll på vattnet nu och mata inte mycket alls, för precis som du säger har du stoppat i för mycket fisk för snabbt. Har du något vattentest så du kan titta om du får nitrit?

Oj, vad mycket fisk på en gång. Jag tror inte problemet i första hand behöver vara för mycket mat, utan att du efter så kort tid inte har något fungerande nedbrytningssystem i akvariet, vilket gör att fiskarna förgiftas av sin egen avföring, så att säga. Det är därför man ska ta bara ett fåtal fiskar i början, tills man får igång en bakteriekultur i botten och filter som kan bryta ner. Vi har visserligen ett mindre akvarium, men det tog fyra månader innan vi var uppe i din fiskmängd.

Hur mycket växter har du, och vilka växter? För jag skulle säga att i det här läget är växterna viktigare än fiskarna. Enligt min erfarenhet är växterna mycket känsligare än fiskarna, så mår de bra, då mår fiskarna också bra.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 437
Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 979
Senast: cute_beast
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·
B
Övr. Djur Jag tänker köpa ett mindre akvarium att smycka vardagsrummet med nästa månad :) Dock är jag helt ny på akvarium-området och kan absolut...
Svar
4
· Visningar
2 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka