Stärka hovar, HUR??

Texaz

Trådstartare
"Mitt" fullblodssto har bedrövliga hovar.... Hon spricker lätt sönder och hovarna känns mjuka:crazy:..
Har provat att ha henne barfota i perioder men hon går då så illa så det känns inte som nån bra idé, inte i dagsläget iallafall.

Någon som har bra erfarenheter av att "fixa till" kassa hovar? Verkas oftare (nu ca var 8:e vecka)? Foder? Nån slags omslag?

Alla tips mottages tacksamt men främst då de som konstaterats funger!:idea:

Sv: Stärka hovar, HUR??

Vi ger vår ponny Kiselgur, tips från vår hovis. Tar ju ett tag innan man ser effekt, men vi började ge henne det i juni och nu sista skoningen sa han att han märkte att hovarna, framförallt bak, hade blivit bättre.

Vi ger henne två mått per dag, på den burk vi har (från eclipes) står det ett mått om dagen, men jag har kollat med veterinär och det var ingen fara att ge dubbel dos.

Just biotin påstår min f d hovslagare att det inte har någon effekt....

Ska kika på Kiselgur!:idea:

Balanserad foderstat, Täta skointervaller -var 5:e vecka minst, och en duktig hovis!

Håller med föregående talare, lägg sedan till Steeljoint så har du nog gjort det som finns att göra.

Jag tycker vääl inte att verka var 8:e vecka är ofta...men allt är väl olika, du kanske behöver korta ner till var 6-7 vecka?

Sedan ngt som jag märkt på min häst är att när hovarna inte kratsas så blir det färre tappskor- kanske bara slump vad vet jag...Det passar mig väldigt bra iallafall sedan brukar jag massera kronranden så känner jag ju att jag gör ngt...

Kiselgur som någon sa är toppen.

Som någon sa att biotin inte är bra så är det för att oftast så dem burkarna som heter biotin, dem innehåller ingen biotin.

Smörja hovarna på utsidan med Hovstärkare har hjälpt min häst super mkt:love:

Min hovslagare sa ngn gång att jag skulle prova något som heter lerinpackning, men jag har inte hittat det någonsstans än.

Just biotin påstår min f d hovslagare att det inte har någon effekt....

Ska kika på Kiselgur!:idea:

Beror nog på att biotion halten i billiga "biotin-produkter" är så låg att det inte är lönt. Enzion därimot är skitbra! Köper mitt på eko-hallen

Tack för alla svar!

Angående verkning med så lång intervall så har hennes hovar inte växt så vidare att det funnits något att ta tidigare, men förhoppningsvis blir det bättre....
Ska se vad jag hittar på för dundermedel här i stan, eller kanske det går att få tag på i Globen, fast det är ju flera veckor dit. Nåja ska se vad vi kan göra!

Tack för alla svar!

Angående verkning med så lång intervall så har hennes hovar inte växt så vidare att det funnits något att ta tidigare, men förhoppningsvis blir det bättre....
Ska se vad jag hittar på för dundermedel här i stan, eller kanske det går att få tag på i Globen, fast det är ju flera veckor dit. Nåja ska se vad vi kan göra!

Hoof-Aid har gjort att min har hovar igen. Ev är detta ngt dyrare medel med somma innehåll som ngt annat men det har hjälpt min häst. Från att vara
"som att spika i en gammal planka" har han nu starka, bra hovar. Jag tvättar också hovarna varje kväll och smörjer med veg olja. Överkurs kanske men hovarna mår väl!

Vår fullblods vallack har haft bedrövliga hovar, har nu bättre men riktigt bra blir dom aldrig. Han är plattfotad, tunna hovväggar, understrukna trakter, och ömfotad, tappsko= halt. Har nu en hovslagare som är kanon och van med fullblods fötter, skor var 5-6 vecka. Ger honom Enzion, penslag hovarna + masserar kronranden med Rapsolja, och nu när det är lerigt penslar vi hovtjära i hovarna på sulorna/strålen några gånger i veckan för att skydda mot lera/fukten som gör att hans sulor blir sunkiga å mjuka, nästa gång han skos får han flytsulor fram. Ute länge och bra å mycket selage.
Viktigt är att varje dag ta bort leran, får leran sitta kvar så suger den ut fukt ur hoven, prova nån gång att kleta in lera på händerna sen låta den torka och sen tvätta bort, händerna blir som torra fnösken:eek:, får alltid smörja in händerna efter att jag hållit på med lerna på hästens hovar.
Har hört att Ungulat från Hippolyt ska vara bra men har ej provat, har läst en del negativt om dom och deras foder:crazy:

Kolla upp foderstaten så den är bra!

Sedan mirakelmedel nr 1, som räddat många fullblod i min närhet med smuliga hovar: Fisklevertran!

Smörjs utanpå och under hovarna varje dag! Du kommer snabbt märka skillnad!

För en diskussion med din hovslagare och ta reda på om denne är kunnig. Begreppet "fullblodshovar" har jag hört många gånger och inte alla hovisar är särskilt duktiga på dessa. Dom gör det bästa dom kan men det räcker inte alltid.

Sko ofta! var 5-6 vecka i början!

Det enda som verkligen funkar på kassa hovar är ett medel som heter Keratex Hoofhardener. Vet inte om det finns i sverige annars googla och ta hem från england.

Följ rekommendationen på förpackningen och mjuka dassiga hovar är ett minne blott och du behöver inte vänta i ett halvår för att kunna utvärdera om det snordyra tilläggsfodret gjorde någon nytta eller ej

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 659
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Samhälle Det fanns en USA-tråd om allmänt som händer där. Men jag tycker det kan finnas en som enbart rör frågor om valet. 2016 var första...
25 26 27
Svar
523
· Visningar
28 271
Senast: Mineur
·
Hästvård Ja jag ska fråga hovslagaren men tycker det känns aningens overkill störa honom en sen eftermiddag bara för att jag är nyfiken. Men...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 247
Hästvård Jag behöver lite idéer vad som kan ha drabbat min treåring.. Både jag och veterinärer går bet.. hästen går barfota, med kompisar i...
2
Svar
25
· Visningar
5 305
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII