Stärka bakbenen

Sv: Stärka bakbenen

Haha har du vart ut o glott på några MSV på senaste? Att hästen går i form, arbetar med bakben o rygg, klarar av att samla sig och öka o.s.v. o.s.v. o.s.v är ingen garanti bara för att man rider/startar MSV! det låter mer på papperet än vad det är, i mina öron!

TS, ta inte illa upp av det men jag var tvungen att skriva nåt haha.
Håller med om cavaletti o gymnastikhoppning, det är sjukt underskattat av typ alla dressyrryttare!

Jag håller helt med dig! Det finns ju tyvärr väldigt många som inte "kan" rida rätt så det är ju faktiskt ingen garanti. Men jag tar inte åt mig av ditt inlägg eftersom jag vet att jag inte är en av dem som tur är ;)

Ja, de flesta hästar blir ju mycket gladare när det kommer fram lite bommar så det är himla roligt att arbeta med!

Jag håller helt med dig! Det finns ju tyvärr väldigt många som inte "kan" rida rätt så det är ju faktiskt ingen garanti. Men jag tar inte åt mig av ditt inlägg eftersom jag vet att jag inte är en av dem som tur är ;)

Jag förstod inte ditt inlägg egentligen, har DU startat en Msv eller är DU etablerad på den nivån, läste att hästen hade precis debuterat ? För jag håller med Blandrastik lite i hennes inlägg men om du precis själv debuterat så är det ju en annan sak.

Som gammal ft-ryttare är man ju inte särskilt anonym på det här forumet skall man ju inte tro :p

/
e030.gif

Senast ändrad:

Ett tips om man har idetorka är att välja ut ett program och dela upp det i programdelar, linjer . Jag tittar i programmet, plockar ut delar som hänger ihop tex i MB:4 skolorna + skrittpiruetterna eller skrittpiruetterna+ skritten.

Galopprogrammet enkla bytena+galoppombytena.

MB:2 åttvolten i galopp + enkla bytet+ åttvolten igen.
i trav, skolorna.
Eftersom skolorna ligger annorlunda i alla program så blir det olika linjer och alla linjer måste ju ridas med precision.

Till slut har man fått med "allt" i programmet. Gör inte för långa delar av det bara för då tappar man lite precisionen och det är ju den som är stärkande.

/
e030.gif
Jag brukade oxå rida program, men nu rider jag fortfarande samma som förr, som knappast existerar längre.

Lättare sax använder jag o den är ju samma som på 60-talet:p

Volt öppna volt sluta är alltid bra eller att byta från öppna till förvänd sluta- oxå ur ett gammalt program:cool:
arbetspiruetter.

Ett tips om man har idetorka är att välja ut ett program och dela upp det i programdelar, linjer . Jag tittar i programmet, plockar ut delar som hänger ihop tex i MB:4 skolorna + skrittpiruetterna eller skrittpiruetterna+ skritten.

Galopprogrammet enkla bytena+galoppombytena.

MB:2 åttvolten i galopp + enkla bytet+ åttvolten igen.
i trav, skolorna.
Eftersom skolorna ligger annorlunda i alla program så blir det olika linjer och alla linjer måste ju ridas med precision.

Till slut har man fått med "allt" i programmet. Gör inte för långa delar av det bara för då tappar man lite precisionen och det är ju den som är stärkande.

/
e030.gif

Ja det är smart, då tränar man ju också programmen utan att hästen lär sig dem. Får kolla igenom vad som finns i programmen och öva :)

Jag förstod inte ditt inlägg egentligen, har DU startat en Msv eller är DU etablerad på den nivån, läste att hästen hade precis debuterat ? För jag håller med Blandrastik lite i hennes inlägg men om du precis själv debuterat så är det ju en annan sak.

Som gammal ft-ryttare är man ju inte särskilt anonym på det här forumet skall man ju inte tro :p

/
e030.gif

Både jag och hästen har precis debuterat msv på tävling, men vi har båda tränat både tillsammans och var för sig på msv nivån många år tidigare. Dock inte bytena som är det enda vi inte hållit på så länge med.

Jag brukade oxå rida program, men nu rider jag fortfarande samma som förr, som knappast existerar längre.

Lättare sax använder jag o den är ju samma som på 60-talet:p

Volt öppna volt sluta är alltid bra eller att byta från öppna till förvänd sluta- oxå ur ett gammalt program:cool:
arbetspiruetter.

Äsch NU får du allt förnya dig och komma ut på en tävling :banana: Vafan sitta och öva program från stenåldern :cool:

/
e030.gif

srigole.gif
Sa hon som t o m lyckas få tävlingar inställda för att slippa tävla!
0002.gif

Flash/
0077.gif

hejsan!
Jag tycker ett bra sätt att stärka hela hästen är TÖMKÖRNING det är verkligen toppen då man vill ha en starkare häst och sen så kan man ju också då man tömkör se hur sin häst rör sig vilket är ett stort plus;)

hejsan!
Jag tycker ett bra sätt att stärka hela hästen är TÖMKÖRNING det är verkligen toppen då man vill ha en starkare häst och sen så kan man ju också då man tömkör se hur sin häst rör sig vilket är ett stort plus;)

Ja det håller jag med om! Jag ska försöka göra det och se hur hon reagerar, hon har tydligen inte blivit tömkörd i hela sitt liv och är nu 16 år men hon är longerad några gånger så det borde inte vara några problem.

Åh, du kunde verkligen få mig att vara på plats! Jag får nog ta och leta rätt på någon bra runda, är ännu ganska nyinflyttad och rider ännu med gpsen på telefonen för att hitta hem när jag letat nya ridvägar :angel:

Rid åt ena hållet sen vänder ni, hästen hittar, och ser i mörkret.

Och så tyst man färdas i snön. Men man får ta det lite lunkt, det är jobbigt i snön för hästarna.

Ptr

Använd ryggningen!
Rygga ett par steg, sedan iväg i någon gångart utan att göra halt däremellan.
Exempelvis skritt-halt-rygga-trav
skritt-halt-rygga-galopp-halt-rygga-nya galoppen.
Du behöver inte mer än ett par ryggningssteg, men när hästen "sätter sig" på bakbenet den just gått över på, går du framåt igen.

Eller övergångar...
och att rida på volt och rida skolorna rättvända och förvända som någon föreslog förut.

Jag gillar inte alls ryggningen som ett redskap för att få in rumpan.
Om man får igång motorn o inte låter hästen dyka så blir det bättre o den behåller bjudningen.

Själv måste jag säga att djupsnön är bra. nu har jag ganska vältränade hästar som pallar med det o det behövs inte särskilt mkt.
De måste lyfta frambenen ganska mkt o får på så sätt mer aktion.

Varvar det med ridhus där hästen kan få röra sig i högre( rätt val av ord:confused:) tempo o kan få galoppera mer. Att den får jobba lättare men ett längre tag.

Hatar däremot ngt upptrampade stigar eller där man plogat lite eller kört med skoter. som superfet skare- blää. Inte bra för hästben.

Jag fick en aha-upplevelse i samling idag faktiskt! Min häst har haft en ganska så yvig och stor galopp med bakbenen långt upp i luften haha :) MEN idag kände jag bara att det är ju såhär det ska va! Och det jag har gjort är att jag har tömkört och gjort massa övergångar (såklart haha) och väldigt mycket galopp-skritt-galopp och sen även galopp-halt-galopp! Och hon lyssnar skitbra på det i just tömkörning, väldigt lättlärd och positiv då! Och samlingen kommer automatiskt+att bakbenen stärks! Och idag så funkade det även när jag red!! :D

Ja detta gör tyvärr min pålle helst, man måste hela tiden passa henne så jag är rädd att hon blir för framtung vid tömkörning men jag vet inte då jag inte hunnit testa.

Måste bara hålla med här. Min tränare har tömkört min tjej 3ggr nu och WOW vilken skillnad ridmässigt!! Min häst är svag i vänstergaloppen, men idag var det helt otrolig skillnad. Så kan verkligen rekomendera tömkörning till dig TS!

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 509
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 227
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 185
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30