Stark ponny

banjo

Trådstartare
Jag har ridit en ponny några gånger, och tanken från min sida är att det ska bli lite mer regelbundet för jag tror det vore bra, både för ponnyns, och ryttarens skull.

Ponnyn får till vardags gå i fullt fräs i alla gångarter, i det tempo som hon väljer själv, så snabbt som möjligt alltså. Vilket ger mig mycket att jobba med så att säga. Skritt och trav är förhållandevis okej, men galoppen :eek:

Hon är väldigt stark och springer för glatta livet. Försöker jag samla upp så blir det slängtrav för jag gissar att hon inte orkar korta sig det minsta. Så mer muskler på rätt plats behövs till exempel.

Lite tips och funderar från er sida på hur det här ska tacklas skulle uppskattas!

Hur bygger jag bäst muskler på rätt sätt? Hur ofta ska jag rida henne för att det som jag gör öht ska ha någon effekt? Jag märker en enorm skillnad redan om jag jämför början och slutet på ett ridpass.

Sv: Stark ponny

Prata med hästens ordinarie ryttare så att ni kommer överrens om att hästen enbart ska gå i lungt tempo de dagarna du inte är där. Självklart är det ägaren/ryttaren som bestämmer men vill denne ha hjälp med sin ponny så borde ni hon eller han vara någerlunda flexibel kan jag tycka.

* träna regelbundet för tränare så att tränaren lätt ser vad du själv gör rätt eller fel.

* Rid på olika underlag och variera träningen. Ta det lungt och rid i ett tempo som gör att du har kontroll i alla gångarter! Har du inte kontroll i galoppen, lägg ner den tills det känns hundra i traven.

* Travbommar och galoppbommar är jättebra om ponnyn vill rusa iväg, då måste ponnyn lära sig att anpassa sitt steg. Höj gärna upp dem nån decimeter från marken så att det blir cavaletti. Börja inte med galoppbommar om ni inte känner er redo.

* Arbeta med tömkörning och longering från marken

* Klättra i Skritt (och trav om du klarar av att ha kontroll)

* Arbeta ponnyn stärkande i skritt och trav genom att få den balanserad med hjälp av sidvärtsrörelser.

Det är vad jag hade gjort iallafall, och det låter så mycket lättare än vad det är i praktiken men ge inte upp! Svett och tårar ger resultat!

Jag tror du bör rida ca 3 ggr i veckan och den andra ryttaren lika mycket.

Ser att du redan fått bra och konkreta svar av förgående skrivare, men klättring ska ske i skritt. Svagt sluttande uppförsbackar kan man skritta eller galoppera upp, nedför enbart skritt och trav på slätt underlag.

Känner igen mig något enormt i din beskrivning, för så var min ponnt också, fast reds på pessoa och inspänningstyglar. Nu har han gått 110 cm hoppning och LA dressyr, lycka till! ;)

Jag måste än en gång tacka för alla tips, och berätta att här går det frammåt! Skritten har fungerat ett tag, men idag verkar poletten för traven trillat ner. Hon var så avslappnad och lyssnade på mig i traven idag. Gick att böja och ställa på volterna utan protester och försökte inte tjuvöka då vi red på rakt spår.

Men framförallt låg hon kvar, väntade, och lyssade! :) Får se om det här finns kvar i hennes minne då jag ska rida nästa gång, eller om det blir att börja om med traven igen ;)

Tillägg ska se att vi galopeprar inte, det är ingen ide! Det tar vi då traven känns helt okej

Sitter i föreläsning men ett kort och effektivt tips innan man kan jobba med tempoväxlingar:

Fattningar! Fatta galopp, gärna från skritt, och se till att fattningen blir samlad och att den efterföljande galoppen blir så långsam som möjligt. Bryt av nästan direkt - efter några få språng - innan hästen hinner dra iväg. Upprepa massor med gånger. Hästen måste först lära sig att vänta på ryttaren och fattningarna stärker hästen jättemkt.

När hästen gör detta bra är det dags för att minska galoppen och därefter tempoväxla fram och tillbaka så mycket man bara kan.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 942
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar