stark häst

lovehorses

Trådstartare
Hur gör man när hästen tar tag i bettet och drar/trycker huvudet nedåt för att sedan tycka att den kan dra iväg??
HAr ni några bra tips?
Har några bra råd hur man kan göra för att inte hästen ska dra iväg?
Den har väldigt mycke tävligsinstinkter när andra hästar är med, hur snäll som helst själv. Men hur mycket man drar så vill den inte lyssna, visst den stannar men fem sekunder senare är den iväg igen.
Har ni några råd?

Sv: stark häst

drar du i ena tygeln så har den svårare att sticka men kan oxå gå omkull då eftersom den kommer i obalans men oftast så stannar dom... iallafall dom som jag ha suttit på...
de e ingen ide o såga för de hjälper inte...
om hästen drar ner huvudet kan du göra ett snabbt men rätt hårt ryck uppåt... inte mot dig utan uppåt... dom brukar svara då...
men du ska inte hänga kvar i tygeln efter att du har ryckt utan du ska rycka hårt men snabbt....
kommer inte på nått mer...

förra grabben jag hadde gjorde så, kunde inte gå sist, fast det kan han nu.. :smirk:

när han drog, gjorde jag på två sätt, beroende på hur vägen såg ut.

1, det bästa, när han sticker driv allt du är värd, tills han lugnar ner sig, och driv ennu mer, omvänd psykoligi, ja stick du men så länge jag vill och hur mycke jag vill. Du förtar glädjen i det hela.. :devil:

2, nödalt. jag är högerhänt... la ner vänster hand, med normal tygelläng, på manken sen drog jag snett över mot vänster med höger.. han behåller balansen, men du blir 3 ggr så stark, och han kan inte springa fort på huvudet på sne..

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Min sköthäst brukar göra så ibland, det jag gör då är att driva på med allt vad jag äger med skänklar och säte. När de gör så, så blir de framtunga och att bara dra i tyglarna brukar vara helt lönslöst. Alltså säte, skänklar och sen dra upp huvudet.
Lycka till!

hej! jag rider ett fullblod som kan vara välldigt pigg och stark med andra hästar och när han blir stark å vill dra sätter jag mej ner å tar igen honom och om han inte lyssnar då drar jag lite lätt i ena tyglen å lyssnar han inte då tar man bara i hårdar så han går över böjd åt ett håll, specielt åt ett håll som det är skog eller nått annat som kan stoppa.. men det viktigaste är att man håller sej lung. :rofl:

Lägg tyglarna i kors, då kan hästen inte rycka ner huvudet.

Alltså: Håll tyglarna som vanligt. Den delen av höger tygel som kommer fram under höger tumme lägger du över vänster tygel och håller fast tillsammans i vänster hand. Den vänstra tygeln lägger du motsvarande under den högra och håller med höger hand. Det blir liksom en "loop" av tygeländen kvar. När hästen nu drar neråt, hamnar den dubbla tygeln mellan dina händer mot manken, och det tar stopp. Det gäller bara att hitta lagom längd.

Asa_S skrev:
Lägg tyglarna i kors, då kan hästen inte rycka ner huvudet.

Alltså: Håll tyglarna som vanligt. Den delen av höger tygel som kommer fram under höger tumme lägger du över vänster tygel och håller fast tillsammans i vänster hand. Den vänstra tygeln lägger du motsvarande under den högra och håller med höger hand. Det blir liksom en "loop" av tygeländen kvar. När hästen nu drar neråt, hamnar den dubbla tygeln mellan dina händer mot manken, och det tar stopp. Det gäller bara att hitta lagom längd.

Min ponny var lika dan. Ffa när hon testade nya ryttare. Det som funkade på henne var hackamore (hon gillar inte att ha metall i munnen) och nu rider jag henne på gummipelham. Så mitt tips är att bli arg, ge dig inte och testa olika bett. Körde också med tyglarna i kors när jag red på vanligt bett när hon laddade. Funkar bra men inget man vill rida en hel ridtur med.

/Maria - vars häst leker spårhund ibland

Sätt på en spärr grimma och funkar inte det sätt på ett käk b ett ochså! :banana:
Lycka till! / Corinne & Jompa

Ett pessoabett kan man ha dubbla tyglar i. Sätt det ena tygelparet i den stora ringen (blir ju nästan som ett vanligt bett) och det andra tygelparet i någon av de undre ringarna (då får du en lyftande effekt!)
Jag rekommenderar ett rakt eller tredelat pessoabett då de vanliga har en förmåga att vika sig och peta i gommen.
Men detta tips är ju beroende av att din häst inteblir alldeles snurrig av att gå på ett pessoa och att du kan/vill rida på dubbla tyglar. Man kan ju även ha en deltatygel mellan ringarna. det ger lite av effektien men inte lika mkt.
Som ngn sagt tidigare, prova dig fram. Låna gärna bett av andra och testa.
Du kanske behöver ett lite skarpare bett när du rider ut, men klarar dej på ett snällare, mer vanligt bett på ridbanan???

Lycka till med din häst!

lovehorses skrev:
Hur gör man när hästen tar tag i bettet och drar/trycker huvudet nedåt för att sedan tycka att den kan dra iväg??
HAr ni några bra tips?
Har några bra råd hur man kan göra för att inte hästen ska dra iväg?
Den har väldigt mycke tävligsinstinkter när andra hästar är med, hur snäll som helst själv. Men hur mycket man drar så vill den inte lyssna, visst den stannar men fem sekunder senare är den iväg igen.
Har ni några råd?

Tycker inte det verkar som en bra ide att ta till skarpare bett/rycka i munnen på olika sätt.

Driv och förta glädjen i det hela (som nån uttryckte sej tidigare) när hästen blir trött (det kan ju ta ett tag) driv på ännu mer.

Böj hästen, flytta hästen åt sidan, gör en volt, hitta på något!

Det behöver inte vara några tävlingsmässiga skolor eller perfekta skänkelvikningar, flytta hästen så den måste trampa om med bakbenen, då kan den inte sticka. Rid skänkelvikning åt höger, åt vänster, höger igen, lite öppna osv så lugnar den sig så småningom. När den går lugnt, rid rakt fram några steg och beröm, blir den stark så flytta igen. Det tar tid, men det ger sig, och dessutom bygger det musker på hästen.

Förböj i kroppen och halsen, då blir det också svårare att sticka. Rid slalom runt träd, vänd och rid åt andra hållet om hästen vill sticka. Testa dig fram och gör olika grejer.

Att låta hästen sticka eller betsla upp den är inte det första jag skulle göra, jag skulle testa att rida bättre först.

islands_lover skrev:
förra grabben jag hadde gjorde så, kunde inte gå sist, fast det kan han nu.. :smirk:

när han drog, gjorde jag på två sätt, beroende på hur vägen såg ut.

1, det bästa, när han sticker driv allt du är värd, tills han lugnar ner sig, och driv ennu mer, omvänd psykoligi, ja stick du men så länge jag vill och hur mycke jag vill. Du förtar glädjen i det hela.. :devil:

2, nödalt. jag är högerhänt... la ner vänster hand, med normal tygelläng, på manken sen drog jag snett över mot vänster med höger.. han behåller balansen, men du blir 3 ggr så stark, och han kan inte springa fort på huvudet på sne..

Lycka till

Ett råd jag fick av en ridlärare en gång när jag hade lite problem av liknande art med en bruksnordis...och det kunde ha gått åt h*****e. Efter 6 km höll hon fortfarande full fart, ridlärarens arab hängde inte med!!! och nordisen tröttnade inte. Genom "one rein stop" fick jag ner tempot...la om teknik och började göra volter så fort hon drog iväg handen eller ökade tempot. Det tog lite tid men jag höll mig lugn och det slutade med att hon var en fantastisk häst som vid 17 års ålder skolades om till western. Inga skarpa bett utan skolning skolning och mer skolning...och jag behöver nog inte nämna tålamod

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 327
Senast: mily
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 244
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 414
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar