Stärka höger bak

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Boomerang
  • Startdatum Startdatum
B

Boomerang

Har en travhäst som "felbelastar" sitt högra bakben. Problemet ligger i att han springer och sticker höger bak litegrann samt att han belastar nästan enbart utsidan av hoven vilket leder till att den växer helt fel, hovväggen på insidan blir väldigt hög och tunn.
Visserligen belastar han mestadels utsidan av vänster bak också men det leder inte till några problem med hoven eller liknande.

Behöver alla tips jag kan få hur jag kan träna upp bakbenet. Självklart är han kollad av veterinär (flertal gånger) utan att vi kan hitta något fel.

Han både körs och rids så alla tips och övningar är välkomna :)

Sv: Stärka höger bak

har haft liknande problem! Hästen var sned i höfterna, en massör fixade och det blev bättre direkt och faktiskt riktigt bra efter ett tag: samma där, vet hittar det inte. Kanske kan va samma för dej?

Tycker det låter som att hästen har problem från sitt bakknä. Ömma bakknän ger ofta ömhet i höften och dessa saker är något veterinärer har hemskt svårt för att hitta.

Vet att man ofta undviker det på travare, men en hov som belastas hårt på ena sidan kan hjälpas litegrann genom att man lägger ut skon extra mycket på den sidan. Det jämnar ut belastningen litegrann, så att trycket på utsidan (i det här fallet) blir något mindre. Och en till effekt är att man faktiskt får lite extra styrka gratis, eftersom den utlagda skon gör en del av det jobb som musklerna annars får göra för att stabilisera benet...

Utöver det så är ridning i "öppna" bra för att stärka upp bakpartiet... :D
("Öppna" är en sidvärtsrörelse, som används tävlingsmässigt i Msv dressyr, där man får hästen att sätta det inre bakbenet "längre under sig", enkelt förklarat)

Jag håller med om att många har sina hästar skodda så att de felbelastar. Trots allt är snedbelastning i hög fart en stor bov i varför vi får halta och sneda hästar.

Jag/vi fick "order" om att se till att skorna lades ut ordentligt och jag måste säga att det fungerat otroligt bra.

På bakbenen brukar det ju inte vara några som helst problem att lägga ut skorna.

I övrigt tycker jag att trådskaparen fått bra tips, kolla att hästen är jämn i höftpartiet. Det kan behövas annan kompetens än just massör om hästen gått med det länge.

Och eftersom det är en travhäst vet vi ju inte ens om den är riden. Ett bra tips är att skritta mycket och länge och gärna köra "slalom". Stärker bra så att det blir en snygg rumpa. :d

ghost skrev:
.
Ett bra tips är att skritta mycket och länge och gärna köra "slalom". Stärker bra så att det blir en snygg rumpa. :d

Håller med !

Visst är rumpan snygg , men är hon inte lite sned i korset och rund om magen :D

IMG_0288.jpg

kunde inte låta bli... :p

ghost skrev:
Och eftersom det är en travhäst vet vi ju inte ens om den är riden. Ett bra tips är att skritta mycket och länge och gärna köra "slalom". Stärker bra så att det blir en snygg rumpa. :d

Vad säjs om infon i det inledande inlägget då? :angel:
Boomerang skrev:
Han både körs och rids så alla tips och övningar är välkomna :)

Hade samma problem med min 4-åring som kom från proffsträning han sprang och hackade i kurvorna på banan, var hos vet men inga fel hittades.
Fick hjälp av en duktig massör som hittade massor med spänningar i korset på honom han blev märkbart bättre efter 2-3 behandlingar samt mycket skritt, longering samt checkförbud.Det är ca 6 mån sen och nu tävlar han för fullt och inte ett spår efter hans "problem" :banana:

ameo skrev:
Vad säjs om infon i det inledande inlägget då? :angel:

Så går det när man läser slarvigt. ;) Men från att ridas till att göra öppna är det ju en bit... :angel: För att över huvud taget kunna göra den rörelsen måste ju mekaniken fungera.

milian: Tävlar hästen utan check också eller är det "bara" all träning som bedrivs utan? Jag är också av den åsikten att hästen måste kunna bära sig själv och kör endast med käk i lopp/provlopp. Och så när jag passar in det så klart.

Tyvär är det ju så att många sitter och harvar med käk i alla lägen, högre käk ju sämre dom trava istället får att ta bort käken och låta hästen jobba med rätt muskler.
Min häst var det så uppenbart med alla sa han måste gå med käk vid all körning men ingen hade svar på varför, resultat en stel felmusklad knappt körbar häst i kurvorna på banan.
Han jobbade med framdelen för att ta sig framåt istället för med bakdelen vilket även resulterade i ont i bogarna.:(
Många travare har detta problem vilket ganska lätt skulle kunna förebyggas.

Liknande trådar

Hästvård Vilket bakben ska naturligt arbeta/belastas mest vid galopp på rakt spår i snabbt tempo? Alltså det handlar inte om att bära sig utan...
Svar
12
· Visningar
4 766
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
Dressyr Jag jobbar just nu väldigt mycket med grunderna och rakriktningen på min häst, försöker stärka hans svaga vänster bakben. Det är i...
Svar
14
· Visningar
3 048
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 980
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025