Stark i munnen

Sv: Stark i munnen

Jag har liknade problem med min häst. Han blir gärna rak i kroppen och glömmer bort sin bakdel lite och blir stark i munnen och bitar tag i bettet. Då för att underlätta träningen har jag börjat använda ett waterford bett s k kulbett och det har blivit en skillnad till det bättre. Kanske värt ett försök att prova =)

http://www.zoonen.com/res/forum/1236504/bett.jpg

Jag har liknade problem med min häst. Han blir gärna rak i kroppen och glömmer bort sin bakdel lite och blir stark i munnen och bitar tag i bettet. Då för att underlätta träningen har jag börjat använda ett waterford bett s k kulbett och det har blivit en skillnad till det bättre. Kanske värt ett försök att prova =)

http://www.zoonen.com/res/forum/1236504/bett.jpg

Oh ja självklart:D öppen för alla möjligheter:D

Hej!
Min islandshäst har börjat bli ganska hård och stark i munnen när han går på vanligt tre delat tränsbett=( Jag brukar ha pessoa bett ibland när jag tränar passen osv.

Enligt min erfarenhet är passridning på Pessoa inte bra alls. Du vill inte knäcka ner nosen genom att trycka på nacken i passen, det bäddar för obalans. Jag har svårt att se att du kan bygga ett bra passförtroende mellan dig och hästen på det bettet.

Måste du ha pessoat så knäpp om tyglarna till tränsläge om du ska rida pass.

Enligt min erfarenhet är passridning på Pessoa inte bra alls. Du vill inte knäcka ner nosen genom att trycka på nacken i passen, det bäddar för obalans. Jag har svårt att se att du kan bygga ett bra passförtroende mellan dig och hästen på det bettet.

Måste du ha pessoat så knäpp om tyglarna till tränsläge om du ska rida pass.

Jag har inte märkt något. och de går alldeles utmärkt med pessoa:)

För han har alldeles underbar pass. Och de är många som rider på pessoa i pass/f1 även stångbett och de bettet trycker ner nacken mer. och de är min tränare Helen gustafsson som har rekommenderat mig om att ha pessoa.

Passen är den starkaste gångarten på min häst. så jag tror inte de är något fel på förtroende mellan mig och hästen;)

Tack så mycket för alla svar:) Han är bättre i munnen, de hjälpte att vara mer envis än han.

Jag rider allt i bland på dom lite skarpare betten, för jag kände där i början att jag var tvungen att byta bett, för med de 3-delade och om han verkligen inte lyssna utan bara drog när vi var fler,
så blev de bara värre av att ha de, för ju mer han drar destu starkare blev han,
så jag kände hade jag förtsatt med de vanliga ,som vissa sa att jag skulle, och att ni sa att de inte skulle lösa problemet,
han skulle nog bara bli värre .
Men de är nog olika på alla hästar.

Men jag känner att de är bra att byta ibland:)
Man sätter sig ju inte i en bil utan broms? ;)

Men nu kan ja rida på de vanliga 3-delade oftare.

Nu har jag inte läst riktigt hela tråden utan mest bara skummat igenom allt. Som dom flesta andra sagt så behöver bakdelen aktiveras mer om hästen hänger framtill.

Sen tycker jag också att det är viktigt att våga låta släppa fram hästen. Har man en häst som gärna ligger på och sticker, låt den göra det då. Sitt inte och håll kvar i tyglen utan släpp fram den några steg och sakta sedan av. Jag har ridit en sådan häst ganska mycket som drog vid flera tillfällen. Satte du dig och drog tillbaka på honom det första du gjorde, då fick du inte stopp. Lät du honom däremot springa en bit, bara några steg, så funkade det mycket bättre att sakta ner honom.

Kjarni kan också bli stark ibland, men då flyttar jag honom för skänkeln och har honom lätt böjd (eller rejält böjd om han är på det humöret).

Klart att det känns som om det går alldeles underbart bra med pessoa. Pessoa är en nödbroms som gör att hästen knäcker av i nacken och drar sig bakom hand. Känns som om den böjer jäääättefint på nacken.

Vill man ha ett skarpare bett så rekommenderar jag en kort kandarstång, ett rakt pelham med korta skänklar eller ett jaktkandar.
Alla är bett med korta skänklar (= lite hävstång), raka mundelar och kindkedjor.
Sätter man en ett silikonskydd runt kedjan blir det ännu lite snällare, och kedjan ska spännas precis lagom så att den inte tar när hästen går rätt, men så att man inte kan övervinkla bettet heller.
Pessoats problem är just att det inte har någon kedja.

Nu harj ag inte läst hela tråden, men jag antar att du redan fått bra tips på övningar som gör hästen mer uppmärksam på dig och dina "stopp-hjälper", utan att du behöver betsla upp den.
Sedan är det faktiskt så att alla hästar är individer, och vissa klarar helt enkelt inte av vissa saker- Min gamle Muninn är extremt het och speedad, med mycket jobb går det bra på banan och om jag rider själv, men rider man ut fler än två st i högre tempo än lugn lunk så får han knäppen och ska bara springa, springa, springa.
Jag får alltså helt enkelt finna mig i att inte rida ut i grupp med Muninn, ska det ridas ut på långturer lånar jag en annan häst- både för min skull och Muninns.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka