Stark och jobbig unghäst.

firren

Trådstartare
Hej! Skulle verkligen behöva eran hjälp.

Det är så att jag har en viljestark, envis och ouppfostrad unghäst i vissa lägen.
Han är 3,5 år, väger ca 550kg och ca 165cm.

Problemet är att han är så förbaskat stark, i vissa lagen har han slitit av dubbla grimskaft när han suttit fast, sparkat och tryckt sönder både galler och dörren i boxen, slitit upp brännmärken i mina händer osv.

När han har ledsnat på något blir han nästan "uppkäftig" och sparkar hårt eller försöker slita/ dra iväg för han "vill inte vara med längre" känns som en tånåring som är oförskämd mot sina vänner typ "vill inte vara med längre, inte tillräckligt roligt, går sin egen väg, ingen kan sätta sig över mig"

Sen har jag min andra häst, honom kan jag lita på i alla situationer, han vet att jag bestämmer i alla lägen. Jag vet att jag alltid har kontrollen, vare sig det gäller hantering eller ridning. Han vet att det inte är någon ide att ge full styrka för att jag "vinner".

Men hur sjutton ska jag få min viljestarka, "elaka" unghäst att bli som honom?
Stundtals är han värdens snällaste och litar på mig. Men när vi kommer till situationer där han är otrygg eller är "tråkiga och Jobbiga" vill han inte vara med längre.
Det blir även som en ond cirkel, jag har blivit rädd och blir nervös inför situationer när jag inte vet om jag kan kontrollera honom eller om jag kommer åka in till akuten, blivit sparka, översprungen eller något.

Blir så frustrerad för jag vet att han har en så snäll sida som är guld värd.

Kan tillägga att han även har slitit sig när vi varit ute och gått för att han antingen blivit envis och stegrat, sparkat och dragit sig iväg eller blivit rädd för något och kastat sig iväg. Han är så förbaskat okänslig också så man har inte en chans att ta honom med kraft.
Jag får alltid hoppas att det går bra i all hantering, med min andra häst VET jag att det går bra och att han SKA lyda, det finns inget annat alternativ enligt mig.

Hoppas någon orkar läsa detta, är så less.

Vore väldigt tacksam om någon vill komma med tips, hjälp eller så :):cry:
 
Sv: Stark och jobbig unghäst.

Jag tror du måste omvärdera dina känslor kring hästen lite. Och förstå hur de tänker lite för att kunna göra det.

Han är inte elak eller uppkäftig. Han är bara häst. De är flyktdjur som drivs av impulser. Hade de stannat upp och funderat över saker hade de dött(ursprungligen..och de har inte avlats bort från det än). De är alltså beroende av att inte tänka för att överleva.
Vilda hästar och unga hästar fungerar så. De får en impuls som de bara följer utan att tänka. Det vi måste göra är att lära de unga hästarna att kontrollera sin första impuls. I början handlar det bara om att lära om deras nervsystem till att vänta eller något annat vi vill lära dem. När de blir äldre kan de också börja lära sig tänka till. Men det förutsätter att de till viss del kan kontrollera sina impulser.
Kolla på ett föl eller för den delen en liten bebis eller valp hur den bara gör. De funderar inte så mycket först.

Så att din häst är inte elak. Han försöker inte vara uppkäftig. Han får en impuls som säger att "det här är inte bekvämt/det är jobbigt/gör ont/jag är hungrig/etc" och han ara agerar därefter. Problemet är att han lärt sig att det lönar sig att följa sina impulser och "kampa" för att kunna följa dem.
Han har kommit loss, han har skrämt dig och då lyckats kunna följa impulserna. Där har man ett problem. Om de aldrig fått komma loss, aldrig lyckats skrämma någon så den ger upp etc så vet de inte att den möjligheten finns. Nu vet han det.
Det han behöver lära sig är impulskontroll. Problemet är att han nu är för stark och för tung för att det tex ska gå att bara hålla i grimskaftet och tro att man orkar hålla emot. Ett föl tex har inte den styrkan eller tyngden. Nu måste du bli smart och arbeta gradvis. För går du i kamp med honom vinner du inte. Det har ju visat sig gång på gång.

Det går att lösa de här problemen. Men jag tror det kan bli tufft för dig att göra själv. Man måste ha så mycket teknik och även känsla. Jag hade försökt kolla upp riktigt erfarna problemlösare i det området jag bor. Kolla att de verkligen har lyckats med hästar och inte bara är bra på att snacka eller skriva böcker.
Beroende på var du bor kanske jag vet någon i dina trakter.
 
Sv: Stark och jobbig unghäst.

En idé är att försöka få hjälp av någon rutinerad inom unghäst-området! I annat fall skulle jag rekommendera att använda repgrimma istället för vanlig grimma då han är såpass stark.
Vid de tillfällen när du känner att han "nonchalerar" kan du låta honom arbeta istället ex att han longeras runt dig så han förhoppningsvis förstår att det blir "jobb-konsekvenser" när han gör så, hästar brukar förstå rätt snabbt vad det handlar om:). Sen hade jag jobbat mycket med ledarskapsövningar i ditt ställe, att han backar, går åt sidan, lyfter hovar mm när DU vill.
Var väldigt vettigt skrivet i ovanstående inlägg:bow:, ta gärna till dig det!!
 
Sv: Stark och jobbig unghäst.

Sen jag började med NH (Parelli) har jag förstått att inga hästar är lika, alltså kan man inte vara lika i hanteringen. Inom Parelli finns något som heter "horsenality" och om du förstår vilken horsenality din häst är kan vara till stor hjälp för dig. Skulle vara bra att kanske gjorde lite nh övningar med din häst också. Det jag kan rekommendera är The Seven games. På detta sätt talar du hästens "språk" och det kommer bland annat göra att han bygger upp ett förtroende för dig och att han får respekt för dig.

Och som en annan skrev ovan är det jättebra om du använder repgrimma, och använd gärna ett längre ledrep istället för ett grimskaft.

Här kan du läsa mer om The Seven games och hur man kan göra de:
http://www.horsechannel.com/horse-training/parelli-seven-games.aspx
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 090
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp