Stark och hård i munnen

K

kamala

Vår nyinskaffade B-ponny är stark och rätt hård i munnen. Då dottern rider med mjuk hand vill jag inte att hennes ridstil förändras till det hårda hållet utan vill istället att ponnyn ska lära sig att bli mer lyhörd för tygeln. Kan man träna upp en hästs lyhördhet? Hur gör man? Blir det bättre om vi byter bett och i sådana fall till vilken sorts bett? (har nu vanligt tränsbett) I övrigt är han en underbar barnponny så vi vill gärna få honom lite mjukare i munnen! Tacksam för svar!

Jag har samma problem på min D-ponny...och hoppas att vi får något bra svar. Jag har jättemjuka händer och en mjuk ridstil, men detta innebär att jag i vissa fall knappt får stopp på henne utan måste dra hårt och det vill jag inte. Rider på tredelat apple mouth bett. Vet metoden att dra och släppa hela tiden och det fiunkar sådär...

på vilket sett är hon han hård i munnen??...bara okänslig eller biter han sig fast.??

min första spontana tanke är ett bett med flera brytpunkter,
kanske ett waterfordbett??

Han biter sig inte fast utan är nog "bara" okänslig. Vad är ett waterford bett? Finns risken att han bara blir mer och mer okänslig om man använder ett skarpare bett eller lär det honom istället att lyssna?

ett waterfordbett är ett bett med 4 brytpunkter, ser ut som en rad kulor, iochmed att den har fler brytpunkter så blir den något starkare + att det blir rörligere = inte lika stumt i munnen. Den kan inte heller, som ett tränsbett, resa sig, och skada hästen i gommen..

sen är det nog mycket dressyr och lydnadsträning som behövs ;)

Hej!

Jag hade väl inte börjat trixa med bett på ponnyn som första lösning.. Speciellt inte om det är ett barn som rider.(Aldrig bra att "gå runt" problemet, risken finns ju att barnet bli "bortskämd" -missförstå mig inte nu- med enkla lösningar) Försök hitta felet, ta hjälp av tränare? kanske finns det en liten äldre tjej i stallet som kan sitta upp. Munproblemen kommer ju oftast inte från munnen..(som vi alla vet) utan kommer pga otillräcklig ridning och påskjut bakifrån. (Ingen kritik till dig eller din dotter)

Vad går han på för något bett nu?
Har du kollat munnen på honom?
Oriden innan han kom till er?

Kanon att din dotter har mjuk hand, med lite tålamod så kanske det räcker för att ponnyn skall ge efter?

Kämpa på & Lycka till!!

Min är bara okänslig.... Rider utan nosgrimma på henne, vet inte omd et spelar in, men får väl sätta på den...

tror inte att en nosgrimma hjälper..den bara gömmer problemet..antar att du är lite äldre än den andra tjejen..så du har lite större chans att ta tag i problemet..som sagt..kolla tänderna och övrigt..tränare mm..

Sen tror jag att de flesta hakar upp sig vid formen och glömmer av ridningen, speciellt när det gäller yngre och orutinerade ryttare som så gärna vill att hästen/ponnyn skall "kröka" på nacken..
När jag har haft lektioner så ser man detta i varje grupp.

Koncentrera er på påskjutet, mycket halvhalter,halter, avbrott och igångsättningar, bomövningar, sidvärts, serpentiner osv. Jobba loss hästen bakifrån och skit helt enkelt i formen framtill, den kommer när baken är med och ryggen välvs. Våga rida framåt på en häst /ponny som är stark och hård i munnen!! Detta är jätteviktigt då man ofta sitter och tjuvhåller i en stark häst.
Ni som har mjuk hand kan vara glada och vårda den ömt=)!!
mvh
Malin, med en stor stark bjässe på 174 cm muskler + En liten på 162 cm som är mjukare än smör i munnen!

Har inte haft min ponny så länge, men har jätteproblem med att samla henne i annat än skritt. I traven kan man knappt alls sitta ner på henne för hon höjer huvudet och typ sänker ryggen och det skumpar nåt så in i... Det är en 10-åring som ridit henne innan och bara hoppat och hoppat... Det känns som att hon tror att hon ska galoppera så fort man sätter sig ner i traven för hon börjar trava snabbt, typ förbereder sig för galopp när som helst känns det som) och det går i princip inte att sitta där. Jag har ridit ganska länge ändå och många olika hästar nu på slutet både genom ridskola, sköthästar jag haft och provridningar inför att skaffa en egen. Dessvärre blir jag så nervös på provridningar att jag inte testar allt och på denna glönmde jag sitta ner i traven. Jag kan inte hjälpa det, blir så nervös att det "låser" sig i huvudet på mig då andra ska titta på.
Ska ha privattränare på henne och hoppas få hjälp därifrån för då hon blir stark i munnen när man sitter ner får jag ingen kontakt med henne och kan knappt ens bromsa farten på traven. Och det är vidrigt skumpigt, har aldrig känt liknande tidigare!!

Jag har mjuka känsliga händer och är rädd för att förstöra min ridning på henne för jag får inget gensvar på mina händer utan att bli hårdare och det är JÄTTE tråkigt!!

Antar det är bara att vänta till vecka 30 och hoppas på hjälp av instruktören.

Mvh Jenny

Den blev grundligt vet besiktigad innan köpet...så tänderna bör ju vara okej.
Jo jag är äldre, 22 år gammal och rider ponny ja - längd och vikt spelar ju in och är man 158 cm och väger 53 kg är väl en stor D-ponny rätt okej?

Jag har ganska mycket riderfarenhet men inte så mycket dressyrvana och ska ha instruktörhjälp. Halvhalter är svåååra då det äör mycket häst i händerna och tungt att hålla henne i traven när man sitter ner, rider man lätt är det inga större problem dock...men ingen samling här heller att se i sikte, men dock lättare att hålla henne till ett hyfsat tempo.

okej..men varför inte rida lätt (som vad jag fattar funkar) så länge tills du fått tag i en bra tränare..det är ju viktigare ätt ni båda mår bra och lär känna varandra än att du ska sitta ner..när ni väl tränat upp er både mentalt och fysiskt så hon kan samla sig och höja ryggen, så kommer hon vara mycket trevligare att sitta på.. :)

ok..

Går hon bättre när du ej sitter ner i traven utan rider lätt?

Kan ju alltid vara så att hon får ont när du sitter ner, ligger sadeln helt 100?
Eller så är det så enkelt att din balans inte är helt 100 och när du spänner dig så är det ju självklart att din häst också gör det..
Öva på att rida utan stigbyglar, be gärna någon longera dig. (här kan ni om ni vill sätta en liten inspänningstygel för att underlätta lite för dig, men bara vid longeringen INTE vid ridningen)

När du rider så öva på att trava riktigt lånsamt, nästan så att ni skrittar, försöker hon dra iväg så ta bara MJUKT en halvhalt eller gör mjukt halt, Bli aldrig hård tillbaka, det blir bara en ond cirkel. Trava ett halvt varv i sån här lugn trav och bryt mjukt av. skritta några steg och sätt igång igen, om hon springer i väg i igångsättningarna så sakta av till skritt igen och gör om igen. Detta tragglade jag med min stora i en vecka, på söndagen trampade han och var mjuk som smör i munnen och gick kanon!!

Jag funderar på om det är något med sadeln. Tog ju henne till en sadelutprovare och litade på dem, betalade 7.000 kr för sadeln.
Men det kanske är något fel på den och att den inte passar Jag upplever att sadeln ligger snett på henne! Det kan inte vara inbillning, jag hatar känslan av att sitta snett över hästen och tror jag är ganska rak och oförstörd i kroppen men sitter jag som sadeln ligger sitter jag snett! Därför sitter jag lite snett över sadeln för att känna att jag sitter rakt över hästen om du förstår vad jag menar, vet inte hur jag ska göra!! Min sambo har tittat och tycker att hästen verkar se mer musklad ut på ena sidan och att sadeln ser ut att ligga snett. Att trampa ner i motsatt stigbygel hjälper max två sekunder.

Är halvt förtvivlad på traven, hon blir så stark och okontaktbar i munnen när man sitter ner henne och jag är rädd att förstöra min mjuka hand. Att trava långsamt på henne går i princip inte i dagsläget, men ska öva och kämpa!!

Vågar man rida henne med denna sadel eller ska hon stå tills någon kan titta på hur den egentligen passar???

eller veterinär?

Jag hade bytt sadel så fort som möjligt. och inte ridit i den förens jag visste helt säkert om den låg bra eller inte..
Testa och rid barbacka nu (eller snarare RID BARBACKA=)också och kolla hur hon är då..
Även bra för balansen=)

Kämpa på med kontaktövningar som jag skrev innan, alla övningar du kan komma på. Helst skall du inte rida ett varv utan att det händer något. Halvhalt räcker om du har fantsibrist=) Bara du inte sitter och skumpar runt runt varv efter varv.. och tänk på stilla & fortsatt MJUK hand..

m

En veterinär? Vad kan de göra, hon togs till ett djursjukhus och de kände på henne vid besiktningen och jag tyckte att hästen reagerade, sänkte ryggen när hon drog med fingrarna och sköt in rumpan när hon drog med fingrarna där men hästen fick ua, så jag litade på denna kunniga veterinär som har funnits där i flera år. Är det nu så att hon har ont i ryggen iaf, veterinärbesiktigades för 1,5 vecka sedan, så vette tusan om jag litar på en annan veterinär!! Ska ringa till massörer, jag hittade en sida med massörer men ingen i göteborg utan bara närliggande som kungälv och stenungsund. Hoppas de åker en bit...

Jag kan inte själv avgöra om sadeln ligger bra och tvivlar på att veterinär kan heller - vem kan egentligen? Jag köpte en helt ny sadel och fick den utprovad åt mig men det var kanske inte tillförlitligt, så vem ska man fråga??

de kan göra mycket du=)

Heimdal är väl den bästa vet i k-älv gbg området tycker jag..

Testa du att rida barbacka och rannsaka dig själv lite, det kanske bara är du som spänner dig i traven och överför det till din häst..

m-kungälvsbo (marstrand)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar